Ga naar inhoud

cassettebandjes via pc branden op cd


Aanbevolen berichten

Je sluit met een kabeltje de Line-out (of headphones) van je cassetespeler/ stereo aan op de line-in van je geluidskaart. Wat voor kabeltje je nodig hebt hangt af van de line-out en line-in aansluiting van de betreffende apparaten. Het lijkt me dat je zowiezo een stereo-kabeltje nodig hebt. Aan de uiteinden van dat kabeltje zit: 1) een grote (stereo)jackplug, vaak gebruikt voor headphones 2) een kleine (stereo)jackplug, wordt soms ook gebruikt voor de headphones. Kan ook op de geluidskaart gebruikt worden voor line-in. 3) twee tulp-pluggen. Deze worden de laatste tijd tijd ook gebruikt voor line-out op de stereo en kunnen ook gebruikt worden als line-in op de geluidskaart. Welke type pluggen je nodig hebt moet je ff checken aan zowel de stereo als de geluidskaart. Je kunt dan met een willekeurige audio-recorder het geluid opnemen op je computer. Vaak gebeurt dit in WAV-formaat. Die audio-recorders worden vaak meegeleverd met je geluidskaart, vroeger werd die ooit in Windows meegebakken. Anders moet je ff op het internet zoeken, bijvoorbeeld http://www.download.com. Als je van elk nummer een wav-je maakt, dan kun je die met een brand-programma op een cdeetje branden. [ Dit Bericht is bewerkt door: Duncan Idaho op 2002-02-17 13:43 ]
Link naar reactie
Een compleet programma om LP's, tapes, whatever op te nemen en om vervolgens de audio mee te bewerken is Diamond Cut van Enhanced Audio (www.enhancedaudio.com) Laat je niet misleiden door het uiterlijk, het is een gedegen en heel krachtig programma. Tikken, ruis etc kan automatisch worden weggefilterd en nog veel meer moois zodat je je lp's als weer nieuw hoort. Er zit een 170 pagina's handleiding bij dus weet waar je aan begint ;o) Voor een compleet achtergrond verhaal kijk eens op CNN: How to turn your LPs into CDs or MP3s - http://www.cnn.com/2001/TECH/ptech/11/28/lp.to.cd.idg/
Link naar reactie
Hoe oud zijn de cassettebanden? Zelf heb ik ervaring met het digitaliseren van cassette opnames van rond 1980. De banden die ik toen gebruikte waren TDK SA(X) en Maxel XLII(S). De beste band (achteraf gezien) was de TDK AD band. Dit is de enige die nu nog steeds goed klinkt. Met de oude opnames treden twee problemen op, met gebruik van Dolby-B/C komt er nog eentje bij: 1. Lage tonen drukken door, hiervoor heb ik geen oplossing. 2. Hoge tonen zijn behoorlijk in sterkte afgenomen. Oplossing: hoge tonen ophalen. Dit kan vrij goed op het gehoor. 3. Het gebruik van Dolby in combinatie met (2.) geeft een pompend geluidseffect. Zolang het geluidsniveau gemiddeld is, is dat knap storend. Oplossing: eerst hoog ophalen, dan Dolby decoding toepassen. Als de genoemde software dit kan, dan heb je inderdaad een top pakket te pakken. [ Dit Bericht is bewerkt door: Hans.Vosman op 2002-02-18 11:42 ]
Link naar reactie
Ik heb het net andersom aangesloten: Ik heb hier een cassettedeck staan waarmee ik vanaf mn pc mp3's op cassettebandje zet (bij gebrek aan brander en discman :wink: ) [img:1c2eef40b6]http://httpd.chello.nl/h.vanloon/.heidi/ctforum/deckfoto.jpg[/img:1c2eef40b6] Ik heb hem dus in de line-in zitten, ik heb gewoon bij de audio/apparatenzaak hier in de stad een kabeltje gehaald: 2 grote pluggen(beide mono) <--> 1 mini-jackplug (stereo). Kost € 5 ongeveer.
Link naar reactie
