Ga naar inhoud

Hercules 3D prophet 8500 LE , hoever overklokken


Aanbevolen berichten

ik heb een 3D prophet 8500 LE in mijn systeem en vraag mij af of het zinvol is deze te overklokken. Standaard staan de core en het geheugen ingesteld op 249,75 Hz. Hiermee heb ik een 3Dmark(2001) van 7296.(Athlon xp 2000 en 512 Mb DDR geheugen). Ik kan vrij simpel die frequenties omhoog gooien, maar a) merk ik hier in spellen wat van? bijv 10 tot 20% hoger en b) verkort ik hierdoor niet de levensduur van de grafische kaart i.v.m de hogere temperatuur van het geheugen en de core? Overigens ook met deze hitte is mijn systeem stabiel op 44 C ook met "heftige" spellen. Hans.
Link naar reactie
allereerst zit je in het verkeerde subforum onderdeel. daarnaast, als je even had gekeken in het goeie onderdeel (videokaarten) dan had je de FAQ misschien gezien ( http://forum.computertotaal.nl/phpBB/viewtopic.php?t=75962 ) denk dat RD daar ook wel aangeeft dat het verschilt per kaart hoever deze te overclocken is. het overclocken van de kaart is altijd wel positief op de prestatie van de kaart.. download gewoon eens rivatuner bij www.guru3d.com en lees de FAQ eens goed door :wink:
Link naar reactie
:wink: wedden dat RD hier wel weer anders over denkt... ach goed maakt mij ook niks uit, maar wees eerlijk, de forum tekst duid wel meer op OC'en van je CPU, dan van de VGA kaart ( IMHO iig dan :wink: ) maar om dan maar even antwoord op je vraag te geven; [quote:6e5b0af50c]Ik kan vrij simpel die frequenties omhoog gooien, maar a) merk ik hier in spellen wat van? bijv 10 tot 20% hoger [/quote:6e5b0af50c] er zal een iets grotere toename zijn van de framerate, dus effectief is het altijd wel, echter zoals ik aangaf, het rendement is per kaart afhankelijk, en vaak zijn er nog meer remmende factoren; mem, cpu en mobo bijv.... je geeft echter ook al aan, dat door de temperatuur de kaart wel meer te verduren krijgt. Nu zal het niet de levensduur drastisch verkorten, maar ja, je draait meestal wel buiten de opgegeven specs, dus risico is er altijd. zou gewoon zeggen, proberen, krijg je artifacts (verscheurd beeld of vlekken tijden 3d games/benchmarks) of loopt de computer vast, dan staan de frequenties te hoog. @ marcel, jij had toch ook een 8500 dacht ik, hoever kon je daar gemiddeld mee komen???
Link naar reactie
Nee hij had geen 8500, die had ik. Overklokken met een 8500LE kaart gaat vrij moeizaam, omdat die kaarten in hun voltage beperkt zijn. Een gewone R8500 loopt op 1.75V, en een LE op 1.65V. Daardoorblijft hij in de praktijk ergens tussen de 260 en 280 MHz steken. Het geheugen loopt op 3.15V, terwijl de specs voor de retail (275 Mhz) variant op 3.65V zit. Ook daardoor ben je gelimiteerd. Op mijn 275 Mhz 8500 kwam ik tot ongeveer 300/300, maardat haal je met een LE niet. Het is wel te doen, maar dan moet je de Vmod uithalern met een potlood, en die is erg tricky (heb ik ook al eens een kaart mee gesloopt) Temp maakt niet zo heel veel uit op die kaarten, ze worden bijna niet warm. Mijn 275 Mhz variant heeft zelfs een tijdje zonder koeler gedraaid. En over de plaatsing: Dit onderwerp hoort hier inderdaad helemaal niet. Overklokken wordt meer in verband met CPU's genoemd, en niet met grafische kaarten. De meeste posters hier weten wel wat een goede kaart is, maar daar houd het ook wel zo'n beetje mee op (daar bedoel ik niet iedereen mee natuurlijk, voor iedereen die zich nu aangesproken voelt)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...