Ga naar inhoud

Standaard VGA-driver in Windows XP?


Aanbevolen berichten

Hallo, Ik heb een probleem met de driver van mijn videokaart, en die wil ik opnieuw installeren. Om te zorgen dat alles van de driver bij het weghalen ook daadwerkelijk weg wordt gehaald, wat niet altijd het geval bleek te zijn, wilde ik tijdelijk een standaard VGA-driver installeren en die een tijdje gebruiken, zoals dat onder Windows 98 kan. Maar ik gebruik Windows XP, en daar kon ik de driver voor een standaard VGA-kaart nergens vinden :-? Bestaat deze nog wel, en zoja, waar? bvd :)
Link naar reactie
Klopt, er staan wel enkele onderdelen van de driver in het Software-menu, maar niet alles. Ik zal het hele probleem even uitleggen (ik heb er al eens eerder een vraag over gesteld, maar die kon ik niet meer vinden)... Ik heb een notebook met een S3 Twister K. De kleuren van het beeldscherm vond ik niet mooi, maar de driver van mijn videokaart bood de mogelijkheid deze aan te passen, waar ik dankbaar gebruik van maakte. Nu is het probleem dat iedere keer als ik opnieuw opstart of als ik van resolutie verander, dat de kleuren weer terug worden veranderd naar het origineel. En als ik dan weer naar het dialoogschermpje ga waarin ik de kleuren veranderde, krijg ik een melding dat de kleurinstellingen die in gebruik zijn verschillen van wat ingesteld was (wat dus ook klopt), en dan verandert hij het weer terug. Maar dat doet hij dus pas als ik moeizaam mijn weg tot dat diep verstopte dialoogschermpje heb gevonden! (ok, misschien overdrijf ik wat, maar het is wel irritant.) De afwijking is ook aanzienlijk, dus ik moet er echt wat op zien te vinden. Dus. Toen kwam ik op het idee om de driver van de videokaart opnieuw te installeren (want dat is tenslotte degene die de mogelijkheid levert de kleuren aan te passen), maar dat werkte niet. Toen belde ik de helpdesk van Acer, de fabrikant van mijn notebook, en die vertelde mij dat ik de driver van de videokaart eerst helemaal weg moest halen en hem dan pas opnieuw te installeren; blijkbaar dacht degene die me holp dat het deel van de driver die het probleem veroorzaakt achterbleef als ik hem zonder meer over de oude driver heen installeer, en dus niet eerst weghaal. Een vermoeden dat volgens mij klopt, want als ik de driver erover heen installeer, gaan mijn kleurinstellingen _niet_ verloren, wat wel zou moeten, als de hele driver opnieuw wordt geïnstalleerd, lijkt mij. Dat probeerde ik dus, maar daar komt het volgende probleem: als ik de driver weghaal, en hem zelf opnieuw installeer of opnieuw opstart en Windows het zelf laat doen, heeft dat geen effect op mijn probleem, ook dan blijven de kleurinstellingen behouden en wordt de driver dus niet volledig weggehaald. Als ik een driver van een andere videokaart installeer, bijvoorbeeld een voor de Savage4, en dan weer het origineel, kan ik wel probleemloos van resoluties omschakelen, maar zodra ik dan opnieuw opstart, is het probleem weer terug. Ook in dit geval blijven mijn kleurinstellingen bewaard. Dus dacht ik eraan om een standaard VGA-driver te installeren, maar die bestaat niet... en nu ben ik wel zo'n beetje door mijn ideëen heen :-? (wat een verhaal zeg...) Heeft iemand ideëen, suggesties, wat dan ook?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...