Ga naar inhoud

Computer gaat niet aan met "vreemde" harddisk


Aanbevolen berichten

Op mijn oude pentium1-computer zaten 2 harde schijven, 2 van 1,282 GB. Nu wil ik deze twee schijven vervangen door 1 "grote" schijf van 3,2 GB. Nu is er het volgende aan de hand: Als ik een van de kleinere schijven aansluit en de computer aan zet, start ie wel op, maar als ik die van 3,2 aansluit niet. Dat wil zeggen: Het lampje van de betreffende harddisk gaat aan, de ventilator draait, maar meer ook niet. Wat zou hiervan de reden kunnen zijn? Moet ik misschien iets in de bios veranderen? Of zijn er misschien wat stekkertjes op het moederbord die anders moeten? 3.2 GB-schijf: Quantum Bigfoot 5.25 series 1,282 GB-schijf no. 1: Seagate ST51270A 1,282 GB-schijf no. 2: Caviar 21200 Merk moederbord: onbekend Processor: Intel Pentium 1
Link naar reactie
  • Reacties 40
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie
[quote:bd070c5d62="Rikman"]Als ik een van de kleinere schijven aansluit en de computer aan zet, start ie wel op, maar als ik die van 3,2 aansluit niet. Dat wil zeggen: Het lampje van de betreffende harddisk gaat aan, de ventilator draait, maar meer ook niet.[/quote:bd070c5d62]Is dat alleen met die 3,2 GB schijf erin? Of zit er ook nog 1 vd andere schijven in? Soms is de harde schijf verkeerd aangesloten of gejumpered. Controleer of de IDE kabel goed is aangesloten.
Link naar reactie
[quote:77258bc42c]Is dat alleen met die 3,2 GB schijf erin? Of zit er ook nog 1 vd andere schijven in?[/quote:77258bc42c] Nee, alleen de 3,2 GB zit er dan in, en aan de zelfde draadjes als een van de kleinere harddisks eerst zat, waarmee de computer dus [u:77258bc42c]wel[/u:77258bc42c] aan gaat. "gejumpered", "IDE kabel", help! Wat betekent dat?
Link naar reactie
En de cdrom- en floppy-drive blijven bij de hd-wissel aan de zelfde snoertjes. [b:c54ac752db]Waarbij ik ook moet melden dat de 3.2 GB harddisk beslist functioneert! Want deze heb ik getest op weer een andere computer.[/b:c54ac752db] Kan het zijn dat de ene soort harddisk op een andere plek moet worden aangesloten als de andere? (uitgaande van het feit dat er 1 harddisk wordt aangesloten)
Link naar reactie
Ik denk het niet. Sommige harde schijven werken niet goed in een bepaald systeem. Een jumper is blokje over 2 pennetjes die een optie aan/uit zet. Meestal beschikt een harde schijf over meerdere van deze instelopties. Een IDE kabel is de platte kabel van het moederbord naar de harde schijf. Als deze kabel bv verkeerd (verdraaid, pen 1 op 40 en niet op 1) dan start iha de computer niet op. Contorleer of er op de harde schijf iets staat dat aangeeft waar pen 1 (2) of pen 40 (39) zit. Ik noem even wat getallen. Deze getallen staan vaak op de print nabij de plek waar de IDE kabel wordt aangesloten.
Link naar reactie
[quote:51be3ad429="Rikman"]Dat steeds aan het uitzetten zal die oude bak wel fataal zijn geworden. :cry:[/quote:51be3ad429]Clear CMOS doen. En nog eens proberen, wel zo kaal mogelijk opstarten, en dus zonder harde schijven. Ik heb overigens een 4GB Bigfoot (pio-4) die in principe ook prima werkt. Samen met een andere (UDMA) harde schijf, dat werkt bij mij niet. Ik heb die dan alleen aan de kabel. Een computer slopen lukt wel, maar kost met wat oudere spullen vaak toch nog wel enige moeite. Het vaak aan/uitzetten zou niks uit mogen maken. Zelf gebruik ik dat als extra stress-factor. Als die door het aan/uit zetten kapot gaat, dan was die wat later ook gesneuveld.
Link naar reactie
Er gebeuren hier allemaal vreemde dingen. Die comp van mij lijkt wel menselijke trekjes te krijgen. De ene keer doet hij zus en de andere keer doet hij zo. Doe ik de ene keer "Escape" om in de bios te komen, verander daar niets aan de instellingen - Kon ook niet want die stomme BIOS is muis-afhankelijk, en om de een of andere reden doet mijn muis het niet - , doet ie de keer daarop in exact de zelfde situatie niets met "Escape". Ineens lukt het me dus niet meer om in de BIOS te komen. Ik zou graag toch wel graag willen omdat hij bij het opstarten steeds zei : "DRIVE NOT READY, Instert BOOT diskette in A:, Press any key when ready". Stopte ik er een diskette in bleef ie precies het zelfde zeggen. Eveneens als ik de floppy eraf haalde. Ik spreek nu in verleden tijd want het is nu nog veel gekker geworden. Start ik op dan blijft ie steken bij de mededeling "WAIT..." met een knipperende cursor. En wat ik ook met het toetsenbord doe (deze is beslist aan!) hij reageert er niet op. Pas na een minuut hoor ik ineens "piep" en zie ik weer diezelfde irritante mededeling staan "DRIVE NOT READY". En weer: op wat voor manier ik de zaak ook herstel, hij blijft hetzelfde doen. Alsof hij situaties onthoud en daar blijft hangen. Hoe zit het met dat "Clear CMOS". Wat is dat en hoe moet dat?
