Ga naar inhoud

Fan van de voeding vervangen


Aanbevolen berichten

Nou, het is niet zo vreselijk moeilijk hoor, maar je moet wel weten hoe je een soldeerbout vast moet houden. Eerst moet je de voeding uitbouwen uit de kast, dat zal duidelijk zijn. Een ATX voeding zit meestal met een stuk of 5 schroefjes vastgeschroefd, trek alle stekkers naar het moederbord en alle apparaten eruit en demonteer de voeding. Als je de losse voeding voor je hebt liggen schroef je het kapje eraf (zit met meestal 4 kleine schroefjes vast) en dan kijk je naar de fans die erin zitten (meestal 2) De fans zitten zelf weer met 4 schroeven vast in de behuizing, en vanaf de fans lopen 2 draadjes naar de printplaat onderin de voeding. Knip nu de draadjes doormidden op ruime afstand van de printplaat, zodat je zoveel mogelijk ruimte overhoudt om de nieuwe draden aan de oude vast te solderen. Je hoeft ze trouwens niet te solderen, een verbinding met een paar [color=red:8dbde04635]geisoleerde[/color:8dbde04635] kabelschoenen werkt ook. Daarna schroef je de nieuwe fans vast, monteert het kapje weer en dan kun je testen of de polariteit van de aansluiting goed is. De fans hebben namelijk een specifieke draairichting en die moet kloppen! De bedoeling is dat de fans de warme lucht uit de ATX behuizing naar buiten gooien. Kijk dus naar hoe de oude fans draaien. Als de draairichting niet goed is dan moet je de draden van de + en - omdraaien, en opnieuw vastzetten. Soms hebben de fans ook een gele draad in de aansluiting zitten (de zwarte en de rode zijn voor de spanning) en de gele draad heeft een toerental sensor. Dan moet je natuurlijk wel fans kopen die ook een toerentalsensor hebben, anders heb je kans dat je moederbord gaat gillen dat er geen fanbeweging is waargenomen, en weigert op te starten of zo. Er is een manier om de voeding aan te zetten buiten de computer om, om te controleren of alles werkt, je doet dan de stekker erin [color=red:8dbde04635](uiteraard alleen met de kap erop, denk om het gevaar van elektrische schokken)[/color:8dbde04635], en dan moet je op de grote ATX stekkker 2 pennen doorverbinden, en dan gaat de voeding aan en kun je alles controleren. Dit is pas op het forum hier behandeld, dus zoek hier even naar. Het is niet moeilijk als je een beetje vertrouwd bent met electronica. Kijk goed naar hoe alles heeft gezeten, zorg voor fans van de juiste maat (zijn namelijk een aantal maten in) en monteer alles netjes en strak. [color=red:8dbde04635]Let vooral op dat er geen draden in de fanbladen kunnen komen, en schakel voor alle werkzaamheden de spanning uit![/color:8dbde04635] Groetjes van Jan Willem en doe je best :wink: :wink: [color=green:8dbde04635] Edit: Was Gerben me net voor![/color:8dbde04635] :oops:
Link naar reactie
Als de bedrading niet al te strak zit, kun je de voeding meestal ook wel openen, zonder alle stekkers los te halen. De draairichting is simpel, hij blaast altijd naar de kant met de draadjes, die dus aan de achterkant van de voeding moet zitten. Plus en min omdraaien is geen oplossing aangezien een verkeerd om aangesloten fan gewoon niet draait.
Link naar reactie
[quote:e9d17cb8b9="Dracoplasm"][quote:e9d17cb8b9]fan gewoon niet draait.[/quote:e9d17cb8b9] Daar wordt hij pas echt stil van ;-) En ik las ergens een bericht dat er meestal 2 fans in zitten, volgens mij is dat voornamelijk met de nieuwe voedingen het geval. Een normale voeding heeft gewoon 1 fan.[/quote:e9d17cb8b9] IK heb hier 2 fan's in mijn voeding. 1 aan de onderkant, dus in de kast die zuigt de lucht aan en 1 die het verder naar buiten blaast..
Link naar reactie
[quote:90087b4ca1="bajnok"][quote:90087b4ca1="Dracoplasm"][quote:90087b4ca1]fan gewoon niet draait.[/quote:90087b4ca1] Daar wordt hij pas echt stil van ;-) En ik las ergens een bericht dat er meestal 2 fans in zitten, volgens mij is dat voornamelijk met de nieuwe voedingen het geval. Een normale voeding heeft gewoon 1 fan.[/quote:90087b4ca1] IK heb hier 2 fan's in mijn voeding. 1 aan de onderkant, dus in de kast die zuigt de lucht aan en 1 die het verder naar buiten blaast..[/quote:90087b4ca1]Leuk en wat heeft de TS daar aan :roll:
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...