Ga naar inhoud

Samsung bigwash B1315J


max-13

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen, hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden! Heb sinds kort een Samsung bigwash type B1315J een machine die je weinig ziet? Goed, ik kocht hem goedkoop omdat hij niet warm werd en error gaf. Element vervangen en werkt nu. Maar soms als hij begint met centrifugeren dan wiebelt de kuip wel heel erg heen en weer en hoor je ook even kort een bonk geluid. dit gebeurd af en toe. de 3 veren zitten gewoon vast en de schokdempers zitten ook vast.. maar of deze defect zijn? Het zeepbakje rammelt ook met centrifugeren is hier iets aan te doen? (tevens blijft er altijd wasverzachter/water in staan, werd mij verteld dat dit hoort.. maar heb ik nooit eerder gezien, als ik kijk naar het systeem met dat buisje dan is het logisch dat het water niet weg kan) de cap/vlotter ontbreekt wel. Als laatste, een monteur zei tegen mij bij deze machine kan je nooit de lagers vervangen omdat de kuip vast zit met klemmen, maar dit lijkt mij niet correct? en vind het vreemd dat er een klein \"slag\" in het snaarwiel zit je ziet de riem heen en weer lopen (niet bij centrifugeren) Trommel heeft trouwens HEEL klein beetje speling maar dit is echt heel weinig.
Link naar reactie
  • Reacties 47
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie
Slag in het snaarwiel is of een kromme as, krom/gescheurd trommel kruis of defecte lagers. Dit kan ook de trilling van het zeepbakje en de wiebel wan de kuip veroorzaken. Zonder het dopje op het buisje van de wasverzachter blijft er inderdaad water in staan, het hevel principe werkt dan niet. Wat was er aan het element defect? Zat daar een beschadiging op omdat er iets tussen trommel en element heeft gezeten?
Link naar reactie
Shit, dus is wel degelijk meer mis met die machine :( bedankt iedergeval voor je antwoord.. Dan moet ik dus aan een vlotter zien te komen, echter kan ik me totaal niet bedenken hoe een vlotter dat water naar boven gaat krijgen door het pijpje naar beneden? Hier baal ik wel van, machine werkt verder wel gewoon goed. Wat betreft het element daar was niks raars aan te zien gewoon van binnen doorgebrand. mete niks erop (geen weerstand) kwam wel voltage op te staan, dus zodoende nieuwe erop en klaar. Dat kleine beetje speling op de trommel kan ik me niet voorstellen dat dit de oorzaak is dat snaarwiel slag heeft.. Edit: dit gaat ook niet te fiksen zijn denk ik (dat slag) dat trommel kruis zit denk ik vast op de trommel. ik kan zo ook weinig doen/zien omdat alles via de voorkant moet (er is geen achterplaat die los kan)
Link naar reactie
Hoop dat je dit nog leest, ik heb toch maar de riem eraf gehaald en het snaarwiel losgehaald.. En ik denk dat ik wel weet waarom het snaar wiel scheef loopt.. normaal gesproken zit er een soort ijzertje wat in dat wiel achterop valt, daar schroef je dan de moer op. dat ijzertje is weg en iemand had een ring ertussen geplaatst (niet eens een platte ring) heb nu de ring vervangen voor een platte maar helaas, het slag blijft. dit verklaard waarschijnlijk ook de speling op de trommel
Link naar reactie
Fotos: [url]http://www.max-tweak.nl/samsung/IMAG0916.jpg[/url] [url]http://www.max-tweak.nl/samsung/IMG-20131216-WA0000.jpg[/url] [url]http://www.max-tweak.nl/samsung/IMAG0918.jpg[/url] [url]http://www.max-tweak.nl/samsung/IMAG0922.jpg[/url] Deze foto ^ als je goed kijkt, zie je dat het randje aan 1 kant stuk lager is?? lijkt wel \"weggevreten\" ? [url]http://www.max-tweak.nl/samsung/IMAG0923.jpg[/url] [url]http://www.max-tweak.nl/samsung/IMAG0924.jpg[/url]
Link naar reactie
Als ik de foto\'s zo zie is er iemand mee aan het sleutelen geweest en die heeft het snaarwiel (en de as ?) beschadigd. Vreemd, is een ronde as met 2 afgevlakte delen die iets conisch aflopen. Hoe kun je die nu zo beschadigen? Als de as volledig onbeschadigd is zou je nog een ander snaarwiel kunnen kopen. Snelle test: zet het snaarwiel terug en kijk naar de afwijking. Haal het snaarwiel los, draai hem 180 graden verder en zet hem weer vast. Hoe is de afwijking nu? Minder: dan zo laten zitten. Meer, dan terug zetten naar de eerste stand.
Link naar reactie
Handleiding nu bekeken, zeer goed gevonden en zeer handig! dankje. Had namelijk ook het vermoeden dat de zeepbak verkeerd aangesloten is (de 2 slangen van de valve naar zeepbak) en op het plaatje te zien is dit dus ook het geval zucht. Heb het wiel zoals je zei omgedraaid, maar blijft hetzelfde schuin draaien. ook wel logisch toch? aan 1 kant versleten dus het wiel blijft altijd aan 1 kant meer naar binnen komen.
Link naar reactie
Update: - Geen speling meer op trommel zover ik kan zien - Snaar wiel is weer \"recht\" heeeel klein beetje nu slag maar amper Ben voorzichtig met de vijl aan de gang gegaan op het snaarwiel, terugplaatsen aftekenen weer vijlen etc. Riem ligt er weer op, en heeft nog nooit zo recht erop gelopen. Ga nu machine weer inelkaar bouwen. Ben benieuwd!
