Ga naar inhoud

q6600/p5b klokt heel slecht


Aanbevolen berichten

hoi allen ik probeer mijn q6600 g0 op een mooie snelheid over te klokken. In samenwerking met mn mobo (de standaard p5b) zou dit prima moeten lukken, ik loop echter heel snel tegen problemen aan. Ten eerste merk ik zodra ik het systeem reset na een verandering in de bios (f10) dat het systeem niet goed start. Ik laat bijvoorbeeld alles stock behalve de fsb die ik op 300mhz zet (geheugen op 600mhz), maar het systeem valt uit zodra ik f10 druk. Vervolgens start het systeem na 1 sec volledig uit te hebben gestaan gewoon op, met de nieuwe settings. Echt een goed gevoel geeft dat uiteraard niet. Zodra ik echter verder ga dan 315mhz fsb start het systeem helemaal niet meer, geen beeld en ik moet de rst jumper gebuiken om weer in mijn bios te komen. hoe kan het dat mijn systeem bij een overklok van een paar mhz al uitvalt? Ik heb een zalman 9700 en hoopte toch verder te komen dan 2.7 ghz :? specs: p5b, q6600 g0+zalman 9700, 8800gt, chieftec 500W, 2x1gb ddr800
Link naar reactie
Ik heb even ander gegeugen geprobeerd (uit een oud setje waarvan 1tje kapot was) corsair xms2 en het probleem lijkt hiermee te zijn opgelost. Hij klokt nu in ieder geval de 3 ghz, wat toch eigelijk ook altijd wel moet lukken. Ik heb nu maar 1 gig single channel dus daar moet dan een goed vervangend identiek setje voor in de plaats komen.
Link naar reactie
Geheugen kun je niet vast zetten op een frequentie, alleen een deler geven ten opzichte van de fsb (of bij athlon 64 tov de clock van de processor). Maar het is al duidelijk dat het geheugen de bottleneck is omdat hij met een andere reep wel harder wilde (of je NB bij single vs dual channel, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk met dit bord op deze snelheden). Dan blijven er 3 dingen over die je kunt proberen. 1. Vdimm (geheugenvoltage) omhoog: Vaak helpt het, gebruik het wel met gezond verstand. Hang ook even een fannetje voor het geheugen. 2. Timingen losser zetten: Kan ook helpen om het geheugen op een hogere snelheid te laten lopen. 3. Geheugenfrequentie asynchroon laten lopen met de fsb. Heeft niet mijn voorkeur omdat je de bandbreedte flink gaat beperken.
Link naar reactie
[quote:386823abd6="pcguy"]Geheugen kun je niet vast zetten op een frequentie, alleen een deler geven ten opzichte van de fsb (of bij athlon 64 tov de clock van de processor). Maar het is al duidelijk dat het geheugen de bottleneck is omdat hij met een andere reep wel harder wilde (of je NB bij single vs dual channel, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk met dit bord op deze snelheden). Dan blijven er 3 dingen over die je kunt proberen. 1. Vdimm (geheugenvoltage) omhoog: Vaak helpt het, gebruik het wel met gezond verstand. Hang ook even een fannetje voor het geheugen. 2. Timingen losser zetten: Kan ook helpen om het geheugen op een hogere snelheid te laten lopen. 3. Geheugenfrequentie asynchroon laten lopen met de fsb. Heeft niet mijn voorkeur omdat je de bandbreedte flink gaat beperken.[/quote:386823abd6] Ik kan dit wel vastzetten. Hangt van het moederbord af... wat deze toe staat. Mijn moederbord staat mij toe "unlinked" te draaien wat inhoud dat ik de FSB los van het geheugen instel zonder dat daarbij de normale ratio's worden aangehouden (zoals 5:4 en 1:1 en 3:2). Heb ooit wel ergens gelezen dat de cpu slecht bepaalde ratio's ondersteund maar dit zijn er meer dan de bovengenoemde 3 die normaal beschikbaar zijn. Tevens zal het moederbord niet BOVEN die mhz uitgaan en er eerder onder blijven. In mijn ervaring veroorzaakt met name het geheugen freezes tijdens de bios, cpu warmte zal namelijk op dat moment nog niet de oorzaak zijn. Overigens heeft bij intel de geheugenbandbreedte niet zoveel invloed op de performance. De geheugencontroller zit namelijk niet IN de cpu maar op het moederbord. Vandaar dat het voor jou amd ook anders werkt MBT die ratio's... Dus nog steeds: stap 1: zoek het voltage op van je reepjes stap 2: stel dit handmatig in (bij overvolting) stap 3: probeer het geheugen in ieder geval niet sneller dan zijn officiele mhz te laten draaien stap 4: stel evt ook de timings handmatig in (je weet wel 5-5-5-15 etc). stap 5: verhoog de fsb zonder het geheugen over te clocken en laat het CPU voltage etc op AUTO staan, zorg dus dat alles op AUTO staat behaleve het geheugen. is het gelukt dan: stap 6: kijk met een probe programma welke voltages (te ) hoog zijn en ga deze vervolgens handmatig wat lager zetten net zo lang tot je pc niet meer stabiel is. Op deze manier stuur je niet te veel volt door je componenten wat levensduur en warmte scheelt.
