Ga naar inhoud

AEG Bella,draait de klok wel,maar progra


A.Brouwer

Aanbevolen berichten

Ik heb een andere wasmachine gekregen nadat mijn zanussi Rubino \"de geest\"gegeven heeft. De machine die ik nu heb zou goed zijn maar is dat niet.(Ik heb een abonnement op defecte machines lijkt het wel) Heb hem zo gekregen dus kan hem eigenlijk ook niet retourneren. Het betreft hier een AEG electrolux Lavamat Bella. Het PNC nummer is 914903306 00 Model LBELLA TYPE P6958646 Serialno. 70900038 De machine zou nog niet echt oud zijn (bij mijn weten wordt deze nog steeds nieuw verkocht) Heb geen handleiding helaas. Het probleem is: De machine wordt opgestart,klok loopt gewoon en hij doet in eerste instantie wat hij moet doen. Na een 15-20 minuten blijft hij stilstaan,terwijl de digitale klok gewoon doorloopt. Het schijnt dat deze machines te resetten zijn,alleen weet ik niet hoe je dit doet. De koolborstels zijn het naar mijn idee niet,omdat de machine nog jong is. Wie weet raad?
Link naar reactie
Lees eerst de foutcode eens uit. Zet de machine aan en druk dan de toetsen Nachtcyclus en Voorwas samen in en houd ze ingedrukt. De lampjes Einde en Start/Pauze gaan nu knipperen. Welk knipper patroon heb je? Wat komt er op het display te staan? PS: de machine is tussen februari en november 2007 geproduceerd.
Link naar reactie
Bedankt voor het antwoord HarryO. Heb het uitgevoerd,hij knippert 4X met de lampjes Start/Pauze en Einde,en dan nog 1X met Einde. Dit gaat gepaard met een pieptoon.(In totaal dus 5X) De code is E52. Kleine toevoeging,ook tijdens het programma wanneer hij draait springt het lampje van de deur van rood naar groen. Durf hem bij groen niet te openen omdat ik bang ben dat ik een vloedgolf krijg. misschien is dit normaal (rood,groen,rood enz) Maar ik heb geen idee.
Link naar reactie
E52 staat voor: motor draait niet de juiste snelheid. Is in 95% van de gevallen de koolborstels. De andere foutmelding staat voor E54: Probleem met de aansturing van de motor, bv het relais wat blijft plakken. Controleer toch eerst de lengte van de borstels. Mogelijk is dit alles. Wat ook nog kan is dat de tacho spoel of het magneetje op de as los zit/defect is. Handleiding: http://www.aeg.nl/Service--support/Manuals/
Link naar reactie
Hallo HarryO, Als eerste nog de allerbeste wensen. Sorry voor mijn ietwat late reactie,draai veel nachtdiensten Ben zojuist aan de koolborstels begonnen,deze zijn respectievelijk 16 en 20 mm.(korte kant gemeten) Dit lijkt mij voldoende,maar ik ga ze toch maar vervangen,daar ze toch wel aan het inkorten zijn. Waar kan ik dit relais precies vinden? Dan kijk ik hier ook even naar.
Link naar reactie
Ik heb de foutcode opnieuw uitgelezen. Hij geeft nu aan E52. De lampjes start/pauze en einde knipperen 2x tegelijk met pieptoon. Daarna knippert het lampje einde nog 3X alleen met pieptoon. We hebben hem inmiddels getest na het vervangen van de koolborstels. Als je het korte programma draait,gaat hij,als hij klaar is met de hoofdwas niet door naar spoelen. Als je hem apart op spoelen zet,gaat hij ook niet verder. Als de klok linksom gedraaid wordt (van \"uit\"naar spoelen) dan spoelt hij wel weer.
Link naar reactie
Als de motor wel gaat draaien als hij water heeft genomen heb je nu (nog) een probleem met de nivo regelaar, deze ziet niet dat het water nivo de juiste hoogte heeft. Zoek de nivo regelaar op (ronde schijf met draden en een rubber slangetje) en trek ket slangetje er af. Blaas het slangetje door, zet hem terug en probeer opnieuw.
