Ga naar inhoud

CD-RW branden en lezen.


Aanbevolen berichten

Ik heb een Plextor 24/10/40A, hierbij heb ik Nero gekregen, deze heb ik met de meest recente versie geupdate. Nu wil ik mijn CD-RW schijf gaan gebruiken, deze moet eerst geformatteerd worden. Hoe kan ik dit het beste doen? Via Nero "ReWritable wissen" of moet dit met InCD gebeuren. Alleen de huidige versie van InCD werkt niet onder Windows XP. En mijn tweede vraag is: Kunnen andere PCees deze CD-RW schijf dan ook lezen? Bedankt alvast voor de medewerking.
Link naar reactie
Als ik het goed begrijp wil je de cd-rw gebruiken voor packet writing, oftewel bestanden op de cd zetten zoals je normaal bestanden met je verkenner kopieert. Hiervoor is het inderdaad nodig dat je de cd-rw formateert met incd. Cd's die gebruik maken van packet writing kunnen niet in andere computers gelezen worden, tenzij daar ook incd op geinstalleerd is. Incd is inderdaad nog niet compatible met windows xp, dus als je incd wilt gebruiken onder xp zul je moeten wachten op een update.

Je kunt cd-rw's ook op dezelfde manier branden als je met cd-r's doet. Je moet dan Nero gebruiken om bestanden op de cd te zetten. Cd-rw's die op deze manier zijn gebrand zijn wel in andere computers in te lezen. De optie "rewritable wissen" gebruik je om cd-rw's die je op deze manier gebrand hebt weer leeg te maken.

Link naar reactie
Indien je de CDRW brandt in ISO of Joliet formaat, dan is ie te lezen in elke Multiread CDrom speler en hoeft niet te worden geformateerd.

Indien je op de CDRW het UDF (InCD) formaat gebruikt, moet ie wél worden geformateerd en is op andere PCs alleen leesbaar in Multiread CDrom spelers én mits een UDF reader is geinstalleerd.

Link naar reactie
Ik heb prima ervaring met gewone CD-R's. Ik brand ze in ISO of Joliet formaat,waarbij ik dan wel multisessie heb ingeschakeld. Je kunt bestanden verwijderen (uit de inhoudsopgave), hernoemen en toevoegen. Ze zijn in elke CD'speler te lezen, idiaal. Maar goed op een bepaald moment zijn ze vol, gezien de prijs (kijk eens bij Aldi) vind ik dat geen probleem.

Anderzijds heb ik slechte ervaring met CD-RW's, maar dat ligt misschien aan mijn brander (Plextor RW4220, dus brandsnelheid slechts 2 keer).

Groet.

Link naar reactie
Volgens mij worden er ondanks de uitleg van Mephi toch nog een paar dingen door elkaar gehaald.

Een op ISO of JOLIET "formaat" geschreven, multisessie of niet, CD kan door "iedere" cd-romspeler gelezen worden (afgezien van de oudste generatie, maar dat heeft meer te maken met de reflectie van een RW ten opzichte van een Cd-r en een standaard CD)

Een op "inCD" of "DirectCD" geschreven formaat CD kan alleen gelezen worden op een systeem met daarop Incd of Direct CD geinstalleerd (voor de duidelijkheid: ze zijn niet uitwisselbaar en je moet ze ook niet naast elkaar installeren) Je moet een CD eerst op dat formaat formatteren voor je 'm kunt gebruiken in windows verkenner door er bestanden naartoe te slepen. Dat formatteren moet je dan niet in bijv. Nero doen met "rewritable wissen, want dan maak je er weer een ISO/JOLIET cd van.

Wanneer je een RW voor INcd hebt gebruikt zul je 'm dus eerst in Nero VOLEDIG moeten wissen voor je 'm weer als ISO/JOLIET gebruikt. Andersom dus ook. Wanneer je een ISO/JOLIET formaat cd wil wissen om opnieuw in het zelfde formaat te beschrijven, dan volstaat "snel wissen" in Nero, omdat dan alleen de Table Of Contents gewist hoeft te worden... (zeg maar; inhoudsopgave)

------------------ "Ik geloof niet in heksen!", zei ze, en ze stapte op haar bezem...

Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...