Ga naar inhoud

CRT of TFT


Aanbevolen berichten

  • Reacties 41
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

De grote nadelen van TFT schermen zijn: * De reactiesnelheid (pixel van kleur wisselen) is eigenlijk te laag om goed een spel te spelen zonder dat het beeld vervaagt. * Ze zijn pokke duur! * Je heb meestal wel wat kapotte pixels, en dat is heel erg irritant (ervaring met 2 laptops :lol: ) * TFT schermen kunnen maar maximaal 16-bits kleuren weergeven, met een speciale techniek maximaal 18-bits. Terwijl CRT'tjes het mooie 32-bits kunnen weergeven. Als ik jou was, en je hebt genoeg ruimte op je bureau, zou ik een 19 inch of 21 inch CRT scherm nemen, stukke goedkoper en beter beeld.
Link naar reactie
Voordelen: - neemt veel minder ruimte in - beeld is scherper - geen geometrie-problemen - prijs valt alleszins mee - dat met die kapotte pixels is toch wel achterhaald. De techniek is dermate verbeterd, dat je geen kapotte pixels hoeft te accepteren. Als je van tevoren in de winkel kijkt, of als dat niet mag, een goede online winkel uitzoekt waar je 'm mag ruilen bij pixeldefecten, is er niks aan de hand. Ik heb een pixel-perfect scherm.
Link naar reactie
Hebben jullie eigenlijk wel recente ervaring met een TFT? Ik zit na een weekend TFT weer achter een CRT, en het is een drama :evil: Het enige argument hierboven dat klopt gaat over de reactietijd, waardoor je voor een hardcore-gamer inderdaad beter een CRT kunt aanraden. Over de kleuren kun je twisten. Persoonlijk vind ik mijn TFT even goed als een CRT, maar ja, dat was ook geen goedkoop exemplaar.
Link naar reactie
[quote:1478a8160f="pascalheister"]ook als je foto en video gaat bewerken raad ik je een CRT aan. Beeld is gewoon veel helderder dan TFT. Voor mij zelf geen TFT. Volgende monitor word weer een CRT :D[/quote:1478a8160f] Ik heb 1 kapotte pixel op mn scherm:(. Ma goei, je merkt er toch nix van. Op een een of andere manier is TFT voor het gewone werk wel wat fijner vind ik. Alleen ik heb er bijvoorbeeld ook een TV kaart in zitten, en dan kan ik bijvoorbeeld bij RTL Z, die onderstaande, voorbijschietende balkjes niet goed lezen. Bij gewoon spellen, heb ik er tot nu toe eigenlijk nog geen last van... :D Maarja, als je de ruimte hebt, zou ik gewoon een CRT nemen. Ik had ook de ruimte, maar ja, deze was nou niet echt duur, dus ja....(medion 17 inch, zilvergrijs scherm) Greetz, Jurrie
Link naar reactie
TFT cker weten!!! :D Ik heb er zelf ook 1 en dat ding is ook prima om mee te gamen!! Kapotte pixels is onzin (maybe 5 jaar geleden wel maar nu niet meer)!! Mijn scherm was wel behoorlijk prijzig maar dan heb je ook wat: *scherper beeld *heldere kleuren *prettiger voor de ogen *meer plaats *reactie tijd is ook goed!!!!(UT 2003 zonder ook maar 1 hapering in het beeld laat staan dat het beeld vaag wordt :P ) en dat met die 32 bits kleuren wat -=DDA=- Raptor zei is volgens mij onzin
Link naar reactie
[quote:7b3525bb14="pascalheister"]ook als je foto en video gaat bewerken raad ik je een CRT aan. Beeld is gewoon veel helderder dan TFT. Voor mij zelf geen TFT. Volgende monitor word weer een CRT :D[/quote:7b3525bb14] Voor fotobewerking moet je zeker een CRT hebben, ik zag bij mijn pa laatst een foto in Photoshop, toen ik de afdruk van de foto zag zaten er grote kleurverschillen tussen de afdruk en het beeld op de TFT. Over de helderheid van TFT's ben ik echter zeer goed te spreken, qua helderheid doen TFT's echt niet onder voor voor CRT's, als ik in het donker achter een TFT werk, word ik bijna de kamer uitgestraald... :D
Link naar reactie
Redenen waarom ik voor een CRT zou kiezen: 1) Veel hogere resolutie mogelijk met CRT 2) TFTs zijn geoptimaliseerd voor een resolutie (en ik wil nog wel eens wisselen tussen 1600x1200 en 1920x1440); dat gaat volgens mij niet zo goed samen met een TFT [quote:e4c8ca597a="jackdegek"]Voor fotobewerking moet je zeker een CRT hebben, ik zag bij mijn pa laatst een foto in Photoshop, toen ik de afdruk van de foto zag zaten er grote kleurverschillen tussen de afdruk en het beeld op de TFT.[/quote:e4c8ca597a]Dat kun je volgens mij corrigeren (of kan dat bij TFTs nu juist niet :-? )
Link naar reactie
dat is lastig te corrigeren. Als je photoshop voor de eerste keer opstart moet je idd een aantal instellingen van je monitor aanpassen, om een zo kleurecht mogelijke afbeelding op je scherm te krijgen. Een tft kan helaas geen 32 bits kleuren weergeven, hoogstens 18 bit. Dit heeft tot gevolg dat foto's e.d. niet kleurecht worden weergegeven. De enige oplossing is dus het gebruik van een CRT.
Link naar reactie
Niet mee eens. Het hangt helemaal af van de kwaliteit van het TFT-scherm. Ik heb een NEC 1880SX, met een technologie die Omnicolor heet: Omnicolor™ Mitsubishi’s new color algorithm that allows monitors to achieve the standard sRGB color and create precise color images for still images, moving pictures and, in particular, for real-time videos. It uses 6-axis color data in its calculations, thereby using the color reproduction limits of the original devices to their full extent. It also enables the correction of an individual color without affecting the other colors of the image. A range of colors is freely available, so the user can simply, yet precisely, control individual color reproduction. En ik zie werkelijk geen verschil tussen mijn oude CRT en deze monitor, ook niet bij foto-weergave.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...