Ga naar inhoud

Moederbord + Processor voor in een Server.


Aanbevolen berichten

wat kan ik hier het beste voor nemen ?:?? m'n vader kan gratis van z'n werk 4 GB PC1600/200 MHz ECC-Registered geheugen meenemen , en dat wil hij graag in een server kwijt , schijven zijn aanwezig , SCSI/IDE maakt niet uit. als het mogelijk is zouden we dit zo goedkoop mogelijk willen houden :-) gewoon iets met een goede prijs/kwaliteit verhouding. het maakt niet uit of het moederbord 4 geheugenslots of 2 geheugenslots heeft , als het maar een bord is met ECC - ondersteuning waar dus een processor in kan die gebruik maakt van 200 MHz geheugen.
Link naar reactie
zo'n VIA cpu halen. (epiah ofzo?) die zijn uitermate geschikt voor in servers want ze gebruiken weinig stroom en ze produceren ook niet extreem veel hitte (zoals AMD en INTEL cpu's meestal wel doen) zet daar een redelijk goedkoop mobo onder (welke socket weet ik niet meer :oops:) die zoveel mogelijk ram aan kan en waarbij je het ram onafhankelijk van de fsb kan instellen :wink:
Link naar reactie
Volgens mij ondersteunen VIA chipsets geen ECC. Daarvoor heb je een AMD chipset of mainstream/high-end Intel chipsets nodig. Dat betekent dat je vastzit aan een Socket A (met AMD760 chipset) of Pentium 4 chipset. VIA CPU's werken daar niet op. Welke P4 chipsets voldoen weet ik niet ut m'n hoofd. Het beste ben je dan waarschijnlijk af met een 760 chipset plus Duron/goedkope Athlon. Eerlijk gezegd lijkt het nut van ECC me de moeite niet waard.
Link naar reactie
Dit klinkt erg als 'Eureka, ik heb de oplossing! Nu het bijbehorende probleem nog vinden'.... :roll: :-? :P Is een verd*md rare manier van probleemoplossen btw... ;) Mijn advies: niks, want er is geen probleem! Zoeken jullie een excuus voor een thuisservertje? Gewoon zo'n 600MHz VIA bordje kopen (kosten: zo'n 90 plEuri's) met 1x 256MD SDRAM (voor een E 60,- zou je wel klaar kunnen zijn) en je hebt een zéér stille thuisserver (mits je een 5400RPM schijf gebruikt ;)). Fijn dat je gratis ECC geheugen kunt meenemen (weet de baas daar van?), maar voor een thuisserver is dat absolute overkill. Daarbij is ECC trager dan 'gewoon' geheugen, juist door die extra foutcontrole. Kan een factor 1,2 tot 1,5 schelen (zie ook uitleg over geheugen in een PC blad recent). Die foutcontrole is in een productieserver waar dure gegevens op worden bewaard (geld, goederen, andere vormen van data etc) van essentieel belang en dus accepteert men de langere toegangstijd. Voor een thuisserver is snelheid van belang, met de huidige techniek (SDRAM, DDR) is dataverlies absoluut minimaal.
Link naar reactie
[quote:e3d96f1768]Kan een factor 1,2 tot 1,5 schelen (zie ook uitleg over geheugen in een PC blad recent).[/quote:e3d96f1768] Waar haal je deze cijfers vandaan? Een goede vergelijking is tussen de Socket 940 A64FX en de nieuwe versie voor Socket 939. De eerste gebruikt registered DDR geheugen met ECC, de tweede gewoon. Het prestatieverschil is nooit meer dan een paar procent, verwaarloosbaar. Verder wordt dit prestatieverschil veroorzaakt doordat het om registered geheugen gaat. Dit betekent namelijk een extra buffer tussen het geheugen en de geheugencontroller, wat voor vertraging zorgt. Met een goedgebouwde geheugencontroller heeft ECC geen enkel effect op de prestaties.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...