Ga naar inhoud

kan ik mijn droom waar maken? Audio door het hele huis!


Aanbevolen berichten

Hallo, ga binnenkort verhuizen naar een nieuw huis (3 verdiepingen), en het zou leuk zijn als ik mijn huis in "audio zones" zou kunnen indelen. Een surround opstelling in de huiskamer, een speaker in de keuken en de badkamer, speakers in de slaapkamers/op de gangen, en 2 spekers in mijn werkkamer op zolder. Het idee is dat je vanuit bijna elke ruimte deze "installatie" kan bedienen via de PC (ga een netwerkje aanleggen met pc's in de keuken, slaapkamer, op zolder en in de huiskamer). Hoe pak je zoiets aan op een betaalbare wijze? Ik ben er al achter dat ik minstens een soort superversterker nodig heb(die ik aan een PC kan koppelen en vandaaruit aansturen) en tig speakers. Iemand enige suggesties? Of ervaring met zoiets? Of moet ik maar blijven dagdromen? :roll:
Link naar reactie
tja... begin met het begin. koop een geluidskaart (bijv creative extigy) daar zit namelijk heel veel aansluitingen en een afstandsbediening bij en zet er een surround set op. dan heb je al één kamer klaar. Sluit dan een versterker op de geluidskaart aan waarop je ook weer surround boxen aan kunt sluiten. 4 aansluitingen in in principe genoeg. Ga naar je electrowinkel en koop een hele bult tweepolig aansluitsnoer. koop daar ook gelijk vier stekkertjes die naar van de versterker naar de boxen gaan. en btw ook maar een stuk of 8 boxen. Als je dat hebt ben je in principe klaar met je aankopen. je hoeft nu eigenlijk helemaal niet technisch te zijn, het enige wat je moet weten is dat bij boxen je twee draadjes hebt. laten we van rood en zwart uitgaan. (het kan ook anders) het maakt totaal geen zak uit hoe je het verlengen van die draadjes doet, als je er maar voor zorgt dat het rode draadje bij de verterker ook op het rode draadje van de box komt! Makkelijk toch! dus pak je rol plakband en een schaar, en begin met draden leggen door het huis heen. Je hebt bijvoorbeeld 4 boxuitgangen op je versterker. Je kunt van deze 4 wel gewoon 8 maken, door op een kabel niet één maar twee kabels aan te sluiten. probeer gewoon maar wat uit. de kwaliteit van je geluid gaat door het prutsen er maar een heel klein beetje op achteruit. ps: ga niet met je afstandsbediening onder de douche staan, daar kunnen die dingen meestal niet zo goed over :wink:
Link naar reactie
Als ik je goed begrijp, is jouw voorstel als volgt: 1)Op 1 pc sluit ik een vette geluidskaart aan, met surround boxen. (bijvoorbeeld de huiskamer of slaapkamer) Op de overgebleven aansluiting(en) van die geluidskaart sluit ik weer een versterker aan, en op die versterker sluit ik weer 4 (of 8 voor stereo) boxen aan. Die boxen plaats ik dan weer door het hele huis, waardoor ik dus 5 zones heb ( 1 surround en 4 gewoon). Hmmm... klinkt veelbelovend en vooralsnog niet al te duur, maar het roept de volgende vragen op: 1) Kan ik die aangekoppelde versterker aansturen vanuit de PC (of vanuit het netwerk, als die PC in een netwerk hangt)? Ik neem aan dat de aansturing van de surroundset geen probleem moet zijn, vanuit het netwerk, alleen weet ik niet welk programma ik daar voor zou moeten gebruiken. 2) Die 4 andere zones laten tegelijk hetzelfde horen, op gelijk volume. Kiezen wat je in welke ruimte wil horen (radio, MP3, of wat er op TV is) is dan niet mogelijk. Enige aanpassing die ik kan bedenken is dat die boxen per ruimte handmatig (met een gewone wandschakelaar, of zoiets) aan of uitgeschakeld kunnen worden. Idee is dan bijvoorbeeld dat als je s'ochtends opstaat en een MP3 playlist erin gooit, je dan alleen de boxen in de badkamer aanzet terwijl je het licht daar aan doet, wel zo sociaal tegenover de rest van de familie (de andere boxen moeten dan wel voor het slapen gaan uitgezet worden, anders dendert iedereen zijn bed uit). beetje omslachtig, maar werkbaar. Iemand anders nog andere suggesties, of aanbevelenswaardige software, of een website die hier meer over weet? Met Copernic krijg ik bedroevend weinig resultaat als ik een zoekopdracht uitvoer. Alvast bedankt voor de hulp, DM