Link naar reactie
[quote:21c96dd7e9="sdk"]Ik kan dit wel vastzetten. Hangt van het moederbord af... wat deze toe staat. Mijn moederbord staat mij toe "unlinked" te draaien wat inhoud dat ik de FSB los van het geheugen instel zonder dat daarbij de normale ratio's worden aangehouden (zoals 5:4 en 1:1 en 3:2). Heb ooit wel ergens gelezen dat de cpu slecht bepaalde ratio's ondersteund maar dit zijn er meer dan de bovengenoemde 3 die normaal beschikbaar zijn. Tevens zal het moederbord niet BOVEN die mhz uitgaan en er eerder onder blijven.[/quote:21c96dd7e9] Unlinked is voor mij nieuw, maar ik ben er ook al een tijdje uit. Ik draai overigens een C2D e6600 (nog wel). Is dat niet een of andere leuke overclock hulpje van je moederbord zodat hij zelf zo'n ratio uitzoekt zodat je niet hoger gaat? Overigens ligt dat niet specifiek aan het moederbord, de chipset moet zoiets wel ondersteunen. [quote:21c96dd7e9]In mijn ervaring veroorzaakt met name het geheugen freezes tijdens de bios, cpu warmte zal namelijk op dat moment nog niet de oorzaak zijn.[/quote:21c96dd7e9] Als je al een tijd bezig bent kan het ook de cpu zijn die dan al warm is. Maar op geheugen lijkt hij anders vast te knallen als op de cpu. Ik kan niet goed uitleggen waarom, maar toen ik nog actief aan het overclocken was kon ik meestal zo zeggen waar het aan lag. Ik weet dat dit raar klinkt, maar zo is het wel. [quote:21c96dd7e9]Overigens heeft bij intel de geheugenbandbreedte niet zoveel invloed op de performance. De geheugencontroller zit namelijk niet IN de cpu maar op het moederbord. Vandaar dat het voor jou amd ook anders werkt MBT die ratio's...[/quote:21c96dd7e9] Ah, dus jij zou nog steeds met dat oude sd-ram kunnen draaien en dan beweren dat dat even snel gaat? Je geheugenprestatie is wel degelijk minder dan wanneer je geheugen harder draait. Dan heb ik het niet over het a-synchrone wat soms ook als factor genoemd wordt (btw, bij athlon 64 is het geheugen ALTIJD a-synchroon) maar gewoon over de hogere mhz'en die het mem draait. En ja dat scheelt wel degelijk. [quote:21c96dd7e9]Dus nog steeds: stap 1: zoek het voltage op van je reepjes stap 2: stel dit handmatig in (bij overvolting) stap 3: probeer het geheugen in ieder geval niet sneller dan zijn officiele mhz te laten draaien stap 4: stel evt ook de timings handmatig in (je weet wel 5-5-5-15 etc). stap 5: verhoog de fsb zonder het geheugen over te clocken en laat het CPU voltage etc op AUTO staan, zorg dus dat alles op AUTO staat behaleve het geheugen.[/quote:21c96dd7e9] Waar slaat stap 3 op? Ben je nu overclocker of niet? Je kan daar echt wel overheen. Het is heel makkelijk, gewoon voltage met stapjes omhoog en kijken of je verder komt, en dan een klein beetje gezond verstand gebruiken in combinatie met google en dan kom je er wel achter hoe de reepjes goed draaien zonder dat ze sneuvelen, en ja dat is meer als stock. Ik prefereer klooien met de timings en het voltage boven het unlinken of het instellen van een ratio. Simpelweg omdat meer mhz = meer bandbreedte = sneller, en dat maakt meer verschil als de timings. [quote:21c96dd7e9]is het gelukt dan: stap 6: kijk met een probe programma welke voltages (te ) hoog zijn en ga deze vervolgens handmatig wat lager zetten net zo lang tot je pc niet meer stabiel is. Op deze manier stuur je niet te veel volt door je componenten wat levensduur en warmte scheelt.