Ga naar inhoud

Bios flash, waar allemaal op letten?


Aanbevolen berichten

Het zal er toch wel een keer van komen, ondanks dat het niet nodig is, dus begin ik nu maar even met informatie winnen over het flashen van je bios. Via de FAQ ben ik al een aantal dingen tegengekomen, ook de search bracht een aantal interessante topics op, toch blijven er een paar vragen open staan; Wat zijn de handelingen die ik moet verichten (vanaf het begin, dus het downloaden)? Welke problemen kan ik tegenkomen? Wat zijn de risico's eraan kleven? Zo'n beetje alle info is dus welkom :) en na deze info kan ik het beste bepalen wat zwaarder weegt en of het dus verstandig is.
Link naar reactie
Je moet de bios downloaden en het flash programma. ATI Flash. zie link in de FAQ je zet dit op een floppy. je boot je pc met een Bootable disk. je stopt je floppy erin en start ATIflash Save altijd je oude bios. commando daarvoor kan je zien als je in dos ATIflash start Als je je bios hebt gesaved (ben het commando even kwijt) tik je het volgende commando in: [b:1eac31f362]Atiflash -f -p 0 biosname.bin[/b:1eac31f362] nu word je bios geflashed. herstart je pc op de normale manier en je bent klaar. de Risico's: Als je de verkeerde bios flashed kan het zijn dat je videokaart niet meer werkt, dat is lastig want dan kan je de oude bios niet meer terug zetten. in het minst erge geval werkt de kaart nog wel en zet je de oude bios weer terug. LET OP!. als je je bios verkeerd flashed en je kaart wil inderdaad niet meer opnieuw opstarten ben je je garantie ook nog eens kwijt!. Zorg er dus voor dat je de juiste bios download en flashed
Link naar reactie
Dus de handelingen zullen als volgt gaan: de bestanden heb ik gedownload en op een floppy gezet: [img:82fbc0516c]http://members.lycos.nl/evink/flash.jpg[/img:82fbc0516c] deze bestanden Vervolgens herstart ik windows, gaat het hier om een bootable disk (zo ja, hoe maak ik deze in XP aan?) of gaat het hier om de zojuist door mij gemaakte floppy met de flash gegevens? (dus zelfde manier als memtest86 e.d) Het saven van de oude bios is dus vrij belangrijk, ik heb er overigens ook vaker berichten over gezien, hoe vind ik hiervoor de code? In dos ken ik maar een aantal codes als .dir waardoor ik wat toepassingen zie, maar daar houdt mijn kennis mee op. Na het saven dus de regel [b:82fbc0516c]Atiflash -f -p 0 95pro128.bin[/b:82fbc0516c] in typen [ik wil het even zo uitgebreid doen omdat ik geen zin heb in fouten, vandaar]
Link naar reactie
je moet inderdaad in WinXP even een Boot disk maken. even formateren dus. als je daar mee opstart dan kan je je ATI flash disk erin doen. als je dan ATIFLASH in tikt krijg je alle opties. daar zit dan ook de optie voor het saven bij. vervolgens doe je: [b:578c0366a6]Atiflash -f -p 0 95pro128.bin [/b:578c0366a6] thats it.
Link naar reactie
Geen idee hoe je een bootable disk in WinXP maakt, maar er zijn sites waar je zo de bootdisks van kunt downloaden (http://www.bootdisk.com). Overigens kun je, nadat je met een normale bootdisk hebt geboot, floppies wisselen om andere programma's (zoals je flash-utility) te draaien. Het is inderdaad belangrijk om je oude BIOS te saven, de flash-utility biedt die mogelijkheid. Sla deze op op floppy onder en andere naam. Matrox heeft een recovery-tool die je op een aparte floppy zet en waarmee je je (Matrox!) kaart opnieuw (blind) kunt flashen of resetten als er iets fout gaat. Kijk bij de fabrikant van jouw kaart of er ook zoiets is. Je moet dan wel van floppy kunnen booten, dus voordat je de hele operatie begint eerst de bootvolgorde zo zetten dat je eerst van floppy boot (als het goed is is dat al zo omdat je anders geen bootable diskette nodig zou hebben). PS Read Dragon, hoe weet je dat poster een ATI kaart heeft? Edit: Laat maar, al gezien
Link naar reactie
Bij het formateren van een diskette kun je idd de optie kiezen 'een MS DOS-opstartdiskette maken' (doh! ) Stom van me overigens dat niet te vermelden in de openingspost, het gaat om een Sapphire 9500pro kaart. Ik denk dat ik het zo maar eens ga proberen, de informatie is wel compleet geloof ik, waarvoor mijn dank! :P
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...