Link naar reactie
Hallo HarryO, Dit wordt even een heel verhaal,ik heb geprobeerd om een gedetailleerd rapport van het gedrag van de machine op te stellen. Opvallend is dat bij het (programma)spoelen,hij verschillende gedragingen vertoont. ook heb ik de code weer opnieuw uitgelezen en geeft hij weer iets anders aan. Bij het afnemen van de slang van de nivo regelaar,heb ik deze doorgeblazen. Onderin klonk het alsof ik luchtbellen in water zat te blazen.Daarna heb ik de rubberslangen onder het potje van de regelaar gekneed en hier zat water in. Vervolgens heb ik hem weer doorgeblazen en het borrel/luchtbel geluid was niet meer te horen. Vervolgens de machine geladen met een klein beetje was,ingesteld op normaal programma (40 graden wit/bonte was,lang programma). Hij start op 119 minuten,neemt water,draait enkele slagen,neemt weer water en draait normaal t/m 109 met een groen? deurlampje. Bij 99 deurlampje rood en de trommel zou versnellen? maar valt in 1X stil.(programma staat nog in hoofdwas). Tijd loopt door,maar trommel draait niet. Bij 92 (waar hij lang op blijft staan) wordt het deurlampje groen,hij draait een slag en deurlampje wordt weer rood. loopt door naar 91 en bleef hier lang op staan. Vervolgens deurlampje weer groen,draait de trommel weer een slag en valt weer stil en het deurlampje wordt weer rood. Na een minuut of 3 naar 90,en na enkele minuten op 90 gestaan te hebben wordt het deurlampje weer groen en draait de trommel weer een slag. Deurlampje wordt weer rood,en hij loopt door naar 89,na 4 minuten op 89 gestaan te hebben,draait de trommel weer 1 slag,lampje wordt weer rood (deur),klok loopt naar 88 en na enkele minuten naar 87 zonder iets gedaan te hebben. Lampje deur blijft rood. Na 4 minuten springt hij op 86 en blijft rood en doet niets. 5 minuten gewacht en de machine uitgeschakeld. Spoelen 1. Vervolgens heb ik de machine op spoelen gezet en de machine begon water te nemen. klok loopt gewoon en de trommel draait. Bij 19 werd het deurlampje groen,pompt water af,neemt vervolgens weer water en ging naar 18,na 20 seconden werd het deurlampje rood,klok loopt door en neemt bij 17 weer water.trommel draait gewoon en klok loopt normaal af naar 13,vervolgens draait de trommel niet meer en klok gaat naar 12,vervolgens na 3 minuten op 12 gestaan te hebben gaat de klok naar 11 en gebeurt er niets meer. Ik heb het programma afgebroken. Op pompen gezet,deurlampje groen,pompt normaal af en trommel draait normaal. Spoelen 2. Programma weer gestart´27 minuten,neemt normaal water,deurlamp is groen. Bij 25 deurlamp rood,trommel draait normaal en hij doet normaal t-m 12 minuten. Vervolgens pompt hij af en zou centrifugeren=Trommel leek in onbalans te raken en machine viel stilKlok blijft op 11 staan en ik heb het programma afgebroken. Spoelen 3. T-m 25 deed hij hetzelfde als bij de tweede poging,vervolgens draaide de trommel onstabiel leek het en viel hij weer stil. Ik heb de foutcode opnieuw uitgelezen en hij gaf ditmaal E52,Start/pauze en einde 2X knipperen en Einde alleen 3X knipperen. Centrifugeren. Machine op centrifugeren gezet met was erin en trommel zou vol gas aanzetten,zonder eerst een paar maal heen en weer te draaien om de was te verdelen, en viel stil,doordat de trillings schakelaar in werking gezet werd. Opnieuw geprobeerd met hetzelfde resultaat. Ik zat aan de schokbreker te denken,gecontroleerd maar deze waren goed,evenals de kuipveren. Vervolgens de trommel geleegd en opnieuw op centrifugeren gezet. De motor reageert normaal,evenals het opschakelen van de toerentallen. Kortom een perfect afgewerkt centrifuge programma. Vervolgens de machine met de was gevuld en centrifuge gestart. Weer zou hij gelijk vol gas beginnen,zonder de was eerst gelijkmatig te verdelen. Gevolg,trillingschakelaar in werking en machine weer stilgevallen. Opnieuw het programma gestart met de was,en jahoor,hij verdeelt de was netjes en begint vervolgens te centrifugeren en ook keurig in toerentallen op te schakelen. Hij bleef alleen geruime tijd op 3 staan,om vervolgens weer wat heen en weer te draaien,daarna gewoon 2 om vervolgens weer een tijdje op 1 te blijven staan. Ook het 40 graden programma kort geprobeerd. begint op 69,loopt normaal tot en met 48. Dan valt hij stil en na enkele minuten op 48 gestaan te hebben,loopt hij naar 47,de trommel draait 1 slag en vervolgens blijft hij weer tijden op 47 staan,om vervolgens op 46 te springen,trommel 1 slag enz.enz. Glas is wel lekker warm,dus naar mijn idee ook geen thermostaat problemen. Ik weet dat het nu een heel verhaal is,maar wellicht heb je nu een beeld. Concreet gedaan± Koolborstels vervangen Nivo regelaar slang doorgeblazen. Schokbrekers en kuipveren gecontroleerd.
