Ga naar inhoud

IBM AS400/9404


Aanbevolen berichten

Wij zijn indertijd een fusie aangegaan met een ander bedrijf dat heel hun financiele admin. op een AS400 draaide van IBM. Dat beest is inmiddels 9 jaar oud maar deed het nog prima. Ik schrijf deed, want het heeft uitgestaan en niet aangesloten gestaan vanaf December toen wij verhuisden naar een nieuw pand. Ik ben vorige week begonnen om het weer aan te sluiten en heb het eerst een paar dagen met rust gelaten zodat de accu's weer een beetje op peil konden komen. Die staan inmiddels weer op 27,8V dus redelijk goed. Als ik nu het systeem probeer op te starten in MANAUL mode dan krijg ik een error code en springt het display bijna direct naar functie 11 en data 0000 000C, hetgeen zou inhouden dat het de IPL niet kan/wil opstarten. Voeddings probleempje? De accu'tjes van het op.panel staan nog op 5V. Die boy's van IBM rekenen 263 €uros P/U om te komen kijken en er word tenminste 2 uur berekend en dat ex onderdelen. Het ziet er niet naar uit dat we het nog lang in bedrijf zullen laten en we gaan er Z.S.M. de data afhalen om het op een gewone PC te zetten. Kan iemand mij een beetje raad aan de hand doen om: A. het eerst weer eens te laten werken. B. de data er af te plukken en C. wat kan je er daarna mee doen??? linuxen?? Bedankt vast, Jos.
Link naar reactie
Halo Chris, Het is uiteraard niet zo dat het bedrijf zich de kosten niet kan permiteren want de prijsopgave van IBM is geacepteerd en is bijna 3000 €uro's en het beest word morgen gerepareerd, maar persoonlijk lijkt mij het niet rendabel om met dit ding verder te werken, temeer daar er slechts 2 personen mee om weten te gaan en er niets meer op gezet word maar alleen geraadpleegd. Als hij b.v. volgende week word uitgezet (omdat het toch niet gebruikt wordt en maar staat te blazen )is ie dan weer kaduuk als we hem moeten raadplegen over een poosje.....?? Daarom vraag ik mij af of de gegevens niet gewoon kunnen worden geconverteerd naar een meer bekend formaat zoals b.v, Excel of welke andere DB en dan op een CD of eventueel op een DVD schijf kunnen worden gezet en dan door iedereen gebruikt kunnen worden als dit nodig mocht zijn. Meer dan 8 GB aan data is het zeker niet, maar wel AS400, dus niet erg practies. Als je er dan daarna nog iets zinvols mee kan doen is dat alleen maar meegemnomen. Groeten, Jos.
Link naar reactie
Hallo Jos, Uiteraard is het mogelijk om gegevens vanaf de AS400 naar de PC te halen. Met wat voor software raadpleeg je de AS400? Met Client Access van IBM of iets anders? In deze software is de mogelijkheid om gegevens te downloaden in diverse formaten. Hierbij ga ik er trouwens vanuit dat de software die op de AS400 draait echte AS400 software is, dus dat de bestanden van deze software niet een of ander vreemd formaat hebben, er moet dus geen conversie slag hoeven plaats te vinden. Ik doe dit op mijn werk zelf regelmatig, importeer de data in Access of Excel en kan daar dan de verdere bewerkingen enz laten plaatsvinden. Mocht je nog meer info nodig hebben, dan zie ik het wel. Groetjes, Chris
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...