Ga naar inhoud

AEG lavamat stopt na circa 1 minuut


Jan-Elburg

Aanbevolen berichten

Onze AEG lavamat L 72768 update heeft sinds deze week een vervelende storing. De machine lijkt normaal te starten (elk programma doet het en is te kiezen). Binnen 1 minuut gaan alle leds uit en is hij "dood". Alleen door de stekker te verwijderen doet hij weer even (1 minuut) normaal. Uitgelezen foutcode E90 en de laatste keer E91. (PNC 91400266500).
Link naar reactie
Dat is een rot fout. De communicatie tussen de elektronica module delen valt weg of de voedings spanning is niet goed. Probeer de machine eens op een ander stopcontact, liefst een andere groep of fase. Wat doet hij dan? En als je de stekker om draait? Als de klacht het zelfde blijft zit het in de machine dus. Meet dan of er wel 230V uit het netspannings filter komt. Volg het netsnoer en je hebt hem. Indien dit wel goed is controleer dan de elektronica module (achter de bedienings knoppen) op slechte stekker verbindingen, losse contacten, zwart koolborstel gruis en gesprongen onderdelen. Mag ik ook alle informatie van de module.
Link naar reactie
Omkeren van 230 V stekker werkt niet, dwz de machine stopt ook dan weer. De printplaat achter de knoppen is als nieuw. Niets bijzonders op te zien. De hoofdprint had ik 2 dagen terug al beoordeeld. Het relaiscontact daarvan leek aangetast en dat heb ik heel voorzichtig opgeschuurd. Verder de printplaat schoongemaakt met wat alcohol. Op de besturingsprint zat wel wat zwarte aanslag. Moet ik de spanning van na de condensator doormeten? Een andere groep zit er niet in de machine staat in de garage.
Link naar reactie
"Moet ik de spanning van na de condensator doormeten?" Correct, als het ontstorings filter slecht is komt er te weinig of geen 230V op de elektronica. Je kunt de machine ook even testen met een verlengsnoer, liefst geaard. Is op de printplaat ook een IC met 7 pootjes aanwezig? (= een zwart blokje van ongeveer 11 bij 7 mm met aan de ene 4 en aan de andere kant 3 pootjes) Zo ja: wat is de type aanduiding hierop?
Link naar reactie
De condensator was nog goed. Maar de zoektocht is ten einde vrees ik. Nadat de print terugplaatst was en weer aangesloten. Brandden de leds als vanouds. Alles deed het weer enkele seconden. Die tijd leek steeds korter te worden. Want vanochtend had ie nog een paar liter water ingelaten bij het 40 graden programma (1 minuutje). Om de kuip leeg te pompen heb ik enkele malen achter elkaar, stekker in stekker uit, en steeds even aan. Dit eindigde in "witte" rook. Daarna deed hij helmaal niets meer. Helaas. Inmiddels heb ik een goedwerkende wat oudere Miele kado gekregen die werkt prima.
Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...