Ga naar inhoud

Aanschaf 42" televisie met DLNA


Aanbevolen berichten

Obi mag weer eens een nieuwe televisie uitzoeken, maar komt er ditmaal zelf niet helemaal uit. Toestel moet wel aan een paar eisen voldoen: - Niet te duur, max. 750 euro; - Een zo natuurgetrouw mogelijk beeld (Duhhh!); - Moet een eigen mediaspeler hebben met uitgebreide ondersteuning van verschillende bestandsformaten; - Moet LAN aansluiting hebben om videobestanden t/m 1080p er naar toe te kunnen streamen vanaf NAS. Ik heb mijn selectie wel terug kunnen brengen naar twee specifieke toestellen: LG 42LV375S (ik zie niet echt verschil t.o.v. de iets duurdere 42LV5500) http://www.lg.com/nl/tv-audio-video/televisie/LG-led-lcd-tv-42LV375S.jsp Panasonic Viera TX-L42G20 http://www.panasonic.nl/html/nl_NL/Panasonic+producten/Viera+TV%27s/Full+HD+LCD+TV%27s/TX-L42G20/specifications/175864/index.html De LG is wat moderner (2011 model), heeft een edge-lit LED scherm: Mooi dun design, energiezuinig. De Panasonic is iets minder modern (2010 model), een LCD met IPS panel: Wat lomp design, minder energiezuinig. Nu is die Panasonic erg voordelig te krijgen (omdat ie al wat ouder is) en dat IPS panel lijkt me erg interessant qua beeldkwaliteit. Aan de andere kant lijkt de LG interessanter omdat ie gewoon moderner is, de GUI waarschijnlijk beter oogt en de mediaspeler waarschijnlijk betere ondersteuning biedt voor verschillende bestandsformaten. Heeft iemand nog argumenten waarom ik voor de ene zou moeten kiezen of juist voor de andere? Zou LCD/IPS veel beter zijn dan edge-lit LED?
Link naar reactie
Heej, Ik heb pas een samsung besteld van 625 euro incl verzend kosten bij redcoon. Kan hem helaas niet meer vinden. Was een model uit 2009 of 2010. Beeldkwaliteit is sindsdien niet echt veel verbeterd van 2d tv's omdat de ontwikkeling voornamelijk in 3d heeft gezeten bij de meeste producenten. De tv die ik gekocht heb is een lcd met dlna en ben zeer tevreden. En kan heel goed vanaf mijn pc bestanden afspelen en ga er vanuit dat nas ook moet lukken. Ik zou alleen niet voor LED kiezen. 2 redenen. 1 omdat led (en 3d) helemaal hot is op het moment gaan de prijzen van LCD had naar beneden. 2 de panelen van LED en LCD zijn eigenlijk hetzelfde maar de achtergrond verlichting is anders LED of soort TL verlichting. De panelen hebben wel eens last van backlight bleeding. Dat wil zeggen dat bij donker beeld het licht toch op plekken door het paneel heen komt. Bij LED tv's zijn er over het algemeen 2 lichtbronnen die dan door het paneel heen komen, dan zie je als het ware 2 ogen op je tv. Bij LCD zitten de lichten nagenoeg over de volledige achterkant, dus als je scherm dan backlight bleeding heeft is heel je scherm iets lichter en dat valt bijna niet op. Is in ieder geval een stuk minder irritant. Hoop dat ik heb kunnen helpen met je keuze :)
Link naar reactie
Volgens mij heb je als je de pc via LAN aansluit slechts 1080i en alleen bij aansluiting via HDMI de door jou genoemde 1080p. Als er wordt gesproken over een LED scherm dan heb je slechts alleen leds aan de buitenste rand. Als het gehele scherm door leds wordt belicht spreekt men van Full LED. Je praat dan over een heel andere prijs maar het beeld is dan ook veel mooier omdat ze elke led in het scherm kunnen aansturen. Voor het verschil tussen 1080i en 1080p zie http://nl.wikipedia.org/wiki/1080i
Link naar reactie
