Ga naar inhoud

Water toevoer machine beperkt; inlaatven


Miquel1983

Aanbevolen berichten

Ik heb een Siemens wasmachine (E 14.16 ; WM14E160NL / 05)die sinds vorige week kuren vertoont; hij werkt nog wel maar na start van het wasprogramma duurt het een minuut of 2 voor de machine begint te werken; ook maakt hij hierbij een raar zoemend geluid. Na goed observeren zag ik dat het water na start van wasprogramma erg langzaam het zeepbakje inloopt, wat er vervolgens voor zorgt dat het lang duurt tot de kuip voldoende water heeft om te gaan wassen. Wanneer ik van tevoren water in de kuip giet en dan het wasprogramma inschakel, werkt hij namelijk wel meteen (zoals ik gewend ben). Verder valt het op dat het bakje met wasverzachter aan het einde van programma nog vol water staat. Ik heb de toevoerslang vanuit waterkraan gecontroleerd maar deze lijkt niet verstopt te zijn en normale waterdruk te geven. Vervolgens heb ik de kap van de machine geschroefd en de slangen gecontroleerd die van inlaatventiel naar zeepbak lopen; wederom geen verstopping gevonden. Vervolgens de hele zeepbak er uit geschroefd, nagekeken en nog in een bak met heet water en azijn laten weken, om zeepresten te verwijderen. Ook hier lijkt geen verstopping te zijn. Mijn vermoeden is daarom dat het inlaatventiel defect is. Hij moet dan wel nog enigszins werken want er komt op traag tempo water doorheen. Ik wil dit echter graag zeker weten voordat ik het ventiel ga vervangen. Is mijn diagnose van kapot inlaatventiel plausibel? Kan het dat deze dan wel nog gedeeltelijk water doorlaat? Hoe kan ik dit meten? Ik las op internet dat je een multimeter kunt gebruiken om weerstand te meten. Iemand tips waar ik goedkoop zo n meter kan kopen? En tot slot de vraag wat een betaalbaar nieuw intlaatventiel is voor deze machine? Ik vond zelf deze: http://www.datrepareerikzelfwel.nl/winkel/artikel/4086/inlaatventiel-wasmachine-bosch-siemens-428210. Advies is welkom!
Link naar reactie
Het kan inderdaad het ventiel zijn. De door jou gevonden versie is inderdaad een passend alternatief. Heb je ook het filtertje in het inlaat ventiel gecontroleerd? Zit in de schroefdraad wartel van het ventiel. Je kunt meten of er wel 230V op de klep van het inlaat ventiel komt te staan door er een universeel meter op aan te sluiten. Die zet je dan op de stand AC. Goedkope meters zijn bij de bouwmarkt verkrijgbaar. Wees voorzichtig bij het meten, maak geen sluiting en zorg dat je niet zelf aan de 230V komt te hangen.
Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...