Ga naar inhoud

nieuwe dvd/cd drive kopen: tips gevraagd


Aanbevolen berichten

Wil mijn cdrom drive vervangen door een cd/dvd drive. Systeem: pentium 166mmx, 192 mb ram, windows 95. Mijn vragen: Zou ik een 16x 48x drive kunnnen kopen?(Of is dat te snel voor mijn systeem) Zijn deze drives nog plug 'n play voor dos? (Windows 95 installcdkun je niet booten vanaf cdrom, daar heb je real dosdrivers voor nodig) Of zou ik toch maar een normale cdrom drive kopen ( zo ja, 52 speed of is dat ook te snel) Zoals je ziet ben ik het nog niet eens met mijzelf dus hoor ik graag tips en reacties!!
Link naar reactie
Ik denk dat een DVD drive onnodig duur is voor jouw systeem; CD-ROM en DVD-drives schelen nog altijd een euro of 20 (€30,- <-> €50,-). Volgens mij kun je namelijk niet veel met DVD's doen op dat systeem. Te snel zijn ze natuurlijk nooit; je haalt alleen idd niet de maximale snelheid van de drive, omdat je systeem relatief traag is. Eea is wel afhankelijk van de snelheid van bv. je HD en beide IDE kanalen (liefst UDMA, PIO kàn maar remt veel meer af), maar dat de max. niet gehaalt wordt, is in principe geen probleem. Vrijwel alle IDE-drives op de markt zijn ATAPI-compatibel en worden daarmee gewoon door een windows opstart-floppy ondersteund.
Link naar reactie
De echte max voor cdroms is 52x en zelf dat is eigelijk al teveel!!! Mijn broer heef teen 52x en mist nu 2 cd's :P Een vriend van me heeft ook een 52x(LiteOn) en heeft ook al een cd erin gecrushed :) Dat was ook nog eens een originele cd :o Hij kreeg de lade niet meer open. Nu leest ie alles met zijn brander(32x) :) Dus wat mij betreft is 48x de max, want die 4 speed zul je echt niet veel van merken ;) Gr, RuuD
Link naar reactie
[quote:a281bf0c56="Captain_Kansloos"]Ik denk dat een DVD drive onnodig duur is voor jouw systeem; CD-ROM en DVD-drives schelen nog altijd een euro of 20 (€30,- <-> €50,-). Volgens mij kun je namelijk niet veel met DVD's doen op dat systeem.[/quote:a281bf0c56] Dus als ik de keus heb tussen een dvd-speler op een televisie of een dvd-speler op de computer, kan ik beter voor het eerste kiezen? [quote:a281bf0c56="Captain_Kansloos"]liefst UDMA, PIO kàn maar remt veel meer af[/quote:a281bf0c56] Als je een 52x cdrom koopt, hoeveel zou dat afremmen op PIO4 schat je in??[/quote]
Link naar reactie
[quote:3747c762c0="Adewaart"]Dus als ik de keus heb tussen een dvd-speler op een televisie of een dvd-speler op de computer, kan ik beter voor het eerste kiezen?[/quote:3747c762c0] Met dat systeem wel ja. Ik geloof niet dat je daar succesvol een film mee kunt afspelen. Vanuit die optiek is een DVD-speler in je PC dus overbodig. [quote:3747c762c0]Als je een 52x cdrom koopt, hoeveel zou dat afremmen op PIO4 schat je in??[/quote:3747c762c0] PIO4 is theoretisch 16,67MB/s, maar kent geen DMA. In de praktijk ben je daar dus extra CPU tijd aan kwijt. UDMA start vanaf 33MB/s, maar met DMA. Wat dat in de praktijk precies gaat schelen; geen idee. PIO is in theorie snel genoeg, maar in de praktijk liggen de doorvoer waardes wat lager. Het gaat eigenlijk vooral over de samenwerking met je HD. Daar maakt DMA het verschil: anders moet de ene device wachten op de ander ivm. benodigde CPU tijd.
Link naar reactie
[quote:6bb7ecc296="Adewaart"]Dus als ik de keus heb tussen een dvd-speler op een televisie of een dvd-speler op de computer, kan ik beter voor het eerste kiezen? [/quote:6bb7ecc296] Om DVD te bekijken op zo'n systeem (= een CPU trager dan 500 MHz Pentium 3) heb je een hardware-mpeg-decoder nodig (Creative had 'vroeger' zulke setjes). Ik denk dat je die niet of nauwelijks meer zult vinden. Daarnaast is een eenvoudige stand-alone dvd-speler tegenwoordig net zo duur als de hardware die je voor jouw systeem nodig zou hebben. De allergoedkoopste (klasse 'troep' ;)) zit net onder de € 100. Eigenlijk kun je m.i. dan beter een PS2 of X-box kopen dan heb je tenminste niet geld weggegooid als je daarna een echte dvd-speler koopt. Een redelijk normale dvd-speler van een net merk zal je zo'n € 250 kosten.
Link naar reactie
Ik zie tegenwoordig leuke standalone DVD's van 180€. Het zijn merken zoals samsung. Niet de allerbekendste merken want die willen nog steeds het meeste geld zien. Mijn cd-rom 52x zoemt als een vliegtuig. Wat het ook is, lezen zal ie het liefst met zoveel mogelijk Db. Het is een Aopen. :roll: Maar snelheid maakt niet zoveel uit. Mijn orginele MI4 is ook gekraakt (16 stukjes) in een 32x
Link naar reactie
[quote:1e43f1bfa9="JaFO"]De Creative Encore is gewoon een pci-kaart waar je de uitgang van de videokaart en je monitor op aansluit. Voor de rest is het een 'gewone' uitbreidingskaart.[/quote:1e43f1bfa9] Op de cdrom van mijn videokaart (biostar venus 3d rush) staat een programma dat Xing mpeg player heet. Dus dan zal de door jouw bedoelde uitbreidingskaart niet nodig zijn. Of heb ik dat mis?? Trouwens is dit niet iets voor mijn systeem: [url=http://www.toshiba.com/taissdd/products/features/SDW2002-Over.shtml] de toshiba SDW2002[/url] Niet snel, toch dvd en zelfs dvd-ram (dus extra schijf). Of dram ik te veel door? ;-)
Link naar reactie
Je kunt het programma'tje proberen, maar ik vrees dat je P166 gewoonweg rekenkracht tekort komt. En je dramt idd veel te ver door ;) Ruim $400 ... voor iets dat bij mijn weten nog niet gestandardiseerd is. Is wel erg veel voor een hebbedingetje. Dan kun je beter een fatsoenlijke losse dvd-speler kopen. Grootste voordeel : die dingen zijn stuk stiller dan je pc ... (alhoewel dat bij een P166 nog wel meevalt)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...