Ga naar inhoud

Hi8 naar Svcd of Vcd


Aanbevolen berichten

Ik ben al een tijdje aan het expirimenteren maar ik ben nog niet tevreden over het resultaat. Ik heb een DC10plus kaart en een Hi8 recorder. De software is Studio7 van pinnacle. Het capturen gaat prima ik krijg het zo de computer in. Vervolgens wil ik er een bestand van maken dat door mijn DVD speler kan worden gelezen. Dit kan bv Svcd zijn. Ik ben alleen niet erg tevreden over het resultaat. Ik zie toch blokjes en ik vind dat als ik de high8 gewoon op de tv aansluit dit een veel betere kwaliteit geven. Wat moet ik doen om het eindresultaat beter te krijgen zodat het resultaat acceptabel is en niet zoals nu. Ik heb Cleaner 5 ter beschikking dus misschien via die manier maar welke compressie moet ik dan gebruiken?
Link naar reactie
random, Ik vermoed dat je het Svcd bestand door studio-7 laat maken. Niet doen dus, pinnacle levert er gewoon een slechte (maar snelle) Mpeg2 encoder bij. Beter is het om de film als Avi-file in DV formaat weg te schrijven 9wordt wel een groot bestand!) en dan TMPGEncoder te gebruiken om daar Svcd formaat van te maken. Dan krijg je wel kwaliteit.
Link naar reactie
Hoi RinusvW, Ik gebruik Studio7 alleen voor het capturen. Daarna schreef ik het al weg als avi. Het gekke is dat het formaat dat door Studio7 wordt opgeslagen niet door premiere wordt gelezen. Daarna wil ik er Mpeg2 van maken via TMPGEncorder maar ik vind het resultaat nog niet super. Ik heb al van alles geprobeerd maar ik vind de HI8 nogsteeds beter van kwaliteit dan als ik het ge-encode met wat voor programma dan ook. Je kan iets niet beter maken dan het eruit komt maar nu vind ik ook dat mpeg2 ook nog steeds blokkerig is. Hoe los ik dat op? Nog een tweede vraag. Als ik het TMPGEncoder doe maakt hij een m2v files aan. En deze kan ik weer nergens op afspelen. Hoe zit dat? [ Dit Bericht is bewerkt door: Random op 2002-02-20 16:52 ]
Link naar reactie
Hoi Random, Tja, Svcd is een compromis en zal vermoedelijk niet de kwaliteit van Hi8 halen. Maar blokkerig hoeft het resultaat zeker niet te zijn, tenzij er erg veel beweging in je bronmateriaal zit. Maar dat je bij TMPGEnc een m2v file krijgt geeft voor mijn gevoel aan dat je dit programma verkeerd gebruikt. Laten we eens kijken of we eruit komen. Als je de laatste versie met wizard heb, dan cancel de wizard. Klik op Load, en kies voor SuperVideoCD (PAL). Dan gebruik bij video source de Browse knop om je AVI file te zoeken. Bij Audio source en Output file namen worden dan vanzelf default filenamen ingevuld. Deze zijn doorgaans goed. De extensie bij Output file name moet nu .mpg zijn! Door nu op de Start knop te drukken start je de conversie in een default kwaliteit. Als dit werkt kunnen we later nog altijd zien hoe het beter kan. Meer hoef je niet te doen, en meer heb je niet nodig om Svcd's te maken. Voor het maken van Svcd's heb je de mpeg-tools onder het File menu dus niet nodig. Overigens ontstaat daar dus de file met m2v extensie. Dit is een file met alleen de video informatie, dus zonder audio. Hieraan moet je door multiplexen nog het in mp2 gecodeerde audiodeel toevoegen. Maar zoals gezegd, dat heb je allemaal niet nodig om alleen Svcd's te maken. [ Dit Bericht is bewerkt door: RinusvW op 2002-02-20 20:51 ]
Link naar reactie
Hoi RinusvW, Ik heb gedaan wat je heb vermeld. Gaat allemaal goed. Nu wil ik hem afspelen en als ik dubbelklik opent hij Window Media Player echter gebeurd er niet en wil het programma een verbinding maken met de codec sever. Ergo als ik verbinding heb met het internet kan ik het filmpje zien. Heb ik geen verbinding dan gebeurd er niets. Draai ik hem met internet verbinding af dan is het filmpje hoger dan het breed is en dan klopt ook niet. Help! Hoe nu verder? Random
