Ga naar inhoud

AMD 64 ...nu of later ?


Aanbevolen berichten

Hallo, Weet iemand wanneer de amd64 en amd64FX beide de zelfde socket krijgen ? Nu heb je nog 2 sockets, maar het zou worden veranderen in socket 939 geloof ik. Ik ben serieus een amd64 aan het overwegen, maar dan wil ik natuurlijk wel de mogelijkheid om later ook nog eens te upgraden. Als ze de overstap naar socket939 binnenkort maken, dan moet ik natuurlijk een mobo met 939 socket !
Link naar reactie
Je kunt net zo goed een S754 moederbord nemen in plaats van wachten op S939. AMD verkoopt slechts 1 AFX tegelijk en dat is dan meteen de duurste CPU in hun assortiment. Voor een CPU upgrade van een (tegen die tijd) iets ouder systeem is dat niet interessant. Op hogere prestaties van gewone S939 A64's hoef je ook niet te rekenen.
Link naar reactie
Wat ik heb gehoord van AMD zelf (persoonlijk gesproken met persvoorlichter AMD) is dat socket 939 eind April begin Mei al komt ik zelf wacht hier ook even op. ik verwacht niet al te veel preformance winst maar ik heb dan wel een moederbord waar ik eerst een A64 3500+ op kan doen en over een half jaar een FX55 als ik meer geld heb.
Link naar reactie
Volgens mij is de socket 754 (gewone Athlon 64) ook een goede keus. In de Computer Totaal! van Maart 2004 las ik dat de gewone Athlon 64 van socket 754 (enkel kanaals geheugen) naar socket 939 (dubbel kanaals geheugen) gaat en de socket 754 een budgetmodel wordt. Dit is natuurlijk voordelig en er zullen vast nog wel nieuwe modellen voor verschijnen. Je mist dan alleen dubbel kanaals geheugen. Socket 754 lijkt me dus een goede en goedkope oplossing. Socket 940 zal ik niet aanraden; het is erg duur en heeft registered geheugen nodig. Het heeft dan wel dubbel kanaals geheugen, maar dat heeft socket 939 ook.
Link naar reactie
Dus de socket 754 blijft gewoon bestaan ? Zoals ik het heb begrepen zouden bijde AMD64 processors naar de socket 939 migreren, wat dus betekent dat ze uafsheid nemen van de 754 ! Er zijn blijkbaar nogal wat misverstanden, want er zijn nogal verschillende opvattingen over dit onderwerp. Hoe kom je er achter hoe het werkelijk gaat lopen ?
Link naar reactie
Ik heb de woordvoerder van AMD gesproken op een conferentie van AMD, nVidia en Gigabyte op 13-4-2004 te Lieshout. Hij vertelde ook dat Socket 754 blijft en dat die voor "budget" cpu's word. er komt inderdaad een Socket 754 32-bits Athlon CPU waar de verkoop naam nog niet van bekend is.
Link naar reactie
Ik heb het met hem alleen over 2004 gehad en begin 2005. tot begin 2005 zal er nog steeds socket 754 zijn. voor de scocket 754 stonden dus nieuwe CPU's op de roadmap, dit zijn dus die gestripte 64bits cpu's met 256kb L2 cache en geen 64bits instructie's. Deze Socktet 754 CPU's staan voor eind dit jaar gepland en moeten de huidige Socket 462 AthlonXP's vervangen. Er staan geen snellere CPU's dan Athlon 3400+ in de planning voor de Socket 754 dat ik me kan herinneren Of Socket 754 in 2005 verdwijnt weet ik dus niet, ik denk het niet aangezien ze dus die budget cpu's gaan maken. Maar misschien dat jij een betere bron dan mij hebt?
Link naar reactie
Wat ik heb opgevangen is dit: De overgang van S754 naar S939 zal erg langzaam gaan, om te voorkomen dat moederbordfabrikanten met grote hoeveelheden onverkoopbare borden blijven zitten. Op S939 past A64FX (1MB L2 + dual channel) of A64 (512kB L2 + single channel). Die laatste was voor mij een verrassing, dit zijn de vervangers van de huidige 1MB L2 S754 A64's. Ik denk dat AMD erop rekent dat ze voldoende hoge kloksnelheden kunnen halen om te compenseren en dan voor dezelfde kloksnelheid 100 punten van de rating verwijdert. Voordeel van S939 is dat alle door AMD goedgekeurde borden Cool 'n Quiet ondersteunen. Verder verwacht ik dat voor S754 ook nog snellere CPU modellen gelanceerd gaan worden, voordat deze afzakt naar de budgetmarkt. Een 32 bits A64 is paradoxaal logisch voor AMD. Het is hetzelfde als de huidige Applebred CPU's. AMD heeft slechts 1 fabriek, dus zullen ze bij voorkeur zo weinig mogelijk verschillende chips maken - en daar zoveel mogelijk markten mee bedienen. Wanneer FAB30 overgaat naar 90nm SOI zouden ze, om K7 AXP's te kunnen blijven produceren, dat ontwerp bijna helemaal opnieuw moeten maken. In plaats daarvan nemen ze straks het inmiddels bekende K8 ontwerp, schrappen het grootste deel van de L2, blazen een paar contactjes op en bingo - 32 bits "AXP"!
Link naar reactie
Eildert, ik lees nu in jou post dat de Socket 939 Athlon 64 singel channel word, ik dacht altijd dat hij Dual Channel zou worden en dat hij daarom met 512kb L2 cache een hogere rating had als zijn voorganger. Socket 754 Athlon 64 1MB L2 cache 2,2ghz = 3400+ Socket 939 Athlon 64 512KB L2 cache 2,2ghz = 3500+ Wat ik dus begreep was dat die 3500+ rating haalbaar was door het feit dat hij dual channel is. maar nu hoor ik een nieuw verhaal van jou.. hoe zit het nu ?
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...