Ga naar inhoud

Mobo & processor vervangen, herinstallatie W-XP nodig?


Aanbevolen berichten

Ik weet niet of dit onderwerp in het OS-forum of het hardware-forum thuishoort, maar goed... Mijn vorige processor (Intel Pentium 2,4 Ghz/533) moest vervangen worden. Ik had een Asus P4B533 moederbord, ook deze is vervangen. Mijn nieuwe processor is een Intel Pentium 2,8 Ghz/800 HT. Mijn nieuwe moederbord is ook van Asus, namelijk de P4S800-E. De leverancier van mijn nieuwe processor en moederbord raadde mij aan om Windows (XP) opnieuw te installeren ter voorkoming van problemen. (drivers etc.) Eigenlijk lijkt mij dit niet nodig. Alles werkt prima. Heeft iemand advies op dit gebied? Is een herinstallatie van Windows echt nodig zoals mijn leverancier zegt?
Link naar reactie
lijk me onnodig haal eerst je oude drivers af van je moederbord. Daarna installeer je de nieuwe moederbord en processor. Installeer de nieuwe drivers en klaar. Heb je als eerste meteen de nieuwe moederbord en processor geplaatst is er nog geen probleem. Heb je de nieuwe moederbord en processor geplaatst en je doet voor het eerst XP starten negeer alles, ook als hij vragen naar installeren van nieuwe drivers gewoon alles anulleren en negeren. Verwijder eerst je oude drivers van je moederbord!. Reboot ff en dan installeer je de driver van uit je moederbord cd-rom driver. Dan werk het perfect, dit is teminste me eigen ervaring
Link naar reactie
Het menu van mijn driver Cd-rom vermeldt de volgende keuzes: - SiS RAID Driver - SiS Mini IDE Driver - SiS AGP Driver - SoundMAX Audio Driver and Application - Marvell Gigabit LAN Driver Wat betekent dit allemaal? -Ik heb slechts 1 HD, RAID is volgens mij dus overbodig. -Mini IDE Driver? Wat is dat? (Boekje is niet duidelijk) -AGP driver lijkt me wel nodig. (Ik heb in mijn systeem een GF4Ti-4600) -SoundMAX is ook niet nodig lijkt mij, ik heb namelijk een aparte geluidskaart van Creative. (Geluidskaart heeft apart soundonboard 5.1) -Marvell Gigabit LAN driver? Ik heb geen netwerk. (Heb wel ADSL via USB modem, Zonnet Family) Wie-o-wie kan mij hiermee helpen? NB Windows werkt overigens verder prima
Link naar reactie
De driver voor de geluidskaart en de netwerkchip moet je niet installeren want je gebruikt een externe geluidskaart. Let er ook op dat alles wat geïntegreerd zit op je mainboard en je niet van plan bent te gebruiken ook uitgeschakeld is in het BIOS. De mini IDE en de AGP driver zou ik wel installeren, anders draait Windows op de standaard driver en die is soms niet de beste. De mini IDE driver stuurt de IDE controllers op het mainboard aan, zoals gezegd heeft Windows wel een standaard driver in huis maar mijn eigen computer was merkbaar sneller toen ik de drivers geleverd bij het mainboard had geïnstalleerd. Verder heb je wel geluk dat Windows goed werkt (althans, zo lijkt het) want 9 van de 10 keer lukt het niet en wordt je nieuwe systeem vreselijk onstabiel. Dit is gebaseerd op mijn persoonlijke ervaringen, ik heb wel een keertje of 8 een nieuw mainboard in diverse computers gezet en het wilde dus niet zonder de c schijf te formatteren. Groetjes van Jan Willem
Link naar reactie
Bedankt voor jullie informatie. Overigens had ik te maken met ontzettend traag herstartende PC. [u:2bebaa646a]En dan heb ik het niet over het herstarten van Windows[/u:2bebaa646a]. Mijn PC-reparateur heeft het systeem als volgt aangesloten: IDE1: - harde schijf (als master) IDE2: - DVD-brander (als master) - DVD-speler (als slave) Een herstart (exclusief opstarten windows) duurde zeker een minuut. Soms vond het BIOS mijn harde schijf niet eens. Destijds bij het aanschaffen van mijn DVD-brander had ik hetzelfde probleem. Nota bene op een ander moederbord (ook van ASUS). Destijds kon ik e.e.a. oplossen door e.e.a. als volgt aan te sluiten: IDE1: - harde schijf (als master) - DVD-speler (als slave) IDE2: - DVD-brander (als master) Ook nu werkte deze oplossing! Herstart duurde slechts 6 seconden! Nu mijn vraag: Wat is de reden waarom de herstart (exclusief opstarten Windows) zo lang duurt in de oude situatie c.q. het soms niet kunnen vinden van de harde schijf? :roll: Is daar die SiS Mini IDE Driver soms voor bedoeld?
Link naar reactie
Heb je dan de jumpers op de harde schijf wel goed staan? Ik zou de harde schijf configureren op IDE 1 (primary) en de optische drives op IDE 2 (secundary). Harde schijven hebben namelijk meestal jumpers voor het instellen op de IDE controller. Als er alleen maar een harde schijf op IDE 1 zit kun je (meestal) de jumpers zo instellen dat de controller de schijf ziet als master, [u:f51719b42b](DRIVE IS SINGLE)[/u:f51719b42b]. Dit "Drive is single"is belangrijk omdat anders de IDE controller verder gaat zoeken naar IDE apparaten, aangesloten op IDE 1 en dat kan de langere opstarttijd veroorzaken! Dit heb ik meegemaakt op de (zelfgebouwde) computer voor een collega, hij klaagde ook over een lange opstarttijd en na veel gezoek was het dit probleem. Zucht :D Als je het goed wilt doen moet je het zelf doen :D. Een harde schijf samen met een optisch apparaat op één IDE poort is namelijk niet zo'n goed idee, omdat de controller zich richt naar de snelheid van het apparaat met de laagste snelheid. De harde schijf heeft een snelheid van ATA 100 (of 133) maar een optische drive heeft een snelheid van slechts ATA33. Dus i.m.h.o geeft de harde schijf nu in deze opstelling een veel tragere data overdracht. Groetjes Jan Willem
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...