Ga naar inhoud

Lagers stuk door hoog water?


harry-4354

Aanbevolen berichten

Beste Forumleden, Ik heb een AEG L47338A bovenlader van net 3 jaar oud met een probleem. Het apparaat maakt een enorme herrie bij het centrifugeren. Het lager aan de riemzijde blijkt defect te zijn. Dit vind ik snel voor de leeftijd, zeker voor een AEG (De vorige is zonder problemen bijna 20 geworden). Het lager is stuk (verwijderen riem, ronddraaien, maalgeluiden). Wat mij opviel is dat er een roestspoor naar beneden loopt. M.a.w. het lager heeft waterschade. Nu ga ik het lager wel vervangen, maar ik vraag mij af hoe die waterschade is ontstaan, en of deze straks niet weer ontstaat. Zou de keerring defect zijn geweest, of kan het bijv. ook zijn dat er te veel water in de kuip stroomt door bijv. een defecte hoogte sensor. Hoe meet ik of die sensor goed is, etc etc. Of zie ik spoken en komt dit vaker voor? Kan iemand hier iets zinnigs over melden? Tot slot: Het lijkt erop dat de riemschijf op de as is gelijmd. Hoe kan ik deze het beste verwijderen? Om de lagers los te schroeven ga ik een tooltje maken ... Alvast bedankt voor informatie
Link naar reactie
De waterhoogte maakt niet uit. Als je roestsporen ziet is inderdaad de kering defect. De meest voorkomende redenen is vloeibaar wasmiddel icm lage temperatuur. http://onderdelen.aeg.nl/product/4071306502/Rechtertrommellager+wasmachine 3 jaar is te snel, neem contact op met je leverancier en laat ze maar met een prijs voorstel komen. Het snaarwiel zit niet gelijmd, kun je er met een beetje geweld af trekken, evt een poelie trekker gebruiken. PS: het lager moet je volgens mijn tekeningen rechtsom los draaien. De sleutel hiervoor kun je mogelijk bij een fietsenonderdelenwinkel of gereedschapwinkel krijgen voor een paar euro.
Link naar reactie
Beste Harry0, Bedankt voor jouw reactie! Ik heb contact opgenomen met AEG met de vraag of dit niet onder garantie viel. Het antwoord was dat de machine ouder dan twee jaar is (wat klopt) en dat reparatie max. 325 Euro zou gaan kosten. Dat gaan we dus even zelf doen ... Maar dan heb ik nog een vraag: jij meldt dat de oorzaak in vloeibaar wasmiddel en een lage temperatuur gezocht moet worden. Ik ben ongeveer de laatste in Nederland die is overgestapt op vloeibaar wasmiddel (met de vaatwasser gebruik ik wel nog steeds los poeder) Maar hoe moet ik dan wassen? Een keer per maand op 90 graden of iets anders? Daar ben ik heel erg geinteresseerd in, met name omdat de voorloper van deze wasmachine ook is gestorven aan defecte lagers ... Alvast bedankt
Link naar reactie
Hallo Harry0, Dank je wel voor de informatie. Bij nader inzien blijkt dat ik veel te veel vloeibaar wasmiddel gebruik. Heb de fles bestudeerd ... het is dus niet de bedoeling dat er een heel bolletje aan wasmiddel in gaat, maar slechts 50 cc. Tja, dan toch een beetje eigen schuld, dikke bult. In ieder geval bedankt voor jouw tips. De groeten, Harry
Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...