Ga naar inhoud

Installeren tweede harde schijf voor beginners


Aanbevolen berichten

Beste forumleden, Als ik hier eens rondneus merk ik dat ik een beginner ben. Ik wil een 2e harde schijf installeren maar ik kom al niet door de BIOS. Na ik Autodetect heb gekozen wil de computer niet herstarten (XP Home, primary master=ST360020A 60GB, primary slave=DiamondMax Plus9 160GB). Bestaat er een handleiding die stap voor stap uitlegt wat ik moet doen? bedankt, Louis
Link naar reactie
Harde schijven kunnen op verschillende manieren worden aangesloten. Op elke IDE-kabel (de brede platte kabel) kunnen er in principe 2 worden aangesloten, de ene als master, de andere als slave. Master/Slave instellen, doe je meestal aan de achterzijde van de harde schijf. Daar staan aanduidingen als MA, SL en CS. Die laatste wordt niet veel meer gebruikt en betekent cable select. Als je dus op één IDE-kabel twee schijven als master aansluit, dan werkt het niet. Je moet dan aan de achterzijde van de schijf, een klein plastic verbindingsstukje, een brug, van de MA afhalen en op de SL plaats over de twee pinnen schuiven. Op de meeste moederborden zitten 2 IDE aansluitingen. Je kunt dus in totaal 4 schijven/ CD-stations aansluiten. Op je 2e IDE aansluiting zal mogelijk je CD-speler en/of brander zitten, dus dan zit die vol.
Link naar reactie
Dat is idd een optie, maar dan moet de mogelijk aanwezige CD-speler of brander worden omgezet naar slave. Dat kan dan natuurlijk zowel op de 1e IDE als de 2e IDE kabel. Belangrijk is dus dat je kijkt naar de bruggen achter op je apparaten. Op één kabel 1 master en 1 slave, dan zou het probleemloos moeten werken.
Link naar reactie
kast openen HDA op SLAVE!!!! aasluiten op de kabel en vastschroeven in de bracket PC aanzetten Als de HD op slave staat geeft XP een melding.......nieuwe hardware gevonden start---configuratiescherm--systeembeheer-----computerbeheer---- schijfbeheer. R-muisbutton klikken op ingebouwde HDA...(wijst vanzelf) kies initialiseren wizard start, volg de instructies :D :D
Link naar reactie
Beste 'Oude Rotten", Bedankt voor de hulp maar wat jullie (en ik) over het hoofd zagen is dat de 2e schijf ook voeding moet hebben. Toen ik eens rustig het binnenste van mijn PC bekeek zag ik allerlei extra stekkertjes en ik heb er toen maar 1 aangesloten op de 2e schijf. Dit hielp enorm! Dat bedoelde ik met een handleiding voor beginners; jullie zijn al 2 stappen vooruit. Overigens, ik heb 4 mogelijke posities voor de 'brug' dus ik heb de 2e maar genomen (er stond niets bij) omdat de brug van de 1e schijf de 1e positie had. Tot slot: ik kon de 2e schijf alleen formateren met NTFS als bestandssysteem. Mijn 1e schijf heeft FAT32. De 2e schijf werkt wel (bestanden wegschrijven en weer lezen) en ik vraag me af deze verschillende systemen nog (ongunstige) consequenties kunnen opleveren. Louis
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...