Link naar reactie
Hoi Random, Uit het feit dat Windows Media Player het niet doet concludeer ik dat het WEL goed gegaan is. Maar wat er aan de hand is, is dat jouw Media Player kennelijk niet weet om te gaan met MPEG2 bestanden. Je moet in staat zijn om op je PC DVDfilms af te spelen. Pas als je dat lukt kun je ook MPEG2 bestanden afspelen. Maar dan nog kan het zijn dat het formaat van je SVcd op je PC niet klopt. Dit komt omdat SVcd het aantal beeldpunten per lijn reduceert (de pixel-aspect is anders). SVcd gebruikt 480 pixels bij 576 lijnen (pixel-aspect = 1,6). Windows Media Player lijkt altijd uit te gaan van een pixel-aspect van 1 (= rechthoekig pixel), en dus krijg je een beeld wat duidelijk hoger is dan breed. Maar het is wel een ehct bestand geschikt voor een SVcd, en stand alone spelers zullen hier dan ook geen enkel probleem mee hebben. De meeste (software) DVDspelers zoals PowerDVD of WinDVD zijn echter ook wel in staat om op een correcte wijze met andere pixel-aspect ratios om te gaan. WinDVD gebruik ik omdat deze als een van de weinige software spelers ook SVcd's herkent en daar mee om weet te gaan. Tenslotte, Cleaner 5.1 ken ik niet. Wat is dat voor programma? [ Dit Bericht is bewerkt door: RinusvW op 2002-02-27 16:58 ]
Link naar reactie
Bedankt voor het antwoord. Ik heb powerdvd en deze werkt prima. Ik vind alleen de kwaliteit nog steeds niet goed. Van SVCD had ik me wat meer voorgesteld. Misschien een instelling die beter kan. Ik ben nog steeds aan het experimenten. Cleaner is een compressieprogramma. Standaard zit de EZ versie bij premiere en je hebt ook een uitgebreide versie. Volgens insiders moet het zeer goed zijn maar ook hier vind ik de kwaliteit nog niet goed genoeg. Vast mijn fout in een of andere instelling. Wil je meer erover weten dan is hier de link http://www.discreet.com/products/cleaner/ Random
Link naar reactie
We hebben het in dit forum wel eens vaker gehad over de kwaliteit va vcd/svcd. De uitkomst van deze "open' discussie was de volgende: vcd en svcd kunnen uitstekende kwaliteit bieden, zelfs veel beter dan HI8 maar alles valt of staat met de kwaliteit van het bronmateriaal. VCD en svcd zijn compressie technieken die nogal veel last hebben van beeld verstoringen zoals ruis, camerabibber,slecht signaal enz enz. De storingen worden door de mpeg encoder gezien als details en de encoder zal deze dan ook proberen te bewaren in het gecodeerde bestand. Resultaat is dat voor de storingen erg veel bitrate nodig is om een knap beeld te produceren of andersom gerekend: bij een vaste bitrate zal de kwaliteit in elkaar storten op de plaats waar de beeld storingen zitten, heb je dus camerabibber in de gehele film dan zal de hele film zich slecht laten coderen naar mpeg. Er zijn verschillende oplossingen voor dit probleem, allereerst de bron: probeer signaal van een zo goed mogelijke kwaliteit in je pc te importeren, gebruik (zeker bij analoge HI8) tapes van de beste kwaliteit die je kan kopen, film indien mogelijk zoveel als maar kan van statief ("steadyshot" uit!), als statief niet gaat dan "steadyshot" aan, importeer mbv. de S-video kabel en niet met de composiet kabel, koop een nieuwe hoogwaardige s-video kabel-degene die bij cameras en videokaarten zitten zijn meestal van mindere kwaliteit. andere optie: probeer het beeld te verbeteren mbv. van 1 