Ga naar inhoud

trommel draait niet meer


hurmy

Aanbevolen berichten

ik heb een Hoover Vision HD wasmachine. Nu draait in een keer de trommel niet meer. Hij werkt zijn hele programma af, alleen de trommel draait niet meer. ook niet bij centrifugeren. als de trommel leeg is kan ik hem met de hand wel laten draaien.
Link naar reactie
  • 7 maanden later...
heb precies hetzelfde probleem nu met dezelfde wasmachine. Wel een aantal keren kortsluiting gehad ervoor. Telkens als ik hem aanzette vloog de stop eruit en hoorde een knal achterin de wasmachine. Nu vliegt stop er niet meer uit, maar draait niet meer. Weet u waar dit aan kan liggen. Ik vermoed dat de printplaat stuk is, maar zeker weet ik het niet. Ik meet namelijk geen spanning op het motorstekkertje als ie aan staat. En het is een koolstofborstel vrije wasmachine Mvrgr marc
Link naar reactie
  • 3 maanden later...
  • 4 maanden later...
Ik heb ook een Hoover met hetzelfde probleem, een vision HD VHD9163. Storingdienst gebeld met de vraag of de motor stuk is (daar zit nl garantie op) en zij gaven aan dat de motorsturing vaak het probleem is. Deze module kost echter ruim 250 euro en is niet vlot leverbaar. Ik kan echter wel snel aan een motor komen voor een paar tientjes. Ik heb gemeten aan de motor stekker (7 draden, waarvan 6 gebruikt) en meet ca 70V tussen de eerste gele (denk 0-draad en daarnaast een rode en groene draad. De motor heeft op die 2 draden een weerstand van 5 ohm. Daarnaast weer een gele met 2 blauwe (waar alleen de eerste van doorgestekkerd is)waar 5 v op staat, met een hoge weerstand. Als ik de motorstekker losneem komt na een minuut de melding error 9. Mijn conclusie hieruit zou zijn dat de motor wel de benodigde aansturing en spanning krijgt van de motorsturing en ook daarmee communiceert, maar niet datgene uitvoert wat zij moet doen (en dus inderdaad de motor vervangen zou moeten) . Wat denken jullie?
Link naar reactie
Kijk even op http://elektrotanya.com/?q=showresult&what=VHD9163&kategoria=&kat2=all voor de juiste servicemanual. (selecteer de juiste, even wachten en dan kiezen voor \"Get Manual\", komt onder het document te staan) De eerste gele, pen 6 van de motor, 9 van de print is massa/aarde. De motor spanning staat tussen groen,rood en geel, pen 5, 4 en 3. Dit is een \"draaistroom motor\" en is lastig te meten. Tussen de kleuren onderling moet de zelfde spanning staan. Vergelijk het met een 3 fasen 380V aansluiting. Tussen de 2 blauwe draden, 2 en 1, zit de tacho spoel. Deze meet de draaing van de motor as en wekt hierdoor een lage spanning op. De spoel hiervan moet tussen de 75 en 250 Ohm zijn. Controleer ook of de magneet hiervan wel vast zit op de motor as en niet gescheurd is.
Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...