[/quote:21c96dd7e9] Als je werkelijk zo bezig bent dan ben je mooi verkeerd bezig geweest want als het goed is zijn je voltages niet hoger als nodig. Op de cpu bijvoorbeeld: Te hoog voltage --> hogere temperatuur --> mindere overclock. En dan ben ik er misschien een dik jaar uit geweest, en er zullen best een paar dingen verandert zijn, maar de basis van het overclocken is nog steeds hetzelfde. Namelijk hoger gaan net zo lang als het stabiel is en op het moment dat je niet verder komt ga je kijken hoe dat komt en dan probeer je dat op te lossen. En dan gebruik je je gezonde boeren verstand (wat veel mensen niet meer lijken te hebben(ik wil zeker niemand aanwijzen hoor!!!)) en dan kijk je hoe ver je durft/kan gaan met je voltages. Niks meer en niks minder...
Link naar reactie
Ik geloof niet dat je veel kennis hebt van overclocking:(. via auto voltages willen moederborden nog weleens fanatiek overvolten terwijl het met een stuk minder kan. Ik kan mijn northbridge bijv op 1.45 ipv 1.55 volt draaien... Ook pakt mijn mobo op 1600 FSB ineens de maximaal toegestande cpu VCORE iets wat totaal niet nodig is... Vandaar dus het advies met auto om het draaiende te krijgen en dan kijken hoeveel je daadwerkelijk nodig hebt.. als iets niet werkt ga je altijd dingen uitsluiten. In mijn ervaring is het vaak het geheugen dus dat ga je dan eerst uitsluiten door dit NIET over te clocken. Natuurlijk kun je later gewoon 1:1 draaien maar dat is nu niet aan de orde omdat er niks draait. De unlinked functie heeft niks met de chipset te maken, de duurdere asus borden hebben deze functie. Niemand zegt iets over SDram gebruiken... je legt iemand woorden in de mond, met welk doel? Je zwakker argumenten versterken? Het effect tussen ddr800 en ddr1066 (om maar wat te noemen) is marginaal te noemen... Ik kan je vertellen ik heb een geheugen bandbreedte van 10.006 MB/s door mijn pc8500 geheugen op 4-4-4-12 op 850 mhz te laten draaien (dit is 4000 mb/s sneller dan normaal) en dit scheelt vrijwel niks in benchmarks. Ook onafhankelijke benchmarks hebben deze dingen getest (ga maar eens rondzoeken heb die plaatjes af en toe geplaatst). Dan komt hetzelfde weer opnieuw, we zijn nu de limiet aan het zoeken dus je begint met 1 component en niet met alles tegelijk... je kijkt eerst wat kan de cpu aan, wat kan het mobo aan, wat kan het geheugen aan en dan wat kan de 3dkaart aan. Als je alles tegelijk doet weet je niet WAAROM je pc niet stabiel is en kun je dus ook niet bepalen hoe ver je kunt aan... sdk over en sluiten;).