van de filters die in Virtualdub zitten, er zijn specifieke filters om analoog beeld materiaal op te knappen , nadeel: bijna al deze filters tasten in meer of mindere mate de beeldscherpte aan(het beeld wordt wat zachter), ondanks dit nadeel kan dit uiteindelijk in de mpeg stroom toch voor een aanzienlijke verbetering zorgen. als laatste; indien je exact wilt zien wat voor een beeldkwaliteit Svcd kan bevatten raad ik je aan om eens een stukje dvd-film te rippen en om te zetten naar ongecomprimeerde avi en deze vervolgens mbv je favoriete encoder om te zetten naar svcd, je zult dan zien dat het resultaat nagenoeg niet te onderscheiden is van dvd..... [edit] Cleaner is een aardig (prof)programma maar vereist nogal wat specifieke instellingen die toch wel wat kennis vereisen, voor de gewone amateur (zoals jij en ik) is het een beetje te veel van het goede, blijf lekker bij tmpgenc, werkt veeeel simpeler en de uiteindelijke kwaliteit die je er mee kan bereiken doet niet onder voor die van cleaner en is denk ik zelfs nog iets beter... [ Dit Bericht is bewerkt door: rwilligen op 2002-02-27 21:25 ]
Link naar reactie
Ik ben het helemaal met rwilligen eens. Maar los daarvan kun je natuurlijk toch wel proberen met het materiaal wat je nu eenmal hebt een zo hoog mogelijke kwaliteit te halen. De meeste videofilms kun je nou eenmaal niet meer opnieuw maken. Daarom Random, dingen waarmee je in TMPGenc nog kunt spelen vind je onder de "settings" button. Een belangrijke is de deinterlace setting, die je onder de Advanced tab vindt. Ook kun je onder de tab Video bij rate control mode nog kiezen voor een 2pass VBR (variable bit rate). Succes!
Link naar reactie
Omdat dit probleem toch iedere keer weer terug keert ben ik is op zoek gegaan naar een software "image-stabiliser". Tja, die bestaat dus niet, althans ik heb 'm nog niet gevonden..... Reden dus voor mij om eens een mailtje te sturen naar Donald Graft, de maker van een aantal uitstekende filters voor virtualdub om video beelden te verbeteren. Ik heb gevraagd wat zijn idee hierover is en of een dergelijk filter te creeren is, het zou miz. een gat in de markt zijn. nu maar wachten op zijn antwoord........
Link naar reactie
rwilligwen en random (en alle anderen) Kijk eens op deze site http://digistudio.netfirms.com/product.htm Zij maken een digitale video stabilizer voor gebruik onder VirtualDub. Ik heb de Demo versie geprobeerd, maar helaas werd die bij mij instabiel bij scene-overgangen. Maar misschien werkt het bij een ander beter? Zo ja, dan hoor ik dat graag!
Link naar reactie
Een zeer interresant filter!!! Helaas lijkt de website(download) op dit moment niet te werken, kennelijk zijn ze aan het ombouwen. RinusvW : zou jij mij het filter voor Virtualdub en indien je ook hebt die voor premiere naar me willen mailen? rwilligen@hotmail.com Ik wil er errrrruuuuuuug graag mee testen! Alvast bedankt......
Link naar reactie
1 : het werkt..... 2 : het werkt niet goed..... 3 : om het wel goed te laten werken moet je spelen met de instellingen..... 4 : om te weten wat de instellingen precies voor effect hebben moet je veel testen..... Jammer, ik had me er meer van voorgesteld kwa gebruikers gemak. En dat dit moet kunnen toont de eerste beste lullige video camera met software steadyshot (= wat anders als optical steadyshot of image stabiliser). Immers: hier zit maar 1 knopje op : steady aan of uit en geen moeilijke menus met allerlij troep die je eerst moet instellen. Jammer, dus testen maar.......
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...