Ga naar inhoud

[RAID] Schijf kwijt in Raid 0


Aanbevolen berichten

hee mensen, Ik heb momenteel nogal een groot probleem en ik hoop echt dat jullie mij hiermee verder kunnen helpen. Ik zal beginnen bij het begin. Ik heb momenteel 3 HD's draaien, respectievelijk: -WD 36gb 10.000rpm (Winxp schijf) -2x WD 250 gb in raid-0 instelling (data schijf) Ik dacht vandaag dat het weer eens tijd was voor een format dus ik heb me WD 36gb geformateerd en opnieuw geinstalleerd met een unattented install van WinXP. Tot zo ver alles prima, tot dat ik op het volgende probleem stuitte: mijn raid0 functioneert niet meer. Na het POST krijg je altijd een status scherm van je schijfcontrollers. Alleen nu geeft hij opeens aan dat mijn array 1 opeens "offline" is. Als ik vervolgens naar de setup ga van mijn raidcontroller (Promise Fasttrakk 378) geeft hij aan dat 1 schijf assigned is aan array en de andere staat aangegeven als "free". Als ik probeer deze array aan te sluiten op mijn andere raidcontroller (VIA 6420) herkent hij de schijven (als 1 schijf van 1 gig) wel in WinXP maar dan moet ik hem eerst formateren wil ik er toegang tot krijgen. Na enig zoekwerk zijn er in mijn optiek nog 2 opties over: 1.) De schijven aansluiten op mijn andere raid-controller formateren, en vervolgens via datarecovery proberen zoveel mogelijk data terug te krijgen. 2.)Ik heb ook veel gelezen over het opnieuw aanmaken van precies dezelfde array (repareren doet hij niet). Deze zal ik dan eerst moeten verwijderen (?) en met dezelfde instellingen opnieuw aanmaken... Maar het lijkt mij dat alles dan sowieso weg is? Dus nu luidt mijn vraag met welke optie heb ik de meeste kans om mijn data (of in ieder geval het grootste gedeelte) terug te halen.
Link naar reactie
Optie 2 is je beste kans. Ik heb zelf ook Fasttrack gehad een paar jaar en hetzelfde meegemaakt. Sowieso, als je dat doet vraagt hij of hij alle data in het nieuw gecreerde (of bij het verwijderen, ligt aan de firmware) array moet formateren. Kies je natuurlijk nee. Daarna kun je alsnog proberen met data recovery overheen te gaan.. aangezien het array dan is aangemaakt zal windows hem herkennen. Je moet er wel voor zorgen dat je het array aanmaakt met dezelfde instellingen. Als je gewoon standaard setup gedaan hebt.. doe je dat nu weer :wink: Succes!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...