Ga naar inhoud

DVD2AVI Probleem!!


Aanbevolen berichten

Wanneer ik met DVD2AVI vob-bestanden wil omzetten naar avi-bestand, dan klopt de beeldverhouding van de film niet. Op bijgaand voorbeeld zou de beeldverhouding 16:9 moeten zijn, maar DVD2AVI vervormd het beeld in de hoogte. http://www.clan-nemesis.nl/images/DVD2AVI.jpg

Wanneer ik dezelfde vob-bestanden in FlaskMPEG inlees dan is de beeldverhouding wel correct. Zie onderstaand voorbeeld. http://www.clan-nemesis.nl/images/FlaskMPEG.jpg

Wie weet waardoor dit probleem veroorzaakt wordt?

Link naar reactie
Ik encoder naar DivX m.b.v. VirtualDub. In dit programma kun je filters toevogen. Een van deze filters is "resize". Met dit filter kun je weer de juiste beeldverhouding 16:9 terugkrijgen. New width: 720 New height: 405 (dit is 9/16 van 720) Frame width:720 Frame height: 576

Hiernij is de juiste beeldverhouding weer terug met boven en onder de bekende zwarte balk.

Link naar reactie
reken technisch klopt je verhaal echter er is 1 mogelijk probleem: video resoluties en zeker die voor divx moeten in principe altijd deelbaar zijn door 16 of nog beter 32. Dit heeft te maken met de werking van de mpeg4 encoder die het beeld beoordeeld in blokjes van 4, als de resolutie niet deelbaar is door 16 dan kan dit bij het afspelen problemen geven of heel veel cpu kracht kosten, het hoeft echter niet altijd soms gaat het goed...... Een hoogte van 400 of 416 zou dus eigenlijk wat beter zijn.
Link naar reactie
Je verhaal over deelbaarheid klopt, maar mijn beeld is ook deelbaar door 16 en 32? Het encoder op deze manier gebeurt door VirtualDub toch met het hele frame 720*576, en niet alleen maar met de werkelijke film?! De zwarte balken aan de boven- en onderzijde worden toch ook meegerekend op deze manier?!

[This message has been edited by Gerard Timmers (edited 10-01-2002).]

Link naar reactie
Aha , misverstand: jij gebruikt de "letterbox" methode waarbij je het beeld samenperst en de onstane ruimte weer opvult met zwarte balken. Ik had niet goed gelezen, sorry voor de verwarring...

In dat geval geld mijn opmerking natuurlijk niet.

Wat je nog wel in consideratie kan nemen is het volgende: de zwarte balken die je nu gecreerd hebt nemen kostbare bitrate voor hun rekening die je anders kan gebruiken voor de video,maw: de zwarte balken moeten ook gecomprimeerd worden en dat kost dataruimte die je gebruikt voor het comprimeren van iets waar je nix aan hebt. Een ander punt is wat t-meastro correct aanhaalde: de afscheiding tussen zwart en beeld liggen nu precies in het midden van een 4x4 matrix en de encoder heeft een hoop bitrate nodig om deze correct weer te geven, ook weer zonde van de data, en als laatste zullen de randen indaad mogelijk wat wazig worden vanwege bovenstaande reden.

Al met al is de letterbox methode dus wel lekker makkelijk maar vanuit het oogpunt van kwaliteit niet echt aan te raden.

Beter is dus om de film daadwerkelijk te resizen naar een andere goede resolutie zoals bv 512x288 waarbij je aan een perfecte 16:9 komt en nog het bijkomend voordeel hebt dat bij het afspelen op 1024x768 (monitorres.) De verticale 512 door je videokaart kan worden vermenigvuldigd met een factor 2X, een factor die vaak hardware-matig kan worden gedaan en daardoor weinig systeem belasting veroorzaakt waardoor de divx soepel zal afspelen. Wil je meer horizontale en verticale resolutie dan is 640x352(beeld is dan iets te klein in de hoogte) ook wel een mooie of 640x368 (beeld is dan iets te groot in de hoogte)of , je zit dan niet helemaal exact aan 16:9 maar de resolutie op zich is een geldige volgens de "deelbaar door 16 regel" . wil je nog meer resolutie dan kan je denken aan de volgende: 704x400 en deze bereik je door van de 720 zowel links als rechts 8 pixels weg te snijden(Dus met "cropping" en NIET resizen) en de 576 te resizen naar 400. Je moet dan dus eerst een "nultransform "filter kiezen waarmee je kunt croppen naar 704 en daarna een resize filter van 704x576 naar 704x400. Je komt dan bijna aan 16:9 en voorkomt de 720 verticale resolutie die voor een hoop videokaarten een struikel blok schijnt te zijn (stotterend afspelen).

wil je er nog meer? , maak een tafel van 32 en ga combineren met de getallen en kijk welke het beste bij jouw doel past, denk er daarbij aan dat naarmate de resolutie hoger wordt je ook meer bitrate aan de encoder moet geven om onscherpte en schokken tijdens het afspelen te voorkomen. Wil je persee een speelfilm van 2 uur op 1 cd kwijt dan is het beter om een wat lagere resolutie te kiezen zoals 512x288, bij 1 a 1.5 uur op 1 cd kan je ongeveer naar 640x352. De nog hogere resoluties moet je eigenlijk alleen maar gebruiken voor een film op 2 cd's.

[This message has been edited by rwilligen (edited 13-01-2002).]

Link naar reactie
Bedankt voor de tips en adviezen. Bottom line voor mij is een zo hoog mogelijke kwaliteit, waarbij de fil op 2 Cd's mag passen. Ik heb nog nooit problemen gehad met een verticale resolutie van 720, maar ik kan me er wel wat bij voorstellen. Dit kan dus negative invloeden hebben op de kwaliteit?? Ik zal eens met die resoluties stoeien die jij aanhaalt, Richard! Bedankt voor je voorbeelden. Ik weet dat die zwarte balken ook meegerekend moeten worden. De engige rede waarom ik heb gekozen voor letterbox is dat bij full sceen afspelen (monitor op 1024x768 resolutie) het beeld niet vervormd. Als ik zonder zwarte balken een film converteer en full screen bekijken wil, klopt de beeld verhouding niet meer. Het beeld wordt dan door mijn software player (PowerDVD 3.0) in de hoogte uitgetrokken.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...