Link naar reactie
2 speakers aansluiten op een versterkeruitgang lijkt me geen goed idee. Stel dat het speakers zijn van 4 Ohm. Als je er dan twee op een uitgang zet krijg je een impendantie van 2 Ohm. Dan moet je je versterker echt niet te hard zetten, anders trekt ie dit nooit. Wat je wel kunt doen is een schakelkastje kopen waarmee je kunt schakelen tussen maximaal 6luidspreker sets en deze ook allemaal tegelijk kunt laten spelen. Dit kastje zorgt er dan voor dat de Impendantie niet te laag wordt. Zo´n kastje kost rond de 35euro. kijk ook even op http://www.skytronic.com/nl/index.php3?show=128.419
Link naar reactie
jeroentje heeft gelijk, het is inderdaad niet ideaal. Het is ook zo dat je met een wandschakelaar maar één kamer kunt uitzetten, en je kunt niet het hele huis regelen. Ga eens naar een electronicazaak toe die verstand heeft van versterkers. Er zijn vast wel versterkers die je met een afstandsbediening kunt besturen. En met die afstandsbediening kun je vervolgens weer verschillende boxen aan- en uitzetten. Mischien zijn er wel versterkers met nog meer dan 4 uitgangen. zoek dat maar eens uit. Als je vragen hebt op gebied van geluidskaart, computer, of software dan kun je dat hier op het forum natuurlijk kwijt, maar versterkers is weer een beetje verder van Multimedia, dvd, thuisbioscoop weg.
Link naar reactie
ZUCHT... jullie hebben allemaal gelijk, maar de laatste keer dat ik om "professionele" hulp in een zaak vroeg, keken ze me aan of ze water zagen branden: wat wilt u nou? Audio door het hele huis? Maar waarom dan? En hou zou dat dan moeten werken? Maar dat kan helemaal niet meneertje, hier heeft u een Bose 50 multi-link systeem, met boxen en versterkers komt dat uit op ehh... rond de 11,000 euro? Moet ik het inpakken, of sluit u het meteen hier aan? Ja daaaaag, zo kan ik het ook wel. Goed personeel is tegenwoordig heeeel erg moeilijk te krijgen. Ik zoek juist het forum op om ideeen op te doen, hier zitten tig creatievelingen die al jaren aan allerlei apparatuur peuteren, alles zo goedkoop mogelijk houden, en net zolang volhouden totdat het lukt wat ze willen bereiken. Vandaar dat ik hier mijn licht opsteek, maar ik denk dat het misschien te ingewikkeld is, of techniesch onmogelijk. Weten jullie, ik droom van de dag dat mijn huis helemaal geautomatiseerd is: Ik kan mijn verwarming op afstand hoger of lager zetten. Ik kan op afstand mijn alrm in- en uitschakelen. Ik kan op afstand mijn beveiligingscamera's bekijken. Ik kan op afstand de zonwering laten zakken. Ik kan op afstand op mijn PC inloggen, om dat ene document dat ik nodig heb, hier op kantoor uit te printen. Ik kan op afstand kijken wat er op is in de koelkast, zodat ik op de terugweg naar huis nog gauw even langs de super kan. Ik kan op afstand het koffiezetapparaat alvast aanzetten, lekker warm bakkie als ik thuis kom. Ik kan op afstand... zo ontzettend veel, [i:04d63a9ee8]MAAR WANNEER WORDT HET NOU EINDELIJK [i]ECHT[/i:04d63a9ee8] MOGELIJK???[/i] Dit alles is ona alles al minstens 10 jaar geleden belooft, toch heeft iedereen nog een lullig koperdraadje voor TV en telefoon, staat mijn hele verdieping blank omdat die kutwasmachine lekt en te dom is om zelf de kraan dicht te draaien, gaat mijn alarm voor niets af, zonder mij te laten weten dat het vals alarm is, en doet de voordeur zichzelf niet op slot, als ik vergeet dat zelf te doen. Vooruitgang, waar blijf je???? DM PS. Soms is het echt heel vermoeiend om mezelf te zijn :-)
Link naar reactie
