Ga naar inhoud

Krijg de CD-ROM speler niet aan de praat


Aanbevolen berichten

Hoi iedereen, Ik heb een compaq prolinea 575e. Nou is de hele harde schijf gewist. Alle partities er af enz. Ik heb met behulp van een F10 diskette die ik van de compaq site heb gehaald de bios er weer opnieuw opgezet. Het probleem is dat de CD-ROM speler niet werkt. Je kan hem niet in de BIOS detecteren en ik heb al geprobeerd via de opstartdiskette van windows 98 en dan een dos driver er op zetten maar dat werkt ook niet. Ook heb ik geprobeerd een dos 6.22 er op te zetten. Misschien werkt die driver dan wel maar dan ben ik m'n diagnose partitie voor de bios weer kwijt. Dus het lukt allemaal niet zo. Dus voor mij de grote vraag. WIE WEET HOE HET WEL MOET?? Als je nog vragen hebt dan moet je ze er maar bij zetten. Groeten pc_fun
Link naar reactie
Is de CD-Rom speler goed aangesloten? Zit de voedingsteker er nog in? Zit de IDE kabel er goed in? Zolang een (goede!) opstart diskette de CD-Rom speler niet herkend, heeft het geen enkele zin alle andere nog moeilijker oplossingen te proberen. De Windows 98 opstart diskette zou dus gewoon moeten werken. Ga eerst na of de hardware goed is aangesloten? Controleer ook of in de Bios de betreffende IDE controller wel is geactiveerd. Soms staat die namelijk standaard uit. Afgezien daarvan, zegt een Bios herkenning nog niet alles. Maar als een CDRom driver, zoals AOATAPI.SYS of SSCDROM.SYS dat niet kan, dan zou ik me wel zorgen gaan maken. Overigens werken deze drivers vaak ook op oudere DOS versies. Om de CD-Rom toegankelijk te maken voor DOS moet je MSCDEX.EXE nog laden.
Link naar reactie
Dan is of de speler defect of de speler is verkeerd aangesloten of er wordt iets eenvoudigs over het hoofd gezien. Zover ik mij herinner laat HP weinig instellingen in de Bios toe, maar het gaat er niet zozeer om dat de CD-Rom speler wordt gevonden, als wel dat de controller actief is. Desnoods de speler als slave parallel aan de harde schijf koppelen. Als dan de harde schijf werkt en de speler niet, dan pleit dat niet voor die speler. Desnoods de speler zonder harde schijf maar wel op de controller (moederbord connector) aansluiten waarop ook de harde schijf zit. Met de opstart diskette moet die speler dan gewoon als C: schijf worden herkend.
Link naar reactie
Ik heb m.b.v. http://www.bootdisk.com een diskette gemaakt met daarop een driver van cd-rom spelers in dos. Als ik dit installeer zegt hij dat hij 'idecd001' niet kan vinden. Wat betekent dit en hoe kan je dat oplossen? Ligt het er misschien ook aan dat ik er geen besturingssysteem op heb staan en de computer steeds opstart m.b.v. een opstartdiskette? En als je er een OS op moet zetten welke dan? Als ik er DOS 6.22 op zet dan formateert hij de hele harde schijf en dan ben ik de diagnose partitie (die je bij compaq moet maken) weer kwijt.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...