Ga naar inhoud

AEG Lavamat 74819 stopt in programma


Marleen-9

Aanbevolen berichten

Onze wasmachine stopt in het hoofdprogramma, staat hier een tijdje stil en verspringt naar verloop van tijd naar de pauzestand, waarbij hij dan als tijdsindicatie weer de beginstand van het programma weergeeft. Met behulp van de \'losse programma-onderdelen\' kan ik daarna gewoon afpompen en spoelen, maar wanneer ik weer een wasprogramma kies, gebeurt er hetzelfde.
Link naar reactie
Ik kan uit je uitleg niet halen of de trommel wel draait. Zo ja dan is het mogelijk verwarming of deurvergrendeling gerelateerd. Probeer de foutcode eens uit te lezen. Zet de machine aan op 95 graden Wit/Bont en start hem op. Druk dan de toetsen Spoelstop en Voorwas samen in en houd deze ingedrukt. Krijg je nu een code op het display? Zo ja welke? Gaan de lampjes Einde en Start/Pauze knipperen? Zo ja in welk patroon?
Link naar reactie
Hoi, De trommel draait inderdaad en inmiddels ben ik erachter dat hij alle programma\'s die niet in de wit/bont sectie zitten gewoon doorloopt. Ook heb ik het gevoel dat het de verwarming wel eens zou kunnen zijn. Maar goed: Code: E52 Patroon: 5x knipperen, waarvan 2x beide lampjes samen en dan 3x alleen Einde. Groet, Marleen
Link naar reactie
E52 is bijna altijd een probleem met de koolborstels maak kan ook een probleem met de snelheids detectie zijn. Hiervoor zit op de motor as aan de koolborstelzijde een tachospoel. Meet deze eens door, zou rond de 185 Ohm moeten zijn. In het midden van de spoel zit op de motor as een magneetje. Zit deze wel goed vast op de as en is hij niet gebarsten? Controleer voor de zekerheid de lengte van de koolborstels. Indien korter dan 15 mm deze op voorhand vervangen.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Beste HarryO, Koolborstels lijken lang genoeg en zijn mooi glad. Tachometer gecontroleerd. Weerstand tussen pen 3 en 4 is 178.5 ohm. Wat ik denk dat de Tachometer is heb ik los gehaald. Zou kunnen dat wat ik vervolgens op de as zag een magneet was. Deze zat echter vast en leek prima in orde. Heb je nog ideeen? groet, Marleen
Link naar reactie
De waarde van de tacho spoel klopt. Als het magneetje niet gescheurt valt ook die af. Borstels zijn dus ook lang genoeg. Blijft als meest voor de hand liggende probleem nog een los contact of gammel relais op de elektronica print over. Verwijder de stuur module rechts boven (dus niet de bedieneings module) en controleer deze op loss/slechte soldeer verbindingen, verkleurd relais K2, K3 en K4 en koolborstel stof.
Link naar reactie
Stuur module is verwijderd. Zat iets koolborstelstof op, maar niet heel veel (wat er was heb ik weggehaald). Verder geen losse of slechte verbindingen voorzover ik kan zien. Relais 2, 3 en 4 (genummerd met RL ipv K op de print) zitten in zwarte doosjes waarvan ik zo snel niet zie hoe ik ze open krijg zonder ze stuk te maken. Is er hier iets wat ik door kan meten? Alles ziet er verder prima uit. Heb je nog nieuwe tips? bedankt, Marleen
Link naar reactie
  • 1 maand later...
Verwijder bovenblad. Je ziet nu rechts voor de elektronica module zitten. Noteer hoe de bedrading/stekkers aangesloten zijn en verwijder deze. Haan de module uit z\'n kunststof behuizing en contoleer de soldeer verbindingen. Maak de elektronica ook stofvrij, er kan zwart koolborstel gruis op zitten. Dit geleid en geeft de meest vreemde storingen. Voor meer specifiek informatie het volledige type nummer doorgeven zoals in de deurrand staat.
Link naar reactie
  • 1 jaar later...
Mijn machine heeft/had hetzelfde probleem. AEG lavamat silence 74819 uit 2007 PN 914903304|00 type P6958648 Koolborstels en draaisensor zien er vrijwel nieuw uit, en magneet zit vast en niet gebroken o.i.d. Stuurunit geheel gedemonteerd en van koolstof ontdaan. Nu doorloopt de machine het gehele programma tot het einde (stopte altijd tussen hoofdwas en spoelen) maar een korte bonte was op 40 graden geeft bij de start 68 (minuten???) op de display, maar aan het einde van het programma zijn we bijna 2 uur verder. Beetje lang toch, voor een korte was. Als ik dan de foutcode weer uitlees, staat er toch weer E52. Is dat dan toch de oorzaak van het lange draaien van de machine? En hoe is dat op te lossen?
Link naar reactie
Ja, was wordt warm op 40 graden. Heb de laatste tijd zoveel geprobeerd dat er weinig meer te wassen valt (ook hogere temperaturen) dus wacht ik even af tot de wasmand weer gevuld is. Met twee personen duurt dat wat langer als een gezin met kleine kinderen. Hoe kan ik die E52 melding resetten, als dat een "oude" melding is? Vergat nog te melden, dat de tachospoel 185 ohm meet, dus ook prima.
Link naar reactie
Reset procedure: Deur sluiten. Programma knop op Uit Druk de toetsen Spoelstop en Voorwas samen in en houd ze ingedrukt en draai dan de programma knop naar 95 graden Wit/Bont Laat de toetsen los. Draai de programma knop door naar Strijkvrij 40 graden. Druk de toetsen Spoelstop en Voorwas samen in en houd ze minimaal 2 seconden ingedrukt. Draai dan de knop door naar Uit. Draai dan de knop door naar 95 graden Wit/Bont Draai dan de knop door naar Uit. De machine is nu gereset.
Link naar reactie
  • 2 jaren later...
hallo heb het volgende probleem met onze aeg lavamat pr code 914530642 ; filter zat verstopt na deze gereinigd te hebben stopt de machine iedere keer als de trommel een beetje op toeren komt. al in verschillende programma`s geprobeerd maar telkens als de trommel snel moet draaien stopt ie , heb zelf het idee dat hij in het programma vasthangt. iemand ideeen of sugesties
Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...