Ga naar inhoud

Hoe te werk te gaan bij het plaatsen van een koeler?


Aanbevolen berichten

Hallo, Ik ga binnekort (als ik mijn mobo heb) een AMD XP-M 2500 installeeren met daarop waarschijnlijk een thermalright sp 97. En de koeler van mijn videokaart ga ik vervangen door een arctic silencer. Nou heb ik 4 vraagjes over het plaatsen van de koelers: 1. Moet je de NIEUWE cpu/koeler schoonmaken van te voren? 2. Zo ja waarmee? 3. Waarmee haal ik de oude koelpasta van de videokaart? 4. Hoe kan ik het beste te werk gaan met het plaatsen van de koeler op de cpu zodat ik hem dus niet verpletter?
Link naar reactie
  • Reacties 46
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie
wat voor een videokaart heb je? bij ati moet je namelijk de shim eraf halen. cpu: je bouwt je cpu in (met heel dun laagje koelpasta op de core) dan zet je de koeler er voorzichtig op, en haak je eerst de ene kant en daarna de andere kant vast aan het socket. edit: die nieuwe koeler zit misschien iets van bescherming op, die haal je eraf, je hoeft hem niet apart schoon te maken
Link naar reactie
1. Nee dat hoeft niet perse... 2. Dat kan met een beetje wasbenzine e.d. 3. Zie 2. 4. Je moet zorgen dat je eerst je oude koeler voorzichtig loshaalt met een schroevendraaier... Je drukt de klem naar beneden en wipt hem los... Als er meer uitleg edit ik dat wel, zeg het maar.... Dubbel post.... :lol:
Link naar reactie
CPU. Ik doe het meestal met het mobo uit de kast. CPU goed in de socket zetten. Als er al een koeler op heeft gezeten kan je de core schoonmaken met alcohol een zo'n wattenschijfje of zo. Wel ff goed laten drogen. Dan echt een heel dun laagje koelpasta dat het net een beetje dekkend is. (mag wel met iets lichtere plekjes er tussen) Meestal zit op de koeler onderop zo'n sticker. Die trek je er af en hij kan er dan direct op. hou de koeler wel recht, zodat je je core niet laat afbrokkelen. Vergeet ook de stroom niet aan te sluiten. Kijk dan voor de zekerheid nog ff onder de koeler door zodat je zeker weet dat ie contact maakt. Kijk ook op: [url=http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/white_papers_and_tech_docs/23986.pdf]de handleiding van AMD[/url] Videokaart: Ook hier kan je alcohol gebruiken om de GPU schoon te maken.
Link naar reactie
[quote:50f6184fad="pcguy"]wat voor een videokaart heb je? bij ati moet je namelijk de shim eraf halen. cpu: je bouwt je cpu in (met heel dun laagje koelpasta op de core) dan zet je de koeler er voorzichtig op, en haak je eerst de ene kant en daarna de andere kant vast aan het socket. edit: die nieuwe koeler zit misschien iets van bescherming op, die haal je eraf, je hoeft hem niet apart schoon te maken[/quote:50f6184fad]Ik heb een standaard "build by ATI" radeon 9800 non pro. Wat is de shim?
Link naar reactie
[quote:da9ae301d8="HardTrance"][quote:da9ae301d8="pcguy"]wat voor een videokaart heb je? bij ati moet je namelijk de shim eraf halen. cpu: je bouwt je cpu in (met heel dun laagje koelpasta op de core) dan zet je de koeler er voorzichtig op, en haak je eerst de ene kant en daarna de andere kant vast aan het socket. edit: die nieuwe koeler zit misschien iets van bescherming op, die haal je eraf, je hoeft hem niet apart schoon te maken[/quote:da9ae301d8]Ik heb een standaard "build by ATI" radeon 9800 non pro. Wat is de shim?[/quote:da9ae301d8]Ik heb even gezocht en ik weet nu wat de shim is maar hoe haal je dat ringetje ervan af? En moet het er per see af?
Link naar reactie
Voor een goed contact met de core moet de shim eraf, hoe je hem eraf kan halen staat op: [url]http://www.voidyourwarranty.nl/content.php?article.23.2[/url] LET OP: het verwijderen van je shim is risico vol, enkele users op dit forum hebben hun kaart ermee te dood gebracht en je garantie vervalt!!!
Link naar reactie
[quote:d5c78ed407="jayday"]Waarom per se een Silender? Dat kan je je ook afvragen... Kijk: als je nu geen garantie meer had of toch van plan ben een andere kaart te kopen. Wat je misschien ook nog kan doen is iemand vragen het voor je te doen, wel iemand met ervaring uiteraard... :wink:[/quote:d5c78ed407] Je kan het ook met flosdraad doen btw, een stuk veiliger. Als je een andere koeler eropzet is je garantie ook weg. [size=1:d5c78ed407]Je kan natuurlijk die oude koeler er weer opzetten als ie stuk is.[/size:d5c78ed407]
Link naar reactie
Ik heb net eens even mijn videokaart uit mijn pc gehaald en van alle kanten bekeken onder een bureau lamp en volgens mij heeft de mijne helemaal geen shim. Zo ziet het er uit en dat kleine blauwe streepje is in werkelijkheid zwart en is volgens mij de GPU. [img:e9e353382d]http://home.planet.nl/~somer574/Afbeeldingen/shim.jpg[/img:e9e353382d] Let niet op mijn tekentalent :P
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...