[quote:63771399b8] Op 18-02-2002 0:03, schreef Hans.Vosman: Hoe oud zijn de cassettebanden? Zelf heb ik ervaring met het digitaliseren van cassette opnames van rond 1980. De banden die ik toen gebruikte waren TDK SA(X) en Maxel XLII(S). De beste band (achteraf gezien) was de TDK AD band. Dit is de enige die nu nog steeds goed klinkt. [/quote:63771399b8] Is dat echt waar? Ik heb namelijk heel veel de XLIIS gebruikt en ik heb nauwelijks een betere (van chroombanden) gehad t.a.v. loopruis, bandruis en dynamiek. Die TDK AD is zo'n beetje de goedkoopste die er is. Het lijkt mij raar dat die de muziek het langst zou conserveren.
Link naar reactie
[quote:d1f3a9882f] Op 19-02-2002 19:42, schreef Eddy van Wuyckhuyse: Is dat echt waar? Ik heb namelijk heel veel de XLIIS gebruikt en ik heb nauwelijks een betere (van chroombanden) gehad t.a.v. loopruis, bandruis en dynamiek. Die TDK AD is zo'n beetje de goedkoopste die er is. Het lijkt mij raar dat die de muziek het langst zou conserveren. [/quote:d1f3a9882f] Ik gebruik een Nakamichi 482. Als het loopwerk in een goede stemming is (en dat is íe niet vaak) dan werkt die volgens mij heel goed. Ik heb het beestje na de laatste reparatie, meer dan 5 jaar geleden, niet meer gebruikt. De aandrijfmotor die goed zou functioneren zit muurvast. Leve Transtec, wat dat betreft heb ik een cassetterecorder die vaker in Rotterdam is geweest dan ikzelf. Wat betreft die banden, misschien dat ik de banden niet optimaal heb bewaard. Maar dat laatste betwijfel ik toch een beetje. Misschien dat het aan mijn recorder ligt. Maar misschien heb ik gelijk dat het toch aan die banden zelf ligt (ik hoop het niet). Het is wel zo dat ik na een jaar geregeld afspelen al een hoorbaar verschil met het origineel kon waarnemen. Ik wil nog wel opmerken dat een TDK-AD band niet het goedkoopste soort is (dat is TDK D). TDK-AD vereist een speciale Bias instelling. Zoiets als dat FeCR maar dan net iets anders. Een bijkomend probleem was dat mijn Nakamichi wel perfecte opnames kon maken met die TDK banden, maar dat het loopwerk die banden niet op geluidloze wijze afspeelde/afspeelt. Dus wat dat betreft, zijn de meeste banden van het merk Maxell.
Link naar reactie
[quote:e1902f2f31] Op 19-02-2002 23:14, schreef Hans.Vosman: Ik gebruik een Nakamichi 482. Als het loopwerk in een goede stemming is (en dat is íe niet vaak) dan werkt die volgens mij heel goed. Ik heb het beestje na de laatste reparatie, meer dan 5 jaar geleden, niet meer gebruikt. De aandrijfmotor die goed zou functioneren zit muurvast. Leve Transtec, wat dat betreft heb ik een cassetterecorder die vaker in Rotterdam is geweest dan ikzelf. Wat betreft die banden, misschien dat ik de banden niet optimaal heb bewaard. Maar dat laatste betwijfel ik toch een beetje. Misschien dat het aan mijn recorder ligt. Maar misschien heb ik gelijk dat het toch aan die banden zelf ligt (ik hoop het niet). Het is wel zo dat ik na een jaar geregeld afspelen al een hoorbaar verschil met het origineel kon waarnemen. Ik wil nog wel opmerken dat een TDK-AD band niet het goedkoopste soort is (dat is TDK D). TDK-AD vereist een speciale Bias instelling. Zoiets als dat FeCR maar dan net iets anders. Een bijkomend probleem was dat mijn Nakamichi wel perfecte opnames kon maken met die TDK banden, maar dat het loopwerk die banden niet op geluidloze wijze afspeelde/afspeelt. Dus wat dat betreft, zijn de meeste banden van het merk Maxell. [/quote:e1902f2f31] Misschien dat de TDK-AD in jouw cassettedeck beter tot zijn recht komt, wellicht door de aparte bias instelling. Met mijn cassettedeck (Kenwood KX-4070, vrij simpel) haal ik dus de beste resultaten met de XLIIS. Juist de S-versie is echt een stuk beter met name voor bewaren voor de langere duur. Al met al toch best interesant om te weten. [ Dit Bericht is bewerkt door: Eddy van Wuyckhuyse op 2002-02-20 19:39 ]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...