Link naar reactie
uitslag van de diagnosetest: stand 1 =Leds knipperen en lichten 1 voor 1 op (roterend) Stand 2=Code E35 LED start/pauze en einde knipperen 3X met pieptoon,daarna brand LED start/pauze 2X zonder pieptoon. Stand 3= Geen codes,stil,niets Stand 4= E35 + Leds en pieptonen (zie stand 2) Stand 5=Geen code,stil Stand 6= Geen code,stil Stand 7=Trommel draait even een paar slagen,water op glas is warm Stand8=Afpompen,centrifugeren Stand 9= niets Stand 10=E35,LED Start/pauze en einde knipperen 3X met pieptoon,en LED Start/Pauze 2X zonder pieptoon. Edit: De machine begon steeds moeilijker te doen,wilde niet centrifugeren en ook niet spoelen. Bij spoelen nam hij water,draaide 1 slag om vervolgens enkele minuten stil te blijven staan,beetje water nemen,1 slag draaien enz enz. Nu,na de diagnosetest,spoelt hij wel weer en draait het programma. Ga zo even kijken of hij ook weer centrifugeert. Hij begon na spoelen te centrifugeren probeert gelijk voluit te gaan zonder verdeling van de was. Ook het afpompen is gestopt. Apart centrifugeren doet het ook niet,afpompen start en hij gaat centrifugeren,maar wil direct \"vol gas\" starten dus na 1 slag van de trommel stopt alles,ook het afpompen. De derde poging,start afpompen,begint de was te verdelen,en werkt het verdere centrifugeprogramma normaal af,zoals het hoort.
Link naar reactie
Dan heb je de oorzaak/omschrijving ook gezien. E35 staat voor \"Water overflow (flooding)\" Water fill solenoid faulty; leakage from pressure switch hydraulic circuit; pressure switch faulty; wiring faulty; PCB faulty. Controleer nogmaals de nivo regelaar en de bekabeling hiervan. Het gaat dan om de contacten 31 en 32 (onderdeel 9 op pagina 36 en 38)
Link naar reactie
Ik ben niet echt een talent in electrische schema\'s lezen. Maar heb het ook even gegoogled. Kan het kloppen dat deze schakelaar zich in de \"ronde schijf\"bevindt? Bedrading ziet er op zich goed uit,op het oog overal goed kontakt en geen beschadigingen. Zijn die regelaars universeel? Zoja,ik heb er nog enkele liggen van o.a. zanussi en een Miele,wellicht dat een andere \"schijf\"uitkomst gaat bieden. (Ik bewaar altijd van alles,voor het geval dat) Heb even vergeleken,het type is 792 van de zanussi. Deze komt overeen met de AEG. Verder komt alles ogenschijnlijk ook overeen. Ik neem aan dat ik deze kan gebruiken?
Link naar reactie
De nummers zijn exact hetzelfde,alles komt overeen ook de aansluitingen van de stekkers. Alleen ik heb hem net gewisseld en wanneer ik hem aanzet,begint de deur te klikken. Dwz.het lampje knippert en na elke klik kan de deur open,bij de daaropvolgende klik kan de deur niet open enz.enz. Het deurlampje knippert dan en na enkele pogingen springt hij op pauze om vervolgens weer opnieuw te gaan klikken. Code E42 Volgens de foutcode lijst is er een fout bij het sluiten van de deur.(maar daar was ik al achter) Wanneer ik de oude regelaar erop zet,doet hij het niet (het wel/niet sluiten van de deur) en pakt hij water en start op.
Link naar reactie
Update mbt het functioneren: Ik heb de machine 1X het programma 40 graden (kort) laten draaien. Dit ging probleemloos. Toen heb ik de machine met was laten draaien op hetzelfde programma. Helaas bij 48 minuten bleef hij steken,ik heb vervolgens de nivoregelaar een beetje bewogen en hij pakte het programma weer op. Bij 26 minuten staakte hij weer,vervolgens de nivoregelaar bewogen,maar dit hielp nu niet. Toen heb ik de nivoregelaar losgemaakt,het slangetje eraf en even voorzichtig in het pijpje van de regelaar geblazen. ik hoorde binnenin 2 klikjes en toen ik weer blies,hoorde ik niets. Toen voorzichtig wat gezogen en weer hoorde ik 2 klikjes. Regelaar teruggehangen,slangetje erop en hij draaide het programma af. Toen heb ik de machine weer 40 graden,kort laten draaien en hij hield weer bij 48 minuten op. Toen na wat aan de regelaar gerommeld te hebben,slangetje los enz. er nog niets gebeurde,trok ik het bovenste enkele stekkertje los (bestaat uit 3 polen,1 enkele en een dubbele). Toen ik deze er weer op deed begon de machine weer te draaien. Tot hij de 26 minuten behaalde,in het deel spoelen,zou hij wat moeten centrifugeren,ipv voorzichtig te beginnen wilde hij in 1X voluit gaan. Dit ging dus niet en hij hield ermee op. Vervolgens wat met de regelaar lopen rommelen,maar alles wat ik dus eerder deed,hielp niets. Ik heb hem gereset en vervolgens af laten pompen. Ik ben er nu dus net mee opgehouden. Het is dus de regelaar,alleen of het bedrading is of de regelaar zelf,dat weet ik niet.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...