Ga naar inhoud

AEG 75805 start programma maar stopt bij


Ron-7

Aanbevolen berichten

Ik heb een probleem met een AEG 75805 machine, deze heeft tot voor kort altijd keurig gedaan wat ie hoort te doen.Machine is 9 jaar oud.Sinds een paar dagen start ie gewoon met zijn programma maar als ie moet gaan spoelen stopt ie, in begin met E20 code maar na schoonmaken filter en constatering dat pomp draait blijf je de tijd die nog rest zien, echter machine loopt niet meer door. Wacht je een klein uurtje kun je programma bijv. spoelen of centrifugeren aanzetten en draait ie weer maar maakt dit vaak niet af, soms wel soms niet. Weet iemand of en hoe ik op deze machine de foutcode kan uitlezen en/of kan resetten. Waar kan ik het beste beginnen met zoeken , de motor of module of ?? Alvast bedankt voor je reactie
Link naar reactie
Wasmachine gestart met fijnwasprogramma, start gewoon op.Even paar minuten laten draaien en toetsen voorwas en spoelstop ingedrukt, geeft in eerste instantie ERR error aan. Nogmaals geprobeerd en geeft dan code EF3. Heeft dit keer het programma volledig gedraaid, vreemde is dat ie dat ene keer wel doet en andere keer dus niet., maar als ie stopt tot nu toe altijd als ie moet gaan spoelen.
Link naar reactie
Vandaag na 2 dagen stilstand van de machine het achterpaneel en bovendeksel verwijderd, alles ziet er picobello uit, geen sporen van enige lekkage.Machine beladen aangezet , hoodwasprogramma 30gr. duur 126 minuten.Machine start met water vullen en begint het programma.Foutcode tussendoor afgelezen EF3 echter geen lekkage te zien.Met nog 46 minuten te gaan pompt machine water af en centrifugeert, code tussendoor nog eens afgelezen wederom EF3 echter programma draait gewoon nog. Blijft dan even stil staan , vijf minuten gebeurt er niets maar bij nog 41 rest minuten begint ie weer te draaien zonder water inname, code EF3. Met nog 36 minuten te gaan neemt ie water in en gaat door met zijn programma. Bij nog maar 30 minuten te gaan stopt ie , hij staat nu vol water code nog steeds EF3. Machine doet nu niets meer, bij 25 minuten geeft ie uit zichzelf E20 storing met piepen erbij. Code ingedrukt om uit te lezen , geeft nu E21, start pauze lampje is zelf gaan knipperen, probeer te starten maar machine draait niet meer. Met nog 22 minuten te gaan EFO melding in scherm.Daarna niets meer. Machine spanningsloos gemaakt , op spoelen gezet en gaat water innemen maar wil niet afpompen, dus spoelen onderbroken anders staat machine te vol water. Centrifugeren wil ie wel maar wederom niet afpompen, dus ook dit onderbroeken.Er rest alleen nog de machine handmatig leeg te laten lopen en vervolgens laten centrifugeren. Slangetje naar pressostaat niet verstopt en stond druk op. Waar kan ik nu verder gaan zoeken.
Link naar reactie
Die ECO bal snap ik niet helemaal, is dat een soort klep die tussen de afvoer en de kuip zit in de rubber manchet ? Ik heb inmiddels de electrische besturings module gedemonteerd en hierop was een zwarte koolstof plek te zien.(nabij E22 en 23). Zowel de achter- als voorzijde eerst droog gereinigd met wat perslucht en wattenstaafjes, hierna de module ingespoten met elektronica reiniger.De print weer gemonteerd en tot nu toe drie wasprogramma's kunnen draaien zonder problemen. Ik heb geen code meer uitgelezen, zal dit eerdaags nog even proberen om te zien of ie er nog geeft. Mogelijk is de koolstof aasnlag op de print de boosdoener geweest maar durf ik nu nog niet te zeggen.Eerst nog maar wat programma's draaien, zodra er weer was is zodat onder normale omstandigheden gedraaid word. Wel hoorde ik vandaag wat getik uit de machine komen, mogelijk het achterlager, is deze lastig te vervangen, betreft eerste lager vanaf achterzijde, hier zit soms een tikkend geluid in.
Link naar reactie
In de http://www.europart.nl/wasmachine+onderdelen/slang/zanussi/1320721119+04205110/ tussen de kuip en de pomp zit een "kogel" die als soort klep dient. Men noet dit een "eco" bal omdat er hierdoor minder wasmiddel gelijk de afvoer in gaat. De kuip moet uit elkaar als als je de lagers wilt vervangen. Beide lagers en de afdichting vervangen, de kosten van het 2de lager en de afdichting wegen niet op tegen het extra werk wat je hebt als je hem voor de 2de keer uit elkaar moet halen. De zwarte aanslag is vermoedelijk een koolstof ophoping en komt vanuit de motor. Koolborstel stof geleid een geeft de vreemdste problemen.
Link naar reactie
  • 3 weken later...
Heb inmiddels de koolborstels vervangen van de motor, die waren nog ruim een cm maar zaten tegen het einde aan en de tik is nu weg dus ik vermoed dat er sporadisch overslag was wat het geluid veroorzaakte. Machine stopt heel sporadisch nog, meestal alleen bij een hoofdwas en dan als ie moet gaan spoelen. Pomp eruit gehaald en deze rechtstreeks op een stroombron aangesloten. Is af en toe met de hand tegen te houden, lijkt er dus op dat ie soms blijft hangen als ie moet starten dus ik vermoed dat dit de foutcode geeft. Ik ga eerdaags de pomp dus ook maar vervangen hopende dat ie dan weer goed blijft draaien. Zo niet dan kan het alleen nog in de module zitten , echter dat vervangen is deze machine niet meer waard. Word vervolgd.
Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...