Ga naar inhoud

Videokaart overklokken ??


Aanbevolen berichten

[quote:7698da2378="Marcel de Reus"]Dat zie je idd wel vaker. Toch hoort ie imho eigenlijk hier. [/quote:7698da2378] IMHO niet, dus verplaatst. en aan de topic starter, lees de FAQ van het videokaarten forum waar deze topic dus nu in staat: http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=75962
Link naar reactie
Rechtstreeks uit de faq: [quote:263f4f8367] * Hoe moet ik overklokken? Voor nVidia en ATI kaarten: Een goeie overklok en tweak tool voor nVidia is Rivatuner, deze kan ook worden gebruikt om Ati kaarten te overklokken. Rivatuner v2 RC 12.4 Date: April 28, 2003 Size: 869 KB Dowload hier Hiermee kunt u stap voor stap de “core” (Kern) en het “memory” (geheugen) overklokken. Draai vervolgens 3dmark2001se (Build 330) of 3dmark ’03 (Build 3.3.0) om te kijken of het effect heeft. 3dmark2001se en 3dmark ’03 kan u Hier vinden en downloaden. Let op! 3dmark ’03 is 177MB om te downloaden en voor een DirectX 7 of 8 compliant kaart niet echt interessant om te gebruiken als testmiddel. Een DirectX 9 compliant kaart is een must voor deze benchmark, voor 3dmark ’03 moet uw overigens sowieso DirectX 9 installeren op uw pc Rivatuner is geschikt voor alle door de detonator drivers ondersteunde nVidia videokaarten en het is mogelijk ATI Radeon kaarten ermee te overklokken. Erg populaire ATI Tweak tool is: Rage3D Tweak Utility v3.8c Date: April 17, 2003 Size: 1.5MB Dowload hier Meer ATI tweak en overklok software kunt u vinden op www.rage3d.com Voor zo goed als alle videokaarten: Een andere handige Tweak en Overklok tool die voor veel videokaarten werkt is Powerstrip. Powerstrip 3.40.386 kunt u Hier downloaden. En als u niet bang bent voor bèta’s kunt u Powerstrip 3.41 Beta build 395 Hier downloaden. Helaas is Powerstrip shareware en zal u uw creditcard moeten trekken zoals hun website al aangeeft: "Individual licenses for the PowerStrip can be purchased for US$29.95" * Wanneer weet ik of ik te ver heb overgeklokt? Als de core van de videokaart te ver is overgeklokt dan krijg u een onstabiel systeem, 3dmark crasht naar Windows of uw hele pc loopt vast. Het kan ook voorkomen dat 3dmark of een spel om de haverklap bevriest en vervolgens weer verder loopt. Als het geheugen (memory) van de videokaart te ver is overgeklokt wordt uw pc instabiel en krijg u Artifacts. Artifacts zijn stippen of strepen over het scherm in games en 3dmark, Artifacts kunnen zich ook manifesteren als vlakken die niet ingekleurd zijn. Niet ingevulde Texture e.d. * Ik heb een radeon 9500/9700 en de kaart wil niet overklokken, telkens als ik hem overklok gaat hij automatisch terug naar de standaard waardes Om een Radeon 9500 / 9700 over te klokken naar een Radeon 9700 PRO dient de bios van de videokaart te worden geflashed, anders is het in veel gevallen onmogelijk de kaart over te klokken. Veel Radeon 9500/9500 PRO/9700 kaarten zijn dmv de bios van deze videokaarten beveiligd tegen overklokken, dit is dus te omzeilen door de bios van uw videokaart te flashen. Een bios voor de radeon 9500 of 9700 om te kunnen overklokken kunt u Hier vinden. Let op!! Wees voorzichtig met het flashen van uw videokaart bios, uw garantie kan vervallen!! Deze BIOS werkt (getest door Slashhead) op : Radeon 9500pro: Gigabyte, Hercules en Sapphire en op de Club-3d en Connect-3d Radeon 9700 (getest door Red Dragon) De Bios die ik gebruik voor mijn Connect-3d radeon 9700 is een getweakte Club-3d Radeon 9700 PRO bios. Deze kunt u Hier downloaden: klik hier [/quote:263f4f8367]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...