Ga naar inhoud

Geluidssterkte te zwak na omzetten WAV-->MP3


Aanbevolen berichten

Hoi, Ik heb sinds kort een WinTV tvkaart. Daar zit ook radio op. Als ik dus (met het progje [url=http://audacity.sourceforge.net/]Audacity[/url]) het geluid van de line-in opneem (wordt als wave file opgenomen) en vervolgens omzet naar MP3, is het geluid veel zachter geworden. De opgenomen wave-file is dus wel even hard als het radiosignaal. Op zich niet heel erg, maar wel vervelend, omdat de boxen te hard staan als ik bv. een spel aanzet... :eek: [edit] Met AVI capturen wordt het geluid overigens vrij zacht opgenomen[/edit] Ter info: ik draai win98se, de line-in staat helemaal open, nieuwste drivers (SB PCI 64)geinstalleerd, ... En dan nog 1 ander vraagje: wat zijn de beste instellingen voor MP3? Welke bit rate en sample rate. Ik heb nu met een bit rate van 128 en een sample rate van 44 kHz gewerkt. Op zich blijven de files behoorlijk klein met deze instellingen. Maar is er een bepaalde MP3-standaard die bepaalde waarden geeft? Groetjes, Ed _________________ Het Computer!Totaal forum, meestal met 13 subforums... [ Dit Bericht is bewerkt door: Eddey op 2002-02-21 09:22 ]
Link naar reactie
Met de meeste programma's kun je het opname-volume veranderen. Als je dit iets hoger zet zal dit probleem (hopelijk opgelost zijn). Wat mp3 betreft: De standaard bitrate is 128. Dit benadert cd-kwaliteit al redelijk. Een stuk dichter in de buurt ligt 256kbps. Het verschil tussen deze twee waarden is voor het ongetrainde oor nauwelijks waarneembaar. Als je genoeg ruimte hebt zou ik (want er is wel een verschil, alleen horen veel mensen het niet) gaan voor 256kbps. Anders 128. Teken aan dat mp3 (meetbaar) nooit dezelfde kwaliteit kan hebben als het origineel, door de vorm van compressie.
Link naar reactie
Hoi, Het volume kan ik helaas niet aanpassen. De line-in staat in ieder geval helemaal open. Maar ik denk dat het door het omzetten komt, want de originele opname in het programma klinkt wel voldoende hard. Ik heb gisteravond een zootje opnames om gezet, en het is best acceptabel hoor (qua geluidsterkte). Alleen de boxen even in de gaten houden als ik wat anders ga doen... :smile: Ik heb ze omgezet naar 128kbs. Ik heb ook 256 geprobeerd, maar ik hoorde inderdaad niet of nauwelijks verschil. Ik heb op zich goede oren (ben ook muzikaal), dus het kan best aan de boxen en/of geluidskaart liggen... Dat van die qualiteit van MP3 wist ik. Toch vind ik het heel goed klinken hoor. En als je de bestandsgrootte vergelijkt met wave files is een beetje qualiteitsverschil toegestaan :grin: Groetjes, Ed
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...