Ga naar inhoud

Wel geluid in Window98, geen geluid in XP ...


Aanbevolen berichten

Ik heb een Creative Soundblaster16 geluidskaart (CT2290). Ik installeerde XP en krijg er geen geluid uit. Bij Eigenschappen voor geluiden en audioappartuur zegt hij : geen audioapparaat. Ik heb als tweede OS windows98 en hierbij werkt alles normaal. Dus dacht ik: 't ligt aan de driver die ik moet opdaten, maar op de site van Creative ( http://www.soundblaster.com/support/winxp/ ) staat: Soundblaster 16 : 'Supported by native Windows XP drivers' Ik kan dus niet meer volgen. Wie geeft me raad? :???:
Link naar reactie
Ik heb geen oplossing, wel het zelfde probleem met deze geluisdskaart. Ik heb van de week mijn CDD3610 brander van nieuwe firmware voorzien en daar kreeg ik opmerkingen over het moeten uitzetten van DMA onder windows. Nu kan ik wel branden, maar geen muziek meer afspelen. Af en toe hoor ik een halve seconde geluid als ik een audio-CD afspeel. Kan iemand vertellen of de geluidskaart conflicten heeft met DMA 1 en 3 of anders iets met mijn IRQ 5 of zo. Iets anders misschien?
Link naar reactie
Als niemand anders het doet, help ik mezelf maar ... (:D :grin: :grin: ) - ik hoop dat er later toch nog iemand iets mee is. (heb je nog vragen, mail me dan: zie mail bij dit quotum) Installatie XP - geen geluid (wèl geluid op windows98) a. Ging ik naar de 'geïnstalleerde apparaten' kijken, dan stond er geen geluidskaart vermeld. Dus voor XP zat er zogezegd geen geluidskaart in de computer. Nochtans stak er wel degelijk een sound blaster 16 van Creative in! (de gegevens van deze kaart zijn te vinden op de kaart zelf: computer opendoen en de betreffende kaart nakijken) b. Eerst deze geluidskaart geïnstalleerd: configuratiescherm > systeem > hardware > hardware toevoegen welke hardware?> nieuwe hardware>geen aangetroffen > automatisch opsporen >uit lijst selecteren > besturing voor geluid, video en spelletjes >fabrikant: Creative zo kom je bij soundblaster 16 - deze aanklikken en laten installeren. c. Maar dan was ik er nog niet: ik ging in verkenner naar een geluidsbestand zoeken en zette het in gang. Ik kreeg de foutmelding: ‘fout=id = 0x80040256, oplossing-id = 0x00000000' een helptoets was gelukkig aanwezig en die verbond me met http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;NL-BE;q236396 hierop kan je lezen dat bij bovenvermelde foutmelding de oorzaak een te grote 'hardware acceleration' is. hij geeft de weg aan om dit te verhelpen, maar bij mijn compu was dit enigszins anders: ( volgens de site: audio>advanced>soundplaytrack>performance>hardwareacceleration driver en daar dan een knipje meer naar 'none' / 'geen' zetten - maar deze weg kon ik niet volgen op mijn computer) Op mijn computer moest ik deze weg (dit pad) volgen : configuratiescherm>geluiden en audioapparaturen > hardware > soundblaster 16 (mijn type dus, het stond er nu wel bij) > eigenschappen. Dit gaf aan: onvoldoende vrije bronnen die kunnen worden gebruikt (code 12) en je kon naar probleemoplosser. Sound blaster stond geen tweemaal geïnstalleerd (dit is na te kijken bij configuratiescherm > systeem > hardware > apparaatbeheer), dus ging ik oer naar het volgende helpblad. Daar stond dat 'code 12' betekende dat meerdere apparaten dezelfde bron gebruikten, en dat dus die apparaten elk op een eigen bron dienden aangesloten te worden. Je kan daar naar 'apparaatbeheer' gaan en dan krijg je het scherm terug met alle hardware apparaten. Hierbij stond mijn Soundblaster met een geel uitroepteken. Ik naderde de fout! Dubbelklikken op soundblaster en daarna op tabblad Bronnen Hierop kwam de melding: 'Interrupt Request (IRQ) 05 is niet beschikbaar.' - en die stond bij de vermelde bronnen. - Blijkbaar werd deze bron dus al door een ander apparaat gebruikt. Er stond echter een knopje ‘instellingen wijzigen’ en hierop klikkend kreeg ik al direct de 07 te zien (en die was nog vrij). OK gedaan, compu terug opgestart en nu kon je alles horen rinkelen ! Ikke blij!
Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • 2 weken later...
Hoi, ik had precies hetzelfde probleem en heb ook gedaan wat jij had gedaan, hij kent nu ook mijn kaart en volgens zeggen werkt alles correct, alleen krijg ik nog geen geluid. Ik heb wel geluid bij mijn andere Windows. Ik heb trouwens XPpro naast home gezet. Geluid werkt nu dus bij home wel en bij pro niet. Heb je een tip? groeten
Link naar reactie
[quote:9c3a453735] Op 09-03-2002 16:59 schreef Kees Henzen: Ik heb geen oplossing, wel het zelfde probleem met deze geluisdskaart. Ik heb van de week mijn CDD3610 brander van nieuwe firmware voorzien en daar kreeg ik opmerkingen over het moeten uitzetten van DMA onder windows. Nu kan ik wel branden, maar geen muziek meer afspelen. Af en toe hoor ik een halve seconde geluid als ik een audio-CD afspeel. Kan iemand vertellen of de geluidskaart conflicten heeft met DMA 1 en 3 of anders iets met mijn IRQ 5 of zo. Iets anders misschien? [/quote:9c3a453735]
Link naar reactie
[quote:d55b6cff1c] Op 09-03-2002 16:59 schreef Kees Henzen: Ik heb geen oplossing, wel het zelfde probleem met deze geluisdskaart. Ik heb van de week mijn CDD3610 brander van nieuwe firmware voorzien en daar kreeg ik opmerkingen over het moeten uitzetten van DMA onder windows. Nu kan ik wel branden, maar geen muziek meer afspelen. Af en toe hoor ik een halve seconde geluid als ik een audio-CD afspeel. Kan iemand vertellen of de geluidskaart conflicten heeft met DMA 1 en 3 of anders iets met mijn IRQ 5 of zo. Iets anders misschien? [/quote:d55b6cff1c] Die halve seconde geluid komt omdat u cds moet branden met minimaal 20x.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...