Ga naar inhoud

amai mijn schijf...


Aanbevolen berichten

Hallo, sinds enkele weken zit ik met een probleem op mijn schijf. Op onregelmatige tijdstippen begint mijn schijf zot te draaien, (blijft draaien en zoeken, met als geluid een regelmatige beat). Vervolgens loopt mijn computer vast en na enkele minuutjes krijg ik een boodschap in een blauw dos-venster: Fout bij het schrijven naar de schijf. Kan niet schrijven naar de diskette in station c: (diskette?) Gegevens of bestanden zijn mogelijk verloren gegaan. Druk op een toets om door te gaan. Ik scande mijn schijf al enkele keren in windows voor bad-clusters. Deze werden heel miniem aangetroffen. Maar na deze ingreep bleef het probleem zich nog voordoen. Regelmatig bij het opstarten van windows krijg ik een boodschap van microsoft scandisk in dos mijn schijf helemaal te scannen, cluster per cluster. IK had zo het gevoel dat het probleem redelijk lokaal op mijn schijf zit. Maar sinds enkele dagen is dat overzicht ook verdwenen. Ik formatteerde mijn computer al een keer (ik weet dat het daar niet aan kan liggen, is eerder een hardware fout). Kan iemand mij zeggen of deze schijf nog bruikbaar is? Zo neen, is het simpel om een nieuwe schijf te installeren? Is dit enkel aansluiten en ze bolt?
Link naar reactie
Kijk op je schijf naar het merk en type. Op de site van de fabrikant kun je meestal een testprogramma downloaden om je schijf te testen (IBM drive-fitness-test of maxtor powermax). Dat kan meestal op twee manieren: 1- alleen testen zonder "beschadiging van je data" voor zover die nu nog bruikbaar/leesbaar zijn 2- rigoreuze schoonmaak en opruiming: je hele schijf is daarna leeg. Je krijgt daarna ook een mededeling over de kwaliteit van je schijf omdat er een test bijzit waarin heel veel "random"-lees en schrijfactiviteit wordt gedaan om normaal gebruik na te bootsen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...