Als je toch al in iedere kamer een pc plaatst ... dan is het wel zo makkelijk om dan in iedere pc een (fatsoenlijke) geluidskaart te prikken. Zet er een (goedkope) versterker met echte boxen (geen goedkope pc-speakertjes, want die klinken niet echt lekker vergeleken met de goedkoopste normale luidsprekers) langs en zet alle mp3'tjes van je muziek op het netwerk ... Een afstandbediening is makkelijk zelf te maken (als je handig bent, schema's zijn volgens mij op internet te vinden : http://www.armory.com/~spcecdt/remote/IRremote.html geen idee of het werkt ) of voor een paar tientjes te kopen ( http://www.evation.com/irman/ heb ik zelf en werkt goed) Er is een plug-in voor WinAmp waardoor je met je afstandbediening de speler kunt bedienen (en je pc kunt uitzetten). Er is op de site ook documentatie te downloaden waarmee je zelf een programma kunt maken, dus de besturing van je koffiezet-apparaat en dergelijke is mogelijk, mits je de hardware hebt om dat ding met je pc aan/uit te zetten. // duur doen ... Er zijn idd versterkers te koop die letterlijk meerdere 'zones' aan kunnen, maar die zijn op z'n zachtst gezegd vrij prijzig. Onkyo, Denon & Kenwood zijn dan nog de 'normale' merken, bij Bose betaal je naar mijn idee gewoon voor de naam ipv de 'kwaliteit' ... Aan de andere kant kennen sommige versterkers 2 sets van speaker-aansluitingen (A & B) die je apart kunt inschakelen. Je kunt dan speakerset 'A' in de keuken en de andere speakerset 'B' in je huiskamer plaatsen. Je hebt dan wel op beide plaatsen dezelfde muziek ... // -- edit -- Ik zag toevallig dit http://www4.tomshardware.com/network/01q4/011220/index.html misschien ook interessant ?
Link naar reactie
koop gewoon een goeie geluidskaart! dan doe je een splitter in je audio out op je kaart en sluit je je PC boxen erop aan en je koop een kabeltje die zo'n koptelefoon uitgang heeft en aan de andere kant twee van die pulsen die in de aux van je radio kunnen. Dan neem je gewoon vier bxen op je radio en die verdeel je verder in het huis. Ik heb zo tien boxen hier op mijn kamer en als ik een langer snoer had kan ik dus ook door het hele huis.
Link naar reactie
[quote:2af3876fd1="damo"] Weten jullie, ik droom van de dag dat mijn huis helemaal geautomatiseerd is: Ik kan mijn verwarming op afstand hoger of lager zetten. Ik kan op afstand mijn alrm in- en uitschakelen. Ik kan op afstand mijn beveiligingscamera's bekijken. Ik kan op afstand de zonwering laten zakken. Ik kan op afstand op mijn PC inloggen, om dat ene document dat ik nodig heb, hier op kantoor uit te printen. Ik kan op afstand kijken wat er op is in de koelkast, zodat ik op de terugweg naar huis nog gauw even langs de super kan. Ik kan op afstand het koffiezetapparaat alvast aanzetten, lekker warm bakkie als ik thuis kom. [/quote:2af3876fd1] Voor een aantal van deze dingen moet jij het C-Control (Home Automation) van Conrad hebben. Niet duur en naar eigen smaak aan te passen. [url]www.conrad.nl[/url] Ik weet alleen niet of het ook op de website staat. Catalogus i.i.g. wel.
Link naar reactie
volgens mij is een forum veel makkelijker als je alleen een reactie plaatst als je ook een antwoord hebt, en niet als je wil zeggen dat je het niet weet.... maar voordat ik het zelf ga doen: ik vind het erg mooi bedacht. een situatie die ik me kan voorstellen: 1 pc met muziek en een geluidskaart, het uitgaande signaal split je, en stuur je naar verschillende versterkers (in elke kamer een) zo kun je overal je muziek van je computer horen. voor de bediening is [url=http://www.marmitek.nl/]Marmitek[/url] misschien een goede oplossing. je hebt dat wel een uitgebreide set nodig. dan zou je op het volgende kunnen komen: je zorgt dat je met je pc apparaten van stroom kan voorzien of juist niet, of met een relais-kaart (dus overal snoeren trekken) of met een draadloos systeem. dan kun je ze dus aan en uitzetten, als je ook nog de computer wil besturen kun je als je overal een computer hebt staan via pc anywhere je computer (met muziek ed) besturen. anders zou je (ook van marmitek) een grote universele afstandsbediening kunnen gebruiken die je computer kan besturen. met een extra kastje (weet niet precies wat) kun je deze afstandsbediening ook door het hele huis gebruiken (op fm golfen, en geen IR) ik hoop dat het enigzinds duidelijk is, en wat je zoekt.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...