Ga naar inhoud

niet opstarten PC


Aanbevolen berichten

Ik had een probleem met een PC die op de meest ongelukkige momenten uitviel en dan weer vanzelf opstartte. Alles werkt dan perfect. Als het systeem uitvalt of opstart zijn er geen foutberichten. De PC heb ik gecontroleerd op virussen, wormen, ad-ware en alles wat je erbij kan bedenken met de bekende programma's. Het systeem was schoon. Mijn reactie is dat dit geheugen problemen zouden kunnen zijn DDR. Omdat de clocking en de kenmerken in het BIOS vastliggen kwam ik achter de instellingen via SPD en AUTO (Award BIOS). Ik heb het DDR geheugen van de PC PentiumIV 2,66GHz via het AWARD BIOS ingesteld op 200 MHz. (Lagere clocking speed). Ik denk dat ik daar nu de fout heb gemaakt, want NU start de PC NIET meer op. Hoe kan ik het BIOS resetten naar fabrieksinstellingen. Is dat even de batterij uit het moederbord halen, een 15-20 minuten wachten en de batterij terug zetten. Dan maar hopen dat de DDR-RAM instellingen weer SPD en AUTO wordt. Iemand suggesties om het BIOS terug te zetten naar de oorspronkelijke instellingen ? (Medion PC heeft een MicroStar moederbord). Bedankt voor uw reacties.
Link naar reactie
Nou op dit MSI moederbord bleek geen JBAT jumper aanwezig te zijn om het CMOS even te kunnen resetten. Ik heb op de MSI web-site voor support gekeken. Dat blijkt niet nodig, ik heb de CMOS batterij voor een kwartiertje verwijderd en dat hielp. Maar dat wist ik al :P Ik heb een geheugen bank met 512MB DDR verwijderd en dan ga ik kijken wat de PC met het resterende geheugen in de PC doet. Op die manier kan ik mogelijk bepalen of een van de geheugenbanken niet goed met het moederbord werkt of mogelijk zelfs defect is (geheugen is geschikt voor hogere snelheid processors). Op dat CORSAIR geheugen zit levenslange garantie ..... zeggen ze :P
Link naar reactie
De PC heeft 1GB (1000MB) aan DDR RAM. De eerste 512MB module is PC2700 de tweede 512MB is het snelste DDR wat er op dit moment is. Ik heb eerst het eerste module PC2700 512MB uitgeprobeerd. Dat gaf dezelfde problemen die ik eerst had, alleen nog erger met nog wat meer problemen. Daarna het snellere DDR 512MB module erin gezet, de problemen lijken opgelost en nu uren lang geen uitval van de PC meer. Ik zet morgen het andere module (PC2700) er weer bij. Dan een stress test van een dag, en dan kan de kast dicht, al dan niet met nieuw geheugen erbij. Het geheugen hoeft niet kapot te zijn. Als het geheugen op het randje van de specs wordt ingezet (snelle pc) dan loop je risiko op timing problemen. Het module kan dan in een andere PC gewoon gebruikt worden. Het resetten van het BIOS op dit MSI moederbord, kon alleen door het verwijderen van de Li-batterij gebeuren. De bereikbaarheid van de batterij op het moederbord is lastig. De mogelijkheid om via een toetscombinatie in het BIOS te komen, werkt alleen als je in het BIOS kan komen. Als de PC direct hangt, kun je de methode die werd aangegeven niet gebruiken. Er werkt niets op dat moment .... :P Bedankt voor het meedenken en de tips.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...