Dank voor de reacties, al zijn de meningen over LCD (/IPS) en (edge-lit) LED nog wel verdeeld en dat maakt de keuze nog steeds niet makkelijker ... Ik heb zelf trouwens nu een Samsung 40" staan, een LE40M86BD. Full HD LCD scherm, vier jaar terug was dit type qua kleurechtheid en inkijkhoek wel een topper, maar nu zou ie denk ik als voordelige LCD verkocht kunnen worden. De nieuwe TV zou in de huiskamer de vervanger moeten worden van deze Samsung, maar dan moet de beeldkwaliteit wel wat beter zijn dan deze die ik al heb. [quote:eae62a73af="gertcornieuw"]Volgens mij heb je als je de pc via LAN aansluit slechts 1080i en alleen bij aansluiting via HDMI de door jou genoemde 1080p.[/quote:eae62a73af]Ik bedoel dus niet dat er een videosignaal over het LAN-netwerk gestuurd wordt, maar een mediabestand: Dat mediabestand wordt dan afgespeeld door de in de TV ingebouwde mediaspeler (elke "smart-TV" heeft tegenwoordig al z'n eigen mediaspelertje ingebouwd zitten).
Link naar reactie
  • 1 maand later...
[quote:c78eea241f="pcgeek1983"]Heb je al een beslissing kunnen maken?[/quote:c78eea241f]Nou nee ... de Panasonic heb ik nog eens in de winkel bekeken, beeld zag er wel mooi uit en inkijkhoek is idd. erg goed. Maar de vrouw vond de behuizing nogal oubollig naast al die dunne LED TV's en ikzelf vond de GUI voor alle smart-functionaliteiten van de TV nogal achterhaald. De LG heb ik ook nog eens bekeken, erg mooi dun toestel en best aardige GUI voor de smart-functionaliteiten. Maar de beeldkwaliteit haalde het dus niet bij het IPS-paneel van de Panasonic. [quote:c78eea241f="pcgeek1983"]Maar een tv van 4 jaar vervangen? Is die al zo verouderd dan, hij klinkt nog prima.[/quote:c78eea241f]Is ook geen vervanging, het is een TV voor erbij ... grotere slaapkamer dus ook ruimte voor grotere TV (ter vervanging van 32" Philipsje die ik weer bij schoonmoeder kwijt kan)! De nood is echter niet hoog, vandaar dat ik nog even wacht op the best of both worlds: Een betaalbare TV met dun LED/IPS paneel en goede smart-functionaliteit. En 3D is voor mij bijzaak, ik zie dat nu en de komende paar jaar nog geen grote vlucht maken als je kijkt naar de hoeveelheid filmtitels in 3D en de nogal wisselende kwaliteit erin. Het is nog veel te duur voor filmproducenten om degelijke 3D films te maken zoals bijv. Avatar. Ter vergelijking: Hoe lang heeft het geduurd voordat HD eindelijke doorgebroken is in digitale TV? Pas sinds gisteren heb ik via Ziggo een behoorlijk aantal HD zenders (720p) in m'n pakket zitten ...
Link naar reactie
Bij dat soort actiefilms mag je er denk ik wel van uit gaan dat de film ook echt als 3D film bedoeld is en geen 3D sausje over een 2D film ... Maar ik heb Thor zelf al in 2D gezien op m'n TV (BluRay rip), leuk spektakel maar ik had nou niet echt het idee dat ik iets miste zonder 3D. Maar voor wat betreft 3D op een TV: De fabrikanten hebben nog niet eens gezamenlijk een standaard afgesproken, zo werkt Samsung bijvoorbeeld met een intelligente, maar zware bril (met batterijen erin) en LG met een lichtere, passieve bril. Zolang er nog geen standaard is zal ik met een grote boog om die 3D TV's heen lopen!
Link naar reactie
Haha, inderdaad. Denk dat ik zelf ga wachten tot de dag waarop je zonder bril 3D tv's hebt. En bij Thor had het niet zoveel toegevoegde waarde denk ik. Bij transformers 3 overigens wel. Als ik naar de bios ga (zo'n 2 a 3 keer per maand als er fatsoenlijk films draaien :P) dan verkies ik toch wel 3d over 2d. Dan heeft de bios nog wel echt meerwaarde tov de 46 inch tv thuis :P.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...