Ga naar inhoud

Pc voor muziek maken


Aanbevolen berichten

Hallo, Mijn vader is toe aan een nieuwe pc, en het enige wat hij er op doet is muziek maken. Hij zei iets van Home recording dat hij doet. Hij zoekt dus een leuke pc, die snel werkt met muziek maken. Hij mag rond de 600 a 700 euro kosten. Het liefst rond de 600 euro, tenzij die extra euro's er een echt snellere pc van maken. Randapparatuur hoeft niet, en ook een OS hoeft niet. Alleen de kast dus. (met inhoud :P ) Dus zou iemand een mooi opzetje kunnen maken? Alvast bedankt. kappy
Link naar reactie
als muziek het enige is zou ik een Mac adviseren. Hij wil vast Windows, in dat geval zou ik een standaard dual core machine van 2,6 ghtz met 4 gig geheugen - geen vista is 2 gig genoeg en een nu komt het: koop een professionele geluidskaart. M-audio / TASKAM of iets dergelijks, te koop bij www.feedback.nl Prof audiokaarten hebben meer sporen, meer mogelijkheden, klinken beter en hebben geen last van de beruchte latency. Bij veel zit ook een lichte versie van cubase. Als hij gitaar speelt kan ik Toneport UX aanraden. Als hij erbij zingt de ux2. Ik heb zelf 16 sporen audiokaarten van Terratec, de producer Phase 88 serie. En een podx3, de uitgebreide versie van de ux2. Probeer de pc zo stil mogelijk te bouwen.
Link naar reactie
Ik heb mijn eigen studio, 600 a 700 euro is een klein budget voor een goede muziek pc. Ik gebruik zelf cubase met alle plugins zoals: native instruments, realguitar, trillogie, xphase, addictive drums, EZ drummer, electric piano, personal orgestra etc. Kortom zo'n beetje alles wat er is. Verder gebruik ik nog Adobe audition3.0 Alle programma's zijn massa geheugen gebruikers! 3G met een E8400 of wellicht een quard core processor is zeker niet overdreven. Een MAC is inderdaad het beste.. mja.. een ruime 3000,- euro dan weet je alles. M-audio maakt professionele geluidskaarten voor home studio's. die beginnen zo rond de 160,- euro. Extern is beter maar dan begin je bij 400,- Kortom een stabiele muziek pc begint zo rond de 1200 euro. En dat is exclusief software. alleen cubase kost al 1000,- euro en dan heb je nog niets. Helemaal compleet inclusief alle plugins en dergelijke kost je zo'n 10.000,- a 13.000,- euro! Dus de main question is: Wat voor muziek moet er gemaakt worden? en hoe professioneel gaat het worden?
Link naar reactie
Hehe, zo professioneel hoeft het ook weer niet :P Maar bedankt voor alle reacties. Ik was alleen vergeten te zeggen dat hij al een externe geluidskaart heeft die goed genoeg is. En hij maakt meer muziek als hobby, niet als werk ofzo. En dan gebruikt hij een keyboard en zingt hij erbij. Hij heeft nu een oude pc staan die net niet helemaal lekker werkt, dus gewoon iets nieuwer is goed. Dus dan kom je toch wel ver met een p45 moederbordje, middel videokaart, 4 gig geheuge, HDD, en een 8400? Of kan hij toch beter voor een quadcore gaan als q6600? Zou iemand hiermee een leuk opzetje kunnen maken? En wat voor videokaart zou er dan in moeten?
Link naar reactie
E8400 is voldoende. evenals 3G geheugen. Je zou zelfs 2G geugen kunnen overwegen om dat je dan met dual channal kan draaien. afhankelijk of hij cubase gebruikt en welke plugins. Ik neem aan dat er met 32Bit versie windows gedraaid word? 64B versie dan kun je er meer dan 4G geheugen in doen. Maar 3G is genoeg voor plugins op een 32B versie. qua videokaart is het niet zo van belang. mits er ook op gegamed word of dat dat in de toekomst gaat gebeuren, ben je met een kaart van tussen de 50 en de 80 euro wel klaar. hier een voorbeeldje: [b:666bc25254]Videokaart[/b:666bc25254]: Asus EN8800GTS, 320 MB, GDDR3, PCI ExpreId 12337Stukprijs € 120,17 [b:666bc25254]Geheugen[/b:666bc25254]: Kingston KVR800D2N5K2/2G, 2048 MB, DDR2,Id 10180Stukprijs € 26,00 [b:666bc25254]Processor[/b:666bc25254]: Intel Core 2 Duo,E8400, Socket 775, BoxeId 56577Stukprijs € 138,71 [b:666bc25254]HD[/b:666bc25254]: 2x 320Gig Samsung SpinPoint F1,7200RPM, SATA II, 1Id 75337Stukprijs € 91,54 [b:666bc25254]Moederbord[/b:666bc25254]: GigaByte GA-EP45-DS3L,RetailId 80174Stukprijs € 98,64 totaal: 475,- euro ex. verzendkosten. dus een kleine 500 zegmaar. dit is bij azerty.nl Zonder software en rand apperatuur.
Link naar reactie
Alweer bedankt voor de reacties, ziet er goed uit :D Hij gaat zeker weten niet erop gamen, dus ik denk dat een HD2400 voor 25 euro idd genoeg is. Maar waarom 2 keer een 320 gig HDD? En niet gewoon eentje van 640? Dat is goedkoper namelijk... edit: is een 400 watts voeding genoeg voor deze opstelling? Er zit geen zware videokaart in dus ik denk dat het wel lukt, toch? edit2: Is er ook een leuk moederbordje rond de prijsklasse van 100 euro met firewire? Dus een soort moederbord wat eduard voorstelde maar dan met firewire.
Link naar reactie
Ik heb voor 2x 320G gekozen omdat je dan veiliger je bestanden kan wegzetten. Zeker als je met muziek programma's gaat werken is een systeem crash niet uitgesloten. Stel dat je systeem goed crashed? dan heb je in iedergeval de gemaakte en bewerkende muziek bestanden nog op een aparte schijf staan. Muziek maken op de pc is voor sommige nummers namelijk weken werk, je wil er niet aan denken dat je dat kwijt bent na een crash.Die schijf kun je dan tevens ook gebruiken als backup voor belangrijke bestanden zoals documenten ed. en mocht je ooit nieuw systeem willen zetten? dan kun je dat zorgeloos doen. Op dat punt is het altijd beter een 2de schijf te hebben ipv 1 grote. Het is iets duurder dan 1 grote van 750G ofzo, maar je zult er in de toekomst blij mee zijn :wink: 2x2G geheugen is opzich wel een leuk idee, maar het kan ook voor komen dat een moederbord een beetje op tilt slaat als alle geheugen banken vol zitten. En aangezien 2G ruim voldoende is voor wat er mee gedaan wordt is dat wellicht beter/stabieler. Maar die keus is dan aan jou uiteraard. Een moederbord met meer opties zijn over het algemeen wat duurder.. maar zo tussen de 100 en 120 euro moet er vast wel iets te krijgen zijn,(dat laat ik over aan de moederborden experts) Verder is een voeding van 400W voldoende als er geen luxe videokaart in gaat. Er word gebruik gemaakt van een externe geluidskaart, dus die gebruikt ook geen interne voeding. Of zit er nog rand apperatuur bij de geluidskaart die in de pc zijn werk doet? zoals externe aansluit kastjes ofzo? in dat geval moet je even kijken hoeveel ampaire de voeding gebruikt op de 12V lijn. alles onder de 28 amp. word dan wel krapjes.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...