Ga naar inhoud

Zanussi ZE 14 trommel vast


Casper-Peek

Aanbevolen berichten

Bij mijn Zanussi ZE 14 is de trommel vast gelopen. Heb de motor al nageken, deze draait nog goed. De trommel draait heel zwaar, en lijkt of hij ergens op vastloopt. Hoe kom ik tussen de trommel om te kijken of er iets tussen zit? Of hoe kan ik kijken of het lager niet kapot is? Misschien heeft er iemand een technische tekening, dat ik kan kijken wat ik los moet halen?
Link naar reactie
Kijk met een zaklantaarn door de gaatje van de trommel en kijk of je iets tussen trommel en bodem van de kuip ziet zitten. Wat ook kan is het verwijderen van het verwarmings element of het losmaken van de slang tussen kuip en pomp. verwijder hiervoor het achter paneel. Voor het element draai je de bout in het midden bijna helemaal los en druk je deze de machine in. Hierdoor gaat het rubber weer uit elkaar en kun je het element voorzichtig los wrikken. Steek het rubber niet stuk en beschadig de rand van de kuip ook niet. Je blijft dan lekkage houden. Als je niets ziet dan is het 99% zeker een defect lager.
Link naar reactie
  • 4 weken later...
Hallo Casper en Harry, Ik heb zeker een kapot lager van de trommel. Heb jij het probleem al opgelost Casper? Heb je de kunstof buitentrommel in tweeen gedeelt en daarna de lagers vervangen? Ik kan namelijk nergens geen tekeningen vinden om te zien hoe alles in elkaar zit en ik denk dat de buitentrommel delen de enigste oplossing is. Iemand een oplossing?
Link naar reactie
Er zijn 2 types kuip mogelijk. Een deelbare en een gesmolten versie. Als er schroeven in de vleugels zitten is hij deelbaar en kun je de lagers + afdichtingen vervangen. Vervang ook de rubber ring tussen de beide helften. Is een rot klusje. Graag het PNC nummer even doorgeven, ik zoek dan de juiste tekening voor je op.
Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...