Ga naar inhoud

Onbelans tijdens centrifugeren (AEG 5460


Chris-9

Aanbevolen berichten

Beste mensen, Heeft er iemand ervaring met het vervangen van de schokdempers + veren van de wastrommel? De wasmachine begon te wandelen bij 1400 toeren centrifugeren, later heb ik deze op 1000 toeren gezet en toen ging het even goed. Vervolgens maakte hij rake klappen en ik zie de trommel enorm schommelen (programma stopt ook). Nu zet ik hem op 600 toeren en gaat het regelmatig goed, maar soms stopt hij alsnog bij het centrifugeren. Ik heb de wasmachine open gemaakt en kan geen beschadigingen of iets dergelijke vinden. Wel valt het mij op dat de trommel erg "soepel" hangt. Ik heb alleen geen idee hoe ik de schokbrekers en veren kan testen of op welke criteria ik deze moet beoordelen. Ik hoor graag jullie mening. Mvg, Chris
Link naar reactie
Als je vlink op de bovenkant van de kuip drukt mag je hem niet op de "bodem" kunnen krijgen. Hij mag dus niet de onderkant van de schokbrekers kunnen bereiken. Hangt hij nog wel in de 2 (of 4) veren? Is de machine wel geheel leeg als hij begint te centrifugeren? Als de nivo regelaar denkt dat de machine leeg is en er staat nog water in dan gaat het ook fout. Rechts boven zit de nivo regelaar (= ronde schijf of bus met een paar draden en een rubber slangetje). Trek het slangetje er van af, blaas het slangetje goed door en zet slangetje weer terug. Probeer de machine nu nog eens. Komt hij als de machine leeg is (dus zonder wasgoed) wel netjes gelijdelijk op zijn maximale toeren?
Link naar reactie
Dag HarryO, Dank voor uw snelle reactie! Wanneer ik de trommel van bovenaf naar beneden duw, dan kom ik tegen de bodem. Ik heb voor voor de zekerheid de slang van de nivo schakelaar doorgeblazen maar daar zat geen weerstand of dergelijke in, deze lijkt dus in orde. Wanneer ik de het programma centrifugeren start zonder inhoud (leeg) dan komt hij ook gewoon op toeren (1400). Groet, Christiaan
Link naar reactie
Beste HarryO, Veren en schokbrekers zijn direct besteld en zullen begin deze week wel binnen komen. Uiteraard moet de was doorgaan en heb ik de trommel minder gevuld en het toeren op 600 gezet. Dat leek goed te gaan, maar vandaag zag ik toevallig verkeerd gaan. Wat gebeurd er, na het onderdeel wassen begint hij met centrifugeren (voor het spoelen), vervolgens stop hij er mee en schiet hij in storing (alle lampjes gaan branden en start/pauze knippert). Als ik hem aan/uit zet en handmatig naar spoelen zet, dan begint hij te pompen en lijkt hij direct weer te willen centrifugeren maar niet stapsgewijs maar in eens "volgas", wanneer dat gebeurd klapt hij enorm en schud dus werklijk de hele wasmachine (dat waar ik eerder dacht dat het mis ging). Dus die schokbrekers en veren zijn wel defect, maar niet de oorzaak. Heeft u nog meer suggesties? Mvg, Chris
Link naar reactie
Van daar mijn eerdere vraag "Komt hij als de machine leeg is (dus zonder wasgoed) wel [B]netjes gelijdelijk [/B]op zijn maximale toeren?" Het lijkt er op dat de tacho spoel op de kop van de motor niet het juiste toerental aan de elektronica module door geeft. Controleer de tacho spoel. Moet tussen de 100 en 500 Ohm zijn en een kleine spanning op wekken als je de motor met de hand draaid. Controleer ook de stekker verbinding hiervan en controleer of het magneetje in het midden van deze spoel nog heel is en goed vast zit op de motor as. Controleer ook de elektronica module op losse contacten en koolborstels gruis.
Link naar reactie
Dag HarryO, Bedankt wederom voor je snelle reactie. Het vervelende is dan ook dat de klacht niet altijd voorkomt, vaak gaat het de 1e keer goed. Ik heb de spoel doorgemeten (op de pennen) en kom op 186 ohm, en hij wekt ook een kleine spanning op. Ik heb de stekkers gecontroleerd maar dat lijkt in orde. Ik heb de bedrading gevolgd naar de printplaat (voor het kiezen wasprogramma) en deze open gemaakt en optisch gecontroleerd. Boven het gedeelte van "wasprogrammaschakelaar" is hij zwart geblakerd (zie foto's). Hier nog tips voor, of is dit einde oefening? http://imgur.com/Vzsw2J7 http://imgur.com/VDmkJBL
Link naar reactie
Gisteravond alles schoongemaakt en weer in elkaar gezet. Proef gedraaid met programma (leeg - zonder was) centrifugeren op 600 en 1400 rpm vervolgens een 30 graden was gedraaid. Normaal gesproken zou hij nu in een storing zijn geschoten, maar het ging goed. Ik ben benieuwd, we kijken het deze week aan. Hopelijk was dit het euvel. Groet, Chris
Link naar reactie
Beste HarryO, Helaas... Wasmachine heeft het wel een paar keer goed gedaan, maar gaat nu weer structureel de fout in na het wasprogramma. Nog een tip? Ik lees elders dat ik de wasmachine ook kan "uitlezen" voor een storingscode? Zo ja, hoe werkt dat :-) en heb jij hier wat aan? Mvg, Chris
Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...