Ga naar inhoud

Contragewicht voorzijde vervangen van In


Chris-Vos

Aanbevolen berichten

Bij een verhuizing is het contragewicht dat aan de voorzijde van de trommel van mijn Indesit was-droogcombi IWDC6145 machine is bevestigd door midden gebroken. Ik ontdekte dit pas bij het gebruik, doordat de machine een enorm kabaal maakte bij het centrifugeren, en doordat er een hoop donkergrijs gruis onderuit de machine kwam vallen. Dit waren deeltjes die van het materiaal van het contragewicht waren afgesleten bij het bewegen van de machine. Nu wil ik proberen of ik dit contragewicht kan vervangen. (De machine doet het verder nog prima, en een los onderdeel is een stuk voordeliger dan een hele nieuwe.) Ik heb het betreffende onderdeel al online gevonden (http://www.onderdelenwinkel.nl/gewicht-contra-gewicht-voorzijde-11-4kg-wasmachine-145205), maar ik heb geen ervaring met het klussen aan een wasmachine. Ik heb al gekeken of ik misschien een instructiefilmpje op YouTube kon vinden, maar zonder succes. Heeft iemand hier misschien tips voor hoe ik deze reparatie het beste kan aanpakken? Ik zie bij veel reparatiefilmpjes of YouTube, dat veel wasmachines aan de voorzijde kunnen worden opengemaakt, waardoor je redelijk makkelijk bij het contragewicht aan de voorzijde van de trommel kunt komen. Bij mijn type machine lijkt het er echter op dat de voorzijde niet open kan. Dit zou betekenen dat alles via de achterzijde van de machine gedaan moet worden, en dat hij helemaal gedemonteerd moet worden, voordat ik bij het gewicht aan de voorzijde van de trommel kan komen. Klopt dit? Of zie ik een makkelijkere manier over het hoofd? Ik zie er een beetje tegenop om hem compleet te demonteren als dat niet nodig is. Maar als het de enige manier is, ga ik het wel proberen. Nogmaals, tips hiervoor zijn welkom!
Link naar reactie
Beste HarryO, Bedank voor de reactie. Ik ben helaas vandaag niet thuis, dus kan pas morgen de info uit de deurrand doorgeven. De wasmachine is door een professionele verhuizer verhuisd, maar ik heb geen idee wat ze er precies mee hebben gedaan. Waarschijnlijk inderdaad zonder beugels etc. vervoerd.
Link naar reactie
Machine is open aan de onderzijde dus met een beetje massel hoeft hij niet uit elkaar. Verwijder bovenblad en achter panneel. Laat de machine achterover leunen tegen een muur. Met een beetje massel kun je nu tussen de kuip en het fron door werken. Draai de beide bouten niet idioot vast anders breek je het blok mogelijk alsnog. Service manual op : http://elektrotanya.com/indesit_iwdc6145eu.pdf/download.html Geef de site even tijd en kies dan voor "Get Manual" onder het preview blok.
Link naar reactie
Beste HarryO, Bedankt voor de tips. Ik ga het proberen via de onderzijde! Mocht dat niet gaan, is er dan nog een bepaalde volgorde waarin in de onderdelen eruit moet halen? Ik ga dan natuurlijk mijn best doen om zo min mogelijk uit elkaar te halen en er toch bij te kunnen, en hem weer net zo in elkaar zetten als ik hem ook uit elkaar haal. Maar zijn er nog specifieke zaken om op te letten?
Link naar reactie
Als dat niet gaat dan moet je de gehele kuip er uit pakken (takelen...) Alle kabels die aan de kuip verbinden loshalen. (verwarming, temperatuur voeler, motor, verwarming droger, sensoren droger, ventilator droger enz) Plus alle slangen tussen zeepbak en kuip, kuip en pomp, kuip en nivo regelaar en moet mogelijk de zeepbak unit er ook geheel uit. Dan het manchet los maken van het front.(kan aan de kuip blijven zitten) Dan de ophang veren en schokbrekers loshalen. De gehele kuip zou dan in theorie recht omhoog kunnen. Dat is dan een rot klusje. Vraag: als je verhuist bent door een bedrijf, is er dan geen verhuis/transport verzekering? Je neemt nu alle kosten zelf op je nek.....
Link naar reactie
  • 1 jaar later...
  • Alex sloot dit topic

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...