Ga naar inhoud

Casefan?


Aanbevolen berichten

Hoi, Ik heb hier een nieuw systeem staan, een Pentium IV 2800MHz (met Intel boxed cpu cooler) op een Soltek SL-865PE-L moederbord, in een AOpen QF50C kast zonder casefans. Dat moederbord regelt de snelheid van de CPU cooler adhv de temperatuur, dus hoe warmer hij wordt hoe meer lawaai hij maakt. Als de kast open staat, blijft de CPU rond 50 graden en draait de cpu cooler aan +/- 2400 RPM, wat niet veel lawaai maakt. Als ik de kast dichtdoe stijgt de cpu naar +/- 55 graden en gaat de cpu cooler naar +/- 4000 RPM, waardoor hij veel meer lawaai maakt dan wanneer de kast open staat! Zou dit op te lossen vallen door een case fan te steken? En gaat de case fan dan zelf niet meer lawaai maken dan de cpu cooler? En wat voor casefan zou ik dan best nemen? Op de prijslijst van m'n computerwinkel staan naamloze casefans van 8x8 cm (aan 4,95 euro) en Enermax casefans van 9,90 euro.
Link naar reactie
Er staan 2 enermax'en op de prijslijst (aan dezelfde prijs), de ene is "Monitoring speed adjustable", de andere is "Speed adjustable (draaiknop)". Een andere winkel in de buurt verkoopt er van het merk "Cooler master", type SAF-B82, eveneens 8x8 cm en een vaste snelheid van 2500 rpm, 25 dB geluid, aan 3.5 euro. Zou dat wat zijn?
Link naar reactie
zo'n draaiknop is juist ideaal. kun je zelf de snelheid aanpassen en dus het geluidsnivo. Gaat je cpu koeler weer over op de hogere snelheid, zet je je casefan iets harder, waardoor je cpukoeler weer terug zakt naar de oude waarde en alleen je casefan iets meer geluid maakt (maar in verhouding tot de cpu koeler weinig meer
Link naar reactie
Ik ben net zo'n niet-regelbare coolermaster gaan halen (kostte slechts 3,5 euro), en heb 'm geinstalleerd onder de voeding en hij blaast naar binnen. Dat schijnt goed te werken, na een half uurtje need for speed underground maakt hij met gesloten kast aanzienlijk minder lawaai dan vroeger. Bedankt voor de reacties :)
Link naar reactie
Ik zou de casefan omdraaien, zodat deze naar buiten blaast. De warme lucht in de kast kan nu nl niet weg en zal zich bovenin groeperen. Er komt wel wat koele lucht bij, maar deze wordt dus ook verwarmd door de warmte lucht. Als je de casefan omdraait, dan wordt de warme lucht afgevoerd. Dit zorgt voor een grotere temperatuursdaling. Ik heb een keer voor de gein mijn casefan ook omgedraaid (zodat hij naar binnen ging blazen) en mijn temps waren toen bijna 5 graden hoger...
Link naar reactie
Dat hangt ook af van wat voor een kast je heb en wat er allemaal in zit. Toen ik 2 casefans had en ze allebei op naar binnen blazen zette (onder voor en boven achter) werdt de tempratuur juist lager. Komt misschien omdat ik een grote kast heb waar de warme lucht helemaal bovenaan gaat zitten waardoor de tempratuur niet hoger wordt.
Link naar reactie
Ik heb 'm nu helemaal bovenaan gestoken (dus vlak onder de voeding, vroeger zat hij 'n plaats lager), en hij blaast naar buiten nu. Het scheelt inderdaad een paar graden. Veel steekt er wel niet in m'n kast (bijna niks eigenlijk, de enige kaart is een Geforce440 MX -> niet echt een spelletjeskaart maar dat heb ik ook niet nodig)
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...