Link naar reactie
1. Jij mag geloven wat je wilt, ik zit er niet mee. Ik weet zelf met welk materiaal ik welke overclocks heb neergezet met welke resultaten. En ja, er is weleens wat hardware gesneuveld, maar dan alleen op momenten dat ik echt aan het pushen was, meer dan normaal. En ja het kon vast nog wel wat beter, maar ik betwijfel of jij met die hardware met jouw niveau veel betere resultaten neer had kunnen zetten. Maar goed, ik heb geen zin om verder te gaan zitten flamen. Het kan me geen moer schelen eerlijk gezegd. 2. Ik heb je verkeerd begrepen, ik dacht dat je bedoelde dat je je geheugen altijd maar op stock snelheden moest laten draaien en dat je meende dat het helemaal niks uitmaakte. Het maakt namelijk wel uit, de doorsnee gebruiker zal het verschil niet of nauwelijks in de gaten hebben, maar het scheelt wel degelijk. Om te kijken of het mem het probleem is kun je het inderdaad wel zo proberen (of je draait 1 memtest cyclus, meestal kan je het al vrij snel zien en dan hoef je de cyclus niet eens af te maken). 3. Je gaf aan dat je de Vdimm al handmatig in ging stellen bij stap 1. Voor mij is dat punt 1 nogal standaard (maarja, ik heb dat maar niet gepost, vond dat nogal een open deur). Als je inderdaad een bord hebt wat teveel spanning geeft bij de auto instelling (die ik persoonlijk niet graag gebruik met overclocken) dan is handmatig instellen op de juiste waarde inderdaad geen slecht idee, maar met overclocken gebruik je imo de handmatige instellingen, en met standaard gebruik zet je het op auto en maak je je verder niet druk. [edit]Als je mobo uit zichzelf dergelijke instellingen als de Vcore gaat veranderen dan heb je ofwel een kloteplank, ofwel je hebt een of andere "overclockmodus voor n00bs" (bij elk merk een andere naam...) uitgezocht in de bios in plaats van gewoon manual en jumperfree en dergelijke.[/edit] 4. We wisten al dat het mem het probleem was, want met ander mem ging hij verder. Het zou kunnen dat de geheugencontroller dat met DC niet trekt maar met SC wel, maar op deze snelheden met dit bord is die kans verwaarloosbaar klein. Ik nam daarom aan dat je zei dat het mem op stock settings moest blijven zodat je daarmee geen problemen zou hebben. Verder lijkt me dat unlinked (maar dat was er niet toen ik actief bezig was, 1 a 1,5 jaar terug) mogelijk moet zijn in de geheugencontroller die in de NB zit. Maar dat kan aan mij liggen natuurlijk, maar leg dan eens uit hoe het zit in plaats van dat je me komt vertellen op welke borden je iets leuks kunt instellen in de bios...
Link naar reactie
Beste met overklokken is eerst het uiterste van je CPU te zoeken. Dat doe je op de vertelde bekende manier. Pas wanneer je die weet, dan ga je het max van je geheugen zoeken. Dat doe je door de multiplier lager te zetten. Bijvoorbeeld van 9 naar 8 of 7 bij een E6600 (is voorbeeld). Je sluit hiermee alle problemen met de CPU uit zodat je je puur kan richten op het geheugen. Met Memtest86x en Orthos (of OCCT) test je. Wanneer je het einde van je geheugen gevonden hebt, ga je proberen met iets strakkere timings nog iets winst te halen. Dan ben je bijna klaar en ga je het beste van de 2 werelden combineren.:D 7x500mhz loopt harder dan 9x390mhz bijvoorbeeld. Beide geven 3500mhz. Marginaal harder voor de duidelijkheid. Vanuitgaande dat je geheugen deze snelheid van 500mhz aankan. Dit principe werkt vooral wanneer te hoge CPU temps je al gauw limiteren. Of wanneer je 1200mhz/1066mhz DDR2 geheugen hebt. Alhoewel ik mijn DDR2 800mhz geheugen ook stabiel op bijna 500mhz FSB heb gekregen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...