Link naar reactie
Harry, hij draait nu weer met was... MAAR net gebeurde het \"harde\" wiebelen weer. als hij dus wilt beginnen met centrifugeren je ziet echt de hele kuip heen en weer gaan, dan meer toeren en is het ok. dat kleine slagje in snaarwiel zal dit niet kunnen veroorzaken denk ik hoor. Iedergeval de wasverzachter loopt nu wel weg! kwam dus omdat de slangen niet goed aangesloten zaten. (rammelen van bakje weet ik nog niet, gaat straks centrifugeren) Kan je mij vertellen of het verstandig is om nieuw snaarwiel te kopen? want ik heb dat dus schijnbaar nu enigsinds recht gevijld.. dus moet het wel aan het wiel liggen toch?
Link naar reactie
Ik bedoelde het snaarwiel vervangen omdat hij nog niet helemaal recht is.. en dit krijg ik niet goed denk ik, is lastig recht maken met een vijl. probeer het binnenkort nog wel. Ik ben geen witgoed monteur, maar denk dat het elektronische gedeelte van deze machine zowat het enige is wat goed is. (ja langzaam word alles wel weer goed) Ik zou thuis even moeten kijken dan wat erop PCB staat. Het zou ook kunnen zijn dat de rechter schokdemper kapot is hoor. zag namelijk dat deze \"nat\" was vet ofiets. Bij het centrifugeren gaat die iedergeval echt niet meteen hard draaien hij bouwt het rustig op. Wat ik me nog wel afvraag.. hij zou een fout moeten kunnen geven als hij de was niet goed kan krijgen... maar hoe weet die machine nou dat hij te hard wiebelt? er zit aan de trommel niet echt iets verder van sensors? (motor heeft bekabeling/presostaat/thermostaat/ntc) en meer niet toch?
Link naar reactie
Ik weet niet of deze machine en onbalans sensor heeft. Zonder kloppende documentatie is dat voor mij een gok. Een schokbreker die nat is van een olie achtige substantie is lek en zal z\'n werk dus niet goed doen. Als je deze gaat vervangen kun je ze het beste alle 2 (of 4) vervangen. Als het snaarwiel goed vast zit (dus zonder speling) zou ik deze eerst zo laten.
Link naar reactie
Zal morgen eens kijken naar de schokdemper, als ik hem onder losmaak en induw moet ik het wel kunnen merken denk ik.. (net als bij een auto) Wat je schrijft over de \"onbalans\" sensor.. dat heeft die dus wel. dat staat in de handleiding die je gegeven hebt. zie: During the next 18 sec, drum rotates at the speed of 90 rpm, the sensor decides the degree of laundry unbalance with TACHO data which is attached to motor Ik denk wel echt dat het wiebelen door de demper komt, het is namelijk de rechter demper en als die dat \"bonken\" doet, zie ik hem rechts dus \"te ver\" inzakken (denk ik) maar goed dat komt wel een keer, kan nu iedergeval wassen. Tevens heb ik bij een andere machine eens gekeken naar hoe dat vlotter systeem werkt.. en mijn conclusie is dat ik alleen een buisje nodig heb wat ik erover schuif. schijnbaar zuigt dat vacuum ofiets en dan gaat het hele bakje leeg. best goed bedacht.
Link naar reactie
Hij heeft geen losse onbalans sensor zoals in andere modellen/merken gebruikt word. De tacho spoel (die ook de snelheid meet) meet bij de lage snelheid tijdens het starten van de centrifuge gang een ongelijkheid in het toerental van de trommel als het wasgoed niet goed verdeeld is. De elektronica gaat dan stapsgewijs de snelheid verhogen en verlagen totdat hij stabiel is. Dan komt de trommel weer op toeren tot de ingestelde waarde. Met een slechte schokbreker of een enkel stuk wasgoed zal dit mogelijk niet lukken waardoor hij of minder hard gaat centrifugeren of in het geheel niet centrifugeerd. Ik zou de gok van de schokbrekers nog wagen. PS: zoals je gezien hebt is de documentatie niet volledig en weet ik ook niet 100% zeker of de 1315 technisch gelijk is aan de 1215 en 1415 maar dan als 1300 toeren uitvoering. De http://www.gebruikershandleiding.com/Samsung-B1415J/preview-handleiding-2237.html is wel de zelfde.
Link naar reactie
Klopt, heb idd gezien dat hij niet volledig is en mijn type daar niet bij staat.. Maar als ik zo kijk lijkt wel alles hetzelfde, op de \"veren\" na.. (die handleiding heeft het over 2 veren, ik heb er 3, waarbij trouwens 1 plastic dingetje ontbreekt. maar dat lijkt me niet zo een probleem) Heb nog niet kunnen kijken voor de demper, eerst de was wegwerken :\') Ben er wel achter gekomen waar dat bonk bonk geluid vandaan komt. Dat is als je de kuip wiebelt naar je toe, dan maakt het \"manchet\" dat geluid. En in de toekomst zal er nog wel meer nodig zijn ben ik bang, af en toe maakt de motor rare piep geluidjes (alleen als hij een bepaalde kant opdraait) Klopt het trouwens dat het email gedeelte van dit forum stuk is? ik kan mooi aanvinken dat ik een mail moet krijgen bij reactie maar gebeurd niet.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...