Ga naar inhoud

Temperatuur 5900XT


Aanbevolen berichten

Ik heb mijn pc opnieuw geïnstaleerd en dacht: "Ik ga eens mooi met overclocken beginnen." In het begin vooral op het oc'en van de video-kaart. Ik heb een 5900XT en het overclocken ging wel goed: van 4950 naar 5500 punten in 3dmark, maar toen ik naar de temperatuur van mn GPU keek, bleek deze meteen na het draaien van 3dmark 74graden te zijn...! Case-temp was op dat moment 49 graden. Ik vroeg me af of deze 'hitte' veroorzaakt werd door het overclocken, maar op standaard snelheden wordt de core nog altijd, op zn piek, 70graden. Moet ik me zorgen gaan maken en snel gaan zorgen voor meer case-fans (ik heb er 1 die bovenin zit en naar buiten blaast), of zijn dit normale temps? (zelf lijkt het me aan de hoge kant...)
Link naar reactie
De temperatuur van je 'Case' is aan de hoge kant, vandaar dat je videokaart (ver) in de 70 loopt. Mijn 5900XT zit ongeveer tussen de 10~20 graden boven de case-temp, om een voorbeeld te geven. Een extra case-fan onderin je kast (voor- of zijkant én inblazend) zal ervoor zorgen dat je case-temp, en dus ook je videokaart, lagere temperaturen zullen hebben. Ik vermoed dat je CPU ook aan de hoge kant zit? Of je je zorgen moet maken met een 70+ temp voor je videokaart weet ik zo net nog niet. Klaarblijkelijk kan het nog veel hoger gezien de "core slowdown threshold" van 140 graden.
Link naar reactie
Klopt ja van die 140 graden, zag ik ook, ook pas vanaf 70 graden wordt het meetbalkje oranje, dus blijkbaar kunnen gpu's hogere temps aan dan cpu's. Ik had me trouwens vergist in de case-temp: die 49 graden was de ambianttemp gemeten bij de videokaart. De case-temp was net in de 40 en de cpu 50 graden. Dat is idd vrij warm. Hier wil ik ook wat aan doen omdat de videokaart nog niet aan zijn max zit en ik er graag nog meer uit wil halen, maar dat durfde ik ff niet door de hoge temperatuur. Videokaart draait nu trouwens op 470/760 (was 400/700). Aan de onderkant, voorin zit een groot blowhole van 120mm en achterin is ook nog ruimte voor n 80mm case-fan, naast de fan die er nou al zit. Heeft t zin om er 2 case-fans bij te plaatsen? En ook wil ik graag nog even weten of gpu echt zo'n hoge temperatuur aankunnen...
Link naar reactie
Als ik het goed heb, dan heb je op het moment 1 casefans in je systeem gebouwd? Zo nee, dan heeft het inbouwen van 2 fans zekers nut. Vooral als je er eentje onderin aan de voorkant de case IN laat blazen en de andere aan de achterkant de case UIT laat blazen. Een goede airflow heeft zekerz effect op de mate waarin je je hele systeem kunt overklokken. Ik zou het gewoon doen 8)
Link naar reactie
Nou, je zei net toch zelf dat het slot voorin een 120mm slot was? :wink: Dan moet je denk ik een 120 mm fan kopen :wink: Als het goed is, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen, is die afmeting niet diagonaal maar gewoon de lengte van de zijkant. (kan het nu ff niet nakijken, ben op het ogenblik heel ergens anders :) )
Link naar reactie
[quote:a6b006d60c="Frake"]Bedankt allemaal, ik wist namelijk niet zeker of het werkelijk een 120mm slot was, maar het is groter dan mijn 80mm fan en daarna 120mm toch de volgende 'standaardmaat'? Maar ik weet nu wat me te doen staat, bedankt nogmaals! :wink:[/quote:a6b006d60c] Ik dacht dat 92 mm daar nog tussen zat.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...