Ga naar inhoud

Problemen met DMX6Fire Terratec


Aanbevolen berichten

Ik heb sinds heel kort de genoemde kaart. Tot vorige week beschikte ik over een P-III 650 en het fenomeen wat optrad : Zeer regelmatig raakte de DMX van slag en hij produceerde slechts digitale ruis bijvoorbeeld na (auto)omschakelen van samplerates. Ook als ik een MP3-file liet spelen en simultaan wilde gaan internetten, als het modem aangestuurd werd even een hik in het geluid en ..... RUIS ! Ik had gehoopt nu mijn PC een Athlon 1800+ XP is dat de DMX probleemloos zou draaien, echter dat is niet het geval. Elke PCI device heeft een 'eigen' IRQ (modem, DMX, firewire, video(AGP)) Terratec-support meldt het probleem nog niet te kennen...... wie wel ??? Zelfs de allernieuwste drivers (121) helpen niet. Wat belangrijker is : Wat is de oplossing ? Roel
Link naar reactie
hoi... kep dezelfde kaart (errug lang op moeten w8ten voordat tie eindelijk leverbaar was) sit in n asus bord a7v266, atlon 1400, 512 mb ram, matrox g400, netwerk kaart, usb muis, promise pci controler (extra)..draai windows XP home E kep nog 2 slueven open... de pci kaart van de dmx heb ik in het laatste pci slot gedaan. de kaart functioneerd goed op wat kleine dingen na zoals het afspelen van mp3/wav/dvd en je spoelt vooruit dan hoor je een irritante pieptoon... tevens mis ik surroundgeluid bij spelen zoals quake 3 en unreal tournement.... beetje vreemd. vind de aansturing van 5.1 geluid n beetje vreemd daarnaast worden de instellingen voor surround niet vastgehouden... als je hem hebt ingesteld voor 4.1. geluid staat tie na verloop van tijd weer op 5.1 (ja ook de instellingen in windows heb ik daarbij gecontroleerd en die staan goed) tis dat ik um veelal voor het opnemen van mijn platen e.d. gebruik vertel is in welke pcisleuf zit jhe kaart... windows versie? moederbord? enzo de kaart zit dus op irq 5, promise en usb controler zit op irq 9, netwrk op 10 en matroxkaart op 11. heb je de laatste bios update voor je moederbord gebruik je de via4.1 drivers? tot horens heb
Link naar reactie
De kaart zit in de 4e PCI sleuf zodat de IRQ separaat in te stellen is. OS is WIN98SE, G400 Marvel, 256 DDR. In de nieuwste driverversie/controlpanel lijkt de surround instelling wel te worden bewaard. (121) De oorzaak ligt niet in moederboard en/of CPU omdat het gedrag in een vorige configuratie identiek was (Gigabyte2000 en P-III 650. Door bijvoorbeeld tijdens het afpelen van een MP3tje te gaan internetten en het ISDN modem wordt aangestuurd (andere IRQ !) raakt de DMX na een korte 'hik' het spoor kwijt. FS98 krijgt 'm ook rap van slag omdat motorgeluiden en tower-boodschappen soms van andere samplerates zijn. (22.050 Hz) De DMA grootte in het controlpanel (in 'ms' ??) bepaald enigszins de stabiliteit : Hoe lager des te stabieler. Echter een DMA instelling < 10 ms geeft een raar geknisper in het R- audiokanaal bij MP3's. De overall audio mogelijkheden en kwaliteit zijn zeer goed maar met deze 'gebreken' kan ik niet goed leven..... Mogelijk is de kaart gewoon defekt ? Roel
Link naar reactie
dit is wel errug raar... ik nu de laatste drivers neergehaald en deze zouden, volgens bijgesloten releasenotes mijn problemen opheffen (deels) ik heb nu diverse mp3's voor -achteruit spoelen afzitten spelen en gelijktijdi ander geluidsbronnen op te nemen of ook af te spelen /geluidsbestanden (+/-300 - 800mb groot) bewerken en moet daarbij zeggen dat tie geen krimp geeft. DMA staat bij mij op 3-7 ms... hoe hoger deze waarde des te hoger de vertraging bij opname/weergave ongeacht de samplefrequentie (varieert bij mij van 44.1 tot 96 khz)(dus probeer eens hogere waarde, hoewel ik daar