Link naar reactie
[quote:8366e67497="Rikman"]Er gebeuren hier allemaal vreemde dingen. Die comp van mij lijkt wel menselijke trekjes te krijgen. De ene keer doet hij zus en de andere keer doet hij zo. ...[/quote:8366e67497]Als ik dit zo lees, ben je teveel in het wilde weg aan het uitproberen. Gewoon alles eraf (dus ook FD en HD en ook niet gebruikte kabels), nou ja videokaart er nog aan, CPU en geheugen. Mijn eerste indruk is wel dat je computer heel erg instabiel lijkt te zijn. Kan komen door defecte hardware (moederbord, CPU, geheugen, ...). [quote:8366e67497="Rikman"]Hoe zit het met dat "Clear CMOS". Wat is dat en hoe moet dat?[/quote:8366e67497]Clear CMOS is het wissen van het Bios geheugen (niet van de Bios zelf). Meestal zit er in de buurt van de batterij een jumper die een paar seconden in de andere positie gezet moet worden. Computer uit, dat wel. Als je nu in de Bios kan komen dan heeft het zin om stap voor stap weer wat toe te voegen. Blijft de computer instabiel, dan zou ik mijn energie maar in wat anders gaan steken. Wordt de computer instabiel na het toevoegen van een bepaald apparaat, dan weet je ook weer wat meer. Let wel op de juiste plaatsing van de kabels. Een kabel is zo 180 graden verkeerd geplaatst.
Link naar reactie
[quote:4e619bd8f9]Ik zou graag toch wel graag willen omdat hij bij het opstarten steeds zei : "DRIVE NOT READY, Instert BOOT diskette in A:, Press any key when ready". Stopte ik er een diskette in bleef ie precies het zelfde zeggen.[/quote:4e619bd8f9] Als ik dat zo lees start ie wel op maar staat er geen operating system op je harde schijf. Je stopt er toch wel een echte BOOT diskette in en niet zomaar wat??
Link naar reactie
[quote:8ed6a8d744="Rikman"]Kon ook niet want die stomme BIOS is muis-afhankelijk, en om de een of andere reden doet mijn muis het niet[/quote:8ed6a8d744]Ik heb nog [b:8ed6a8d744]nooit[/b:8ed6a8d744] een BIOS gezien dat alleen met de muis werkt. Dat er knoppen op zitten die je kunt klikken betekent niet dat je een muis nodig hebt. Meestal kun je met de TAB-toets en de cursor toetsen wel door de knoppen wandelen. Met de spatiebalk of de <enter> kun je op knoppen 'drukken'.
Link naar reactie
[quote:e82f121652="Rikman"]Doe ik de ene keer "Escape" om in de bios te komen, verander daar niets aan de instellingen - Kon ook niet want die stomme BIOS is muis-afhankelijk, ...[/quote:e82f121652]Inderdaad is een Bios niet muis afhankelijk. In het algemeen kan een AMI Bios gebruik maken van de muis. En op zich werkt dat zeer prettig. Om in de Bios te komen gewoon de opdracht geven die daarvoor op het scherm wordt gemeld. Vaak Del, minder vaak F1, F2, F10, soms Ctrl+Alt+Esc. Gewoon even rustig kijken. Soms heb je weinig tijd om in de Bios te komen. Meestal geeft een volledige koude start (computer aanzetten) de meeste gelenheid om in de Bios te komen.
Link naar reactie
[quote:c4d15bafde]Inderdaad is een Bios niet muis afhankelijk.[/quote:c4d15bafde] Nou, het lijkt erop dat deze het wel is, want bij "help" stond dat ik bijj het switchen naar een andere tab ik de muis moest bedienen. Heb Tab geprobeerd maar werkte niet. De F1-toetsen heb ik mogelijk nog niet geprobeerd.
Link naar reactie
Ok, ik begin helemaal clean. Heb alles eruit gehaald. Alleen het moederbord is er nog en de de bedrading daar naartoe (zie links-boven foto) van de stroomtoevoer. Ik heb op internet gekeken naar hoe zo'n batterij eruit kan zien, maar ik zie niets daarvan op het moederbord. Ik heb een fotootje gemaakt. Misschien dat jullie 'm wel zien. [img:565f6feff3]http://home.wanadoo.nl/harald/snapshot.jpg[/img:565f6feff3]
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...