Ga naar inhoud

16 textures per pass - 8 textures per single pass


Aanbevolen berichten

Hoi, wat doet mijn kaart nou ? Dit haal ik uit "System Info 3Dmark2001": Description: Primary Display Driver Manufacturer: ATI Technologies Inc. Name: RADEON 9700 PRO Total Local Video Memory: 128 MB Total Local Texture Memory: 128 MB Total AGP Memory: 120 MB Display Driver: ati2dvag.dll Display Driver Version: 6.14.10.6387 Driver WHQL Certified: No Max Texture Width : 2048 Max Texture Height: 2048 Max User Clipping Planes: 6 Max Active Hardware Lights: 8 Max Texture Blending Stages: 8 Textures In Single Pass: 8 Vertex Shader Version: 1.1 Pixel Shader Version: 1.4 Max Vertex Blend Matrices: 37 Max Texture Coordinates: 8 Vendor ID: 0x1002 En dit haal ik vanaf de Ati-site over de Radeon 9700 pro: Programmable pixel and vertex shaders 16 textures per pass Pixel shaders up to 160 instructions with 128-bit floating point precision Vertex shaders up to 1024 instructions with flow control Multiple render target support Shadow volume rendering acceleration High precision 10-bit per channel frame buffer support Als je dan even wilt kijken naar de mogelijkheid van "Textures per Pass". De Radeon 9700 pro moet de mogelijkheid hebben om 16x per pass te doen. 2 vragen rijzen bij mij: Die van mij doet er dan dus 8x per pass. Hoe kan dat ? Tevens geeft Sisoft Sandra aan dat de kaart als AGP-mogelijkheid heeft: 1x/2x/4x en dat ie op 4x staat. Dat klopt omdat ik een 4x AGP-slot heb. Maar eerder had ik de Radeon omega-hacked driver en toen gaf Sisoft aan dat de kaart "8x Capabel" was. Is een Radeon non-pro ook 8x AGP ? De informatie die Sisoft nu ineenkeer geeft over de capaciteiten van mijn kaart is qua AGP gehalveerd, terwijl het toch echt een 8x AGP-kaart is.
Link naar reactie
/aswin Ik zal niet zo veel waarde hechten aan de gegevens die programma's als 3dmark en sisoft over je hardware vertellen. Dit is bijvoorbeeld, zoals je aangeeft, erg afhankelijk van je drivers. /Slashead Ik dacht dat het nog steeds niet duidelijk is hoeveel pixelpipelines/TMU's en de gebruikte passes in verschillende situaties er zijn bij nVidia's FX serie. Hier schijnen ze erg geheimzinnig over te doen... :-?
Link naar reactie
[quote:c02459c18d="Slashhead"]De Radeon heeft 8 pixelpipelines en 1 TMU per pipe. Vandaar 8x per pass. nVidia heeft 4 pipelines en 2 TMU's per pipe. Wanneer er dual texturing is doet nVidia er ook 8 per pass. Bij single texturing zijn dat er 4. TMU is texture mapping unit[/quote:c02459c18d] Verklaar je nader ? Er staat toch duidelijk dat Radeon 9700 Pro (die ik heb) op Ati-site dat ie 16 textures per pass doet. Uit gegevens sisoft san, maar ook uit gegevens Ati Inspector Utility geeft ie aan dat ie 8 textures per pass doet. Wat klopt hier niet ? Ik praat absoluut niet over Nvidia... wil ik niks van weten hehehe... :lol: die gaan toch voor gaas op termijn. Neen, bij Radeon-subject blijven en dan begrijp ik het dus niet. Nog steeds niet helaas. :cry:
Link naar reactie
Single texture is een polygoon met daarop 1 texture. Multi texturing houdt in een polygoon met daarop x-aantal textures. Multi texturing wordt o.a. gebruikt voor pixelshaders. Twee lagen textures wil zeggen dual texturing en vierlagen is quad texturing. Op de ATi Radeon 9700 zit 1 TMU. Om dus 16 textures per pass (rendering pass en dus [b:58254d6e8f]geen[/b:58254d6e8f] clock cycle) is een loopback nodig. Dit betekent dat de TMU, wanneer een polygoon 16 textures bevat, 16x een loopback kan doen voordat het resultaat naar de renderstage gaat. ATI doet dus 1 texture per clockcycle en 16 textures per rendering pass. e.e.a. heeft te maken hoe de software de configuratie van de pixelpipelines ziet. Mogelijk dat daardoor verschillen ontstaan. De rendering pass duurt het langst dus is het belangrijk om veel textures in een pass te kunnen stoppen. nVidia doet 2 textures per clockcycle en ik weet niet precies hoeveel keer nVidia een loopback kan doen. Nadeel van nVidia is dat ze maar 4 pipes hebben i.p.v. 8, hierdoor is die dus altijd langzamer dan ATI met pixelshaders.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...