enigzins aan twijfel aangezien je comp. snel genoeg zou moeten zijn) wat voor waarde geeft het progje asiocpl.exe aan voor je buffer/sample, progje staat in je terratec directory. ik vroeg om je irq instellingen omdat mijn vorige geluidskaart, sb pci128 dezelfde irq's toegewezen kreeg als de usb-controleren, het handmatig verplaatsen leverde geen beter resultaat hoewel er dan geen conflicten met mijn muis was. In het configuratiescherm werd echter haarfijn gezegd dat er geen conflicten waren.... aan het gehaper van mijn muis was dat echter niet te merken. dus ben ik wat minder waarde gaan hechten aan de meldingen van windows. om eventuele conflicten op te sporen zou je n nieuwe minimale instaltie kunnen uitvoeren en langzaam aan nieuwe hard/software toe voegen (tijdrovende klus) (probeer ut eens zonder de isdnmodem!, isdn veroorzaakt regelmatig voor de (on)nodige ongein) zou de helpdesk van terratec toch nog ff benaderen voor dit probleem en anders het probleem bij je leverancier neerleggen en omruilen. hb
Link naar reactie
Hoi, Gisteren heb ik de hele harde-plaat leeggepoetst en WIN98SE vanaf de bodem weer opgestart. (oude, mogelijk vervuilende codecs zijn dus weg) Het is iets anders geworden : Als de DMX op 44.1 kHz wordt gezet is hij op onverwachte (vele) momenten niet in staat om een 22.050 kHz sample af te spelen anders dan veel te snel....... het locken op een lagere rate gaat 80% van de tijd mis. (Bijv. Chessmaster7000, FS98) Pinnacle StudioDV7 blijkt zijn snelheid van video/audio afspelen af te stemmen op de samplerate-instelling op de DMX..... WIE IS NU DE BAAS ? Al met al behoorlijk vervelend en ik vraag me af of een nieuwer OS (ME of XP) oplossingen zou kunnen bieden ? Roel
Link naar reactie
  • 4 weken later...
In eerste instantie heb ik het geprobeerd via de nederlandse site. Toen ik van hun geen enkele respons kreeg heb ik via de duitse site mijn beklag gedaan en kreeg kort daarop een antwoord van Ralf Naber (Duitsland). Die correspondentie duurde niet lang meer toen bleek dat mijn instellingen allemaal al goed waren (IRQ's, DMA's etc.) Ondanks diverse verzoeken om antwoord kwam er echt niets meer uit Duitsland. Hierop heb ik aanspraak willen maken op "niet goed geld terug" en plots werd men wakker in Meerssen (Z-LIMBURG)..... men (Maurice Prevot) hoorde voor het 'eerst' van het probleem en vroeg om details. Die heb ik 'm opgesomd in een email van 3 A4tjes. Zijn collega Ivan Willems vroeg om nog even geduld te hebben toen ik hem ten einde raad belde, want er komt een nieuwe driver. Een weekje geduld hadden wij nog wel. Indien het nog niet goed zou zijn na de update beloofde hij ZEER coulant te zijn indien wij zouden besluiten over te gaan naar de 'grote broer' de EWS88MT. Jij meldde dat de nieuwe driver (123) er was (waarvoor dank) en het 'pitch' probleem, met de switch naar juiste sample-rates is opgelost. Wat bleef is zijn de problemen met de coax-ingang (SPDIF) en vele dropouts blijven. Ieder weldenkend mens wil dan gebruik gaan maken van de 'coulance' van Terratec Nederland. De coulance blijkt echter NIKS, ik herhaal NIKS voor te stellen : Per persoon wil men ons 190 Euro (het verschil in adviesprijs) laten bijbetalen. Als je dan bedenkt dat in duitsland, 300 meter hier vandaan de EWS88MT slechts 409 Euro kost..... ! Gelukkig heb ik de beschikking over optische in-/uitgangen op mijn harddiskrecorder en die doen het wel goed. Mijn collega's zullen wellicht een coax/optisch convertertje aan moeten schaffen. (29 Euro-tjes) JAMMERRRRR en een FORSE tegenvaller van TErratec.... waarschijnlijk mijn laatste kaart. Roel
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...