Ga naar inhoud

Bosch wfo142anl/01 doet 2x zo lang over


Aanbevolen berichten

Na 11 jaar van trouwe dienst begint onze Bosch wasmachine wat kuren te vertonen. Het begon met het doorslaan van de stoppen tijdens het centrifugeren. Dit heb ik kunnen herleiden naar versleten koolborstels, waarbij er 1 de collector niet meer goed raakte, en waarschijnlijk vonken trok? Nu is dat gefixt, en hij wast en centrifugeert weer helemaal goed. Het probleem dat nu blijft is dat verschillende wasprogramma's 2x zo lang duren als voorheen. Hierbij is een opmerkelijk feit dat het klokje dat de duur van de wasbeurt aftelt op bepaalde momenten verspringt, waarbij er meestal een minuut of 20 bijkomt. Geen foutmeldingen verder. Ik heb dit forum al wat doorgenomen, en bijvoorbeeld al alle waterleidingen (aanvoer/afvoer) eraf gehad en schoongemaakt waar nodig. Er was eigenlijk geen aanleiding te vinden dat er een verstopping oid. was. Volgens mijn vrouw staat er een bovenmatig dikke laag schuim op de was, ik weet niet goed waardoor dit veroorzaakt kan worden. Mijn verdenkingen gaan uit naar de aansturings module die achter de knoppen zit. Dit heb ik nog niet los weten te krijgen. Ik zou de machine nog graag een aantal jaartjes gebruiken, dus eventuele tips zijn harte welkom.
Link naar reactie
Hallo Harry, Dat heb ik gecontroleerd tijdens een 40 graden was middels het afvoerslangetje. Water wordt inderdaad zo'n 40 graden. Verder hebben we de hoeveelheid schuim weten terug te dringen middels wat zuiniger doen met het wasmiddel en een scheutje witte azijn door de kookwas. Sommige wasjes gaan nu goed, maar bij wasprogramma's met die wat langer duren raakt hij helemaal de weg kwijt, hij is nu al een keer 3,5 uur bezig geweest. Ik heb op het forum gelezen dat sommige nieuwere MAXX modellen van Bosch middels een bepaalde procedure te resetten zijn, maar dat lijkt niet te werken op dit model, omdat de toeren ingesteld worden middels een draaiknop, en niet met een tiptoets. Centrifugeren, verwaren, afpompen gaat goed. Wel viel het me op tijdens reparatie dat de trommel behoorlijk heen en waar bewogen kan worden.. Ik weet niet of dit normaal is?
Link naar reactie
Ik ben bang dat ik een oorzaak heb gevonden op de print. Aan beide kanten zitten er roetvlekken op, hetgeen aanduid dat er vonken ontstaan zijn. De grote elco zit ook iets los Zie volgende foto's: [url]http://1drv.ms/1cICnpF[/url] [url]http://1drv.ms/1GoqHo1[/url] Wat is hier wijsheid? Zou dit met het vernieuwen van enkele componenten te redden zijn? of altijd onbetrouwbaar blijven?
Link naar reactie
Beste Harry, Bedankt voor het advies. Ik ben de hele print afgegaan en heb alle doorgesoldeerde (dus niet SMD) verbindingen mechanisch getest. Hierbij kwam ik meerdere componente tegen waarbij het koper-eilandje van de print los was. Deze verbindingen heb ik opnieuw gemaakt met draad. De wasmachine lijkt nu weer netjes zijn programma's af te lopen. Het verwarmings element heb ik nog niet doorgemeten; de aansluitingen zitten aan de voorzijde van de trommen, en ik wist 1,2,3 niet hoe ik daarbij moest komen.
Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...