Ga naar inhoud

Foutcode E21 probleem afpompen


Oakley-1

Aanbevolen berichten

Hallo, Ik heb een AEG L75475FL van iets meer dan 2 jaar oud die de melding E21 geeft, wat een probleem met afpompen blijkt te zijn. Ik heb de machine leeggehaald, filter gecheckt (pomp kan goed draaien), maar foutmelding blijft. Daarom maar weer eens water in de machine laten lopen en laten afpompen. Ik zie dat er prima water wordt afgevoerd door de afvoerslang, dus lijkt niet echt een verstopping, denk ik dan. Iemand enig idee, hoe ik die E21 weg kan krijgen, ofwel wat nu het probleem zou kunnen zijn? Machine doet het soms wel, maar blijft soms ook weer hangen en meldt dan weer E21... Even 2x op pauze drukken en dan hij gaat soms weer door, maar meestal niet.. Hopelijk heeft iemand een goede suggestie voor een oplossing, vast bedankt!
Link naar reactie
Mogelijk geeft de nivo regelaar een onjuiste waterhoogte door. Verwijder bovenblad. De nivo regelaar (= ronde schijf met een paar dikke draden en een rubber slangetje) zit ergens rechts boven. De machine kan ook een 2de elektronische nivo regelaar hebben of alleen de elektronische versie, dit is dan een bus met 3 dunne draden en een rubber slangetje. Ook deze zit rechts boven. Trek het slangetje er af, blaas het slangetje door, zet hem terug en probeer de machine opnieuw.
Link naar reactie
Ik heb vandaag het rubber slangetje van de electronische nivo regelaar doorgeblazen. Ik kon alleen de electronische vinden, zoals HarryO beschreef, de andere, de ronde schijf is er niet. Doorgeblazen, weer aangesloten en de machine een lege testwas laten draaien. De machine startte prima op en leek een prima \'wassessie\'te doorlopen. Echter aan het einde toch weer een melding, ditmaal E20 en de deur kan niet open... Als ik het goed heb is E20 meer een \'verzamelcode\' voor diverse andere codes? Zal ik weer het slangetje doorblazen en de machine weer een testwas laten doorlopen, maar verwacht dat ik daarna weer dezelfde foutcode zie?
Link naar reactie
Alle E2x meldingen zijn afvoer(pomp)/waterhoogte meting gerelateerd. Als de pomp niet verstopt zit en het schoepje soepel in beide richtingen kan draaien blijft alleen een echte verstopping over tussen kuip en pomp of er zit zoveel prut in de machine dat het slangetje al weer verstopt zit. Als de deur dan ook nog vergrendeld blijft staat er dus nog echt water in of de waterhoogte meting is niet correct. Laat de machine geheel leeg lopen door de afvoer slang in een teiltje te leggen en daarna het filter los te maken. Is het schoon water of zit er prut/zeep in? Zet het filter weer terug en hang de slang weer in de afvoer. Giet nu via de deur een paar liter heet/kokend water in de machine. Laat hem even zo staan en blaas dan nogmaals het slangetje door. Zet het slangetje terug en laat de machine afpompen. Pompt hij het volledig af? Zo ja laat de machine dan voor proef eens een zo heet mogelijke was draaien zonder wasgoed en zeep. Krijg je nu schuimvorming in de machine?
Link naar reactie
De machine heeft enkele dagen stil gestaan, waarna hij direct afpompte. Ik heb daarna alle stappen die HarryO beschreef doorlopen. Het hete water er in, even laten staan, maar daarna wilde hij niet afpompen en ook niet centrifugeren. Enkele malen door het slangetje geblazen, dat lijkt schoon, want ik hoor dat de lucht in de trommel pruttelt door het blazen. De foutcode E21 blijft en het tekentje van centrifuge knippert. What\'s next... lastig denk ik?
Link naar reactie
De machine leek inderdaad zeg maar \'stationair\' te draaien toen hij niet wilde afpompen. ofwel, ik hoorde wel geluid, maar er gebeurde niets (de trommel maakte alleen af en toe een slag). dat lijkdus de eerste optie die u noemt (slang tussen kuip en pomp), maarre.. wat is de kuip exact en hoe kom ik daarbij en bij die slang...?
Link naar reactie
Het paneel aan de achterzijde er af halen. Je ziet dan een wiel en een snaar. Het wiel zit aan de kuip. Onder aan de kuip hangt de motor. Ergens naast de motor zit een dikke slang die naar de pomp gaat. Die slang moet je controleren. Het pompje kun je door deze een kwart slag te draaien los halen van het pomphuis. Je kunt dan ook gelijk zien of de pomp beschadigd is. PS: stekker er uit en de machine eerst geheel leeg laten lopen anders word het een zwembad. Zorg er voor dat de motor en andere onderdelen niet nat worden.
Link naar reactie
Goedendag Harry, Ben weer een stapje verder. Heb de achterkant losgehaald en dacht inderdaad wat te voelen in die buis. Bedieningspaneel er af en voorkant los, buis van de trommel losgehaald en blijkt dat ik de bal in die buis voel, zoals je ook in dit item beschrijft: https://www.wasmachines.nl/forum/1297-aeg-lavamat-76658-code-e20/ Verder zo goed en kwaad als het kom die buis proberen schoon te maken, maar ben bang dat als ik nu alles in elkaar zet, dat het probleem niet verholpen is.... Is een volledige reset van de machine misschien wat, zoals ook in het bovengenoemde item gedaan is en kennelijk dit wel verholpen heeft? En hoe is deze machine te resetten?
Link naar reactie
Ik denk niet dat een reset iets op lost, je haalt alleen de foutmeldingen weg, niet de fout zelf. Resetten volledig op eigen risico. Zet de machine aan met de Aan/uit knop, het Katoen lampje gaat nu aan. Druk de Start/Pauze en de Start Uitstel toets samen in totdat de lampjes gaan lopen. Laat de toetsen los en draai de programma knop in één keer met de klok mee tot dat het lampje gordijnen gaat branden. Druk opnieuw de Start/Pauze en de Start Uitstel toets samen in (ongeveer 5 seconden) totdat het display E00 aan geeft Zet de machine dan uit met de aan/uit knop. PS: ga niet op goed geluk op toetsen drukken, je brengt hiermee mogelijk het programma in de war en je verwijderd al je persoonlijke instellingen.
Link naar reactie
Inderdaad.... het resetten was geen oplossing... de foutcode is nu wel weg, maar probleem is niet opgelost. Ik heb geprobeerd te centrifugeren, maar dan lijkt de moter stationair te draaien en er gebeurt niets... Mocht je nog een tip hebben, dan houd ik me van harte aanbevolen!
Link naar reactie
  • 2 maanden later...
Beste Ben, HarryO heeft mij geweldig geholpen, maar ondanks dat, is het mij niet gelukt de machine te repareren; het probleem hield maar aan. Na twee zondagen sleutelen, heb ik uiteindelijk de machine verkocht aan een opkoper en een nieuwe Bosch wasmachine gekocht. Draait als een zonnetje! Succes en hoop dat het jou wel lukt de machine te repareren. Vraagje: hoe oud is de machine van jou ongeveer?
Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...