Ga naar inhoud

Computert start niet door


Aanbevolen berichten

Hoi, ik heb een probleem met mn computer. Nadat hij een keer vast liep, wilde hij niet meer door starten. Hij staat wel aan, maar geeft geen beeld. Dan doe ik hem weer uit en dan de volgende keer dat ik hem opstart geeft hij een paar tuutjes. Enzo gaat het de hele tijd. Zelf denk ik dat het een probleem is met de videokaart, maar ik zou niet weten wat. Weten jullie misschien een oplossing?? Alvast bedankt, **Bot**
Link naar reactie
Op zich kan het van alles zijn. Die paar beepjes kan op geheugen of de videokaart duiden. Overigens zal er normaliter ook een opstartbeep te horen zijn. Geheugen (meestal afewezigheid) is vaak een continue toon. De videokaart is een regelmatig patroon van terugkerende toontjes. Ligt wel aan de BIos, dus kan per computer weer verschillen. Overigens heb ik onlangs ontdekt dat een computer op deze wijze veel muziek ten gehore kan brengen ... uiteindelijke probleem was, denk ik, een te optimistische snelheids instelling van de geheugen en I/O in die computer. Na een clear CMOS was het weer okay. Als je zekerheid wilt hebben, dan moet je de videokaart uit de computer halen en (tijdelijk) vervangen door een ander werkend exemplaar. Controleer ook of de kaart nog goed in de computer zit. Soms is die los gesprongen.
Link naar reactie
Hij geeft nu geen piepjes meer. Hij start alleen op en laat geen beeld zien. Ik heb de videokaart er haal eens uitgehaalt en erop nieuw ingedaan. Verder heb ik alle overbodige kaarten eruitgehaald. Ook heb ik het bios gereset.(dat moet toch doormiddel van het batterijtje er even uit te halen) Ik heb geen flauw idee wat ik verder kan doen. **Bot**
Link naar reactie
[quote:52ec1b7829="**Bot**"]Hij geeft nu geen piepjes meer. Hij start alleen op en laat geen beeld zien. Ik heb de videokaart er haal eens uitgehaalt en erop nieuw ingedaan. Verder heb ik alle overbodige kaarten eruitgehaald. Ook heb ik het bios gereset.(dat moet toch doormiddel van het batterijtje er even uit te halen) [/quote:52ec1b7829] Nee, soms werkt dat toch. Als je de tekst "druk op F1, F2 ... " oid ziet, dan is de Clear CMOS overigens wel geslaagd. Dus je kan de juiste werking zelf controleren. Beter en makkelijker is om de jumper naast de batterij een paar seconden te verzetten (computer wel uit!). Daarna terugzetten. Bij de normale test zou ik dezelfde videokaart niet terugzetten. Tenminste niet direct. Als de videokaart kapot is, dan weet je nog niets. Zonder videokaart heb je altijd de kans iets te horen. Oh ja, IDE ken floppy kabels echt lostrekken!
Link naar reactie
HIj doet HET WEER.... :D :D Bedankt voor alle tips.... ik heb ze allemaal geprobeerd, maar geenene werkte. Toch bedankt... Ik heb hem eerst helemaal "uitgekleed". Dat hielp dus niet. Vervolgens heb ik doorgestart zonder muis en toetsenbord, en dat werkte. Vervolgens weer een andere muis geprobeerd en viola, hij draait weer als een tiet.. :wink: Bedankt!!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...