Ga naar inhoud

audio-kabel tussen cdrom en soundkaart


Aanbevolen berichten

als je audio via een cdrom speler wilt luisteren hoeft er niet altijd een audiokabel aangesloten te zijn tussen cdrom speler en soundkaart. Ik heb thuis zelf een soundblaster Live!, ik heb tussen deze kaart en de cdrom speler geen audiokabel aangesloten. En krijg toch audio afgespeeld. Ik ken ook mensen die moeten persé een audiokabel aangesloten hebben om audio afgespeeld te krijgen. Nou is mijn vraag, hoe kan het dat ik zonder audiokabel toch audio kan afspelen? Ligt dat aan de software? Aan de soort/merk kaart? Of ergens anders aan En hoe kan het dat andere wel zo een kabel aangesloten moeten hebben?
Link naar reactie
Ik bemerkte deze eigenschap zelf pas in Windows 2000. Ik maak gebruik van een SB Live!Player. Het klopt dat je rechtstreeks kan afspelen. Er zijn dus drie manieren om een audio CD af te luisteren. 1. Via een kabeltje, 4 draden (tenminste 3) voor L + R + massa, voor gewoon (analoog) audio signaal. Geluid via CD-Audio. 2. Via een kabeltje, 2 draden voor digitaal audio signaal. Geluid via CD-Digitaal. 3. Rechtstreeks dus zonder kabel, dat werkt alleen als de CD-Rom speler de functie audio-extractie bezit. Alleen oudere spelers hebben daar wel eens moeite mee. Geluid via WAVE weergave? Ik merkte dat dit werkte, hoe dit aan/uit gezet kan worden, dat weet ik niet. [ Dit Bericht is bewerkt door: Hans.Vosman op 2002-01-31 22:58 ]
Link naar reactie
[quote:c264e70f89] Op 31-01-2002 22:57, schreef Hans.Vosman: 3. Rechtstreeks dus zonder kabel, dat werkt alleen als de CD-Rom speler de functie audio-extractie bezit. Alleen oudere spelers hebben daar wel eens moeite mee. Geluid via WAVE weergave? Ik merkte dat dit werkte, hoe dit aan/uit gezet kan worden, dat weet ik niet. [/quote:c264e70f89] Aanzetten in Apparaatbeheer -> eigenschappen van de CDROM speler -> Digitale CD audio voor deze CDROM speler inschakelen
Link naar reactie
  • 2 weken later...
[quote:df1fa8609d] Op 13-02-2002 16:20, schreef SuperKneus: Wat ik er van weet is dat het beluisteren van audio over je ide kabel gaat. [/quote:df1fa8609d] Klopt, en als een rip programma dat zou doen dan heet dat digitale audio extractie. Maar of Windows nou ript of niet, dat lijkt me niet belangrijk, als de muziek maar goed klinkt.
Link naar reactie
Dus om zonder audiokabel af te spelen, is dus een stukje software nodig (wat in het OS zit of in de driver van de kaart) wat bepaalde polen in je IDE-kabel kan aansturen, zodat je muziek kan afspelen. En als die software er voor die bepaalde kaart er niet is, kunnen die polen van de IDE-kabel niet aangestuurd worden, en moet je dus een audiokabel plaatsen. Volgens mij zit het dan zo in elkaar.
Link naar reactie
Je moet die IDE kabel gewoon vergeten. Wat er feitelijk gebeurt is dat Windows (of dat rip programma) de informatie direct van de CD-Rom afleest. Feitelijk gebeurt dat altijd. Die informatie is op een bepaalde manier gecodeerd. Het rip programma (voor muziek) decodeert die informatie en dat levert dan dat muziek bestand op. Als de schijf geen muziek bevat (dus geen audio tracks) dan kan zo'n rip programma verder niks met de informatie op die CD-Rom.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...