Ga naar inhoud

Welk moederbord moet ik nemen.


Aanbevolen berichten

Ik heb momenteel een AMD Athlon 1600 moederbord de MSI K7266pro. een 40gb en 120 gb harde schijf. Een NEC 1300 DVD +/- brander een Gefo MX4000 videocard en een Aopen 16 x 48 Ide DVD rom. plus 2 x 256 DDR ram P266 geheugen banken. Daarnaast heb ik ook de Pinnacle DC10plus card en werk onder windows xp. Ik doe veel met video bewerken en wil nu het moederbord en eventueel videocard vernieuwen. Ik merk dat ik snelheid te kort kom bij het bewerken van video. Wie kan mij zeggen welk moederbord en videocard ik het beste kan inbouwen. Ik wil de andere componenten omzetten. Daasnaast lees je nu ook veel over Serial ata. Kan ik mijn aanwezige componenten via deze interface aansluiten.
Link naar reactie
voor snel videoberwerken heb je een snelle processor nodig en ook meer geheugen dan 512 mb een videokaart is nmiet van heel groot belang bij videobewerken. (correct me if i'm wrong) Ik dacht dat de p4 het snelst was in videobewerken dus dan kan je bet een p4 3ghz nemen met 800 MHZ fsb en 1024MB aan werkgeheugen, dan moet je natuurlijk ook een nieuw moederbord. maar met een upgrade van moederbord en videokaart schiet je niet veel op met video bewerken.
Link naar reactie
1: wat is je budget 2: ik heb niet heel veel verstand van videobewerken, maar ik denk dat de processor daarbij belangrijker is dan de videokaart (correct me if i am wrong). Als je betere videokaart toch snelheidswinst oplevert, kun je die vervangen, zonder je mobo te vervangen. Ik denk dat een betere procesor/snellere harde schijven (SATA)/meer werkgeheugen meer performance zullen geven. Als je een nieuwe proc neemt, dan zul je een nieuwe mobo en nieuw geheugen moeten kopen. Dit ligt echter aan je budget... SATA is een vervanger voor de IDE aansluitingen van je huidige harddisks. SATA heeft een hogere doorgeefsnelheid en de kabel is veel dunner. Je kunt dit niet gebruiken (je hebt ook geen SATA schijven en geen SATA aansluiting op je mobo) edit: volgende keer sneller typen...
Link naar reactie
[quote:cc308d6c9d="royzwiers"]voor snel videoberwerken heb je een snelle processor nodig en ook meer geheugen dan 512 mb een videokaart is nmiet van heel groot belang bij videobewerken. (correct me if i'm wrong) Ik dacht dat de p4 het snelst was in videobewerken dus dan kan je bet een p4 3ghz nemen met 800 MHZ fsb en 1024MB aan werkgeheugen, dan moet je natuurlijk ook een nieuw moederbord. maar met een upgrade van moederbord en videokaart schiet je niet veel op met video bewerken.[/quote:cc308d6c9d] Ik weet het helemaal niet zeker of die Pentium 4 wel sneller is. Ik heb een AMD Athlon XP 2400+ @ 2400MHz en die doet het toch wel beter als die Pentium 3GHz bij ons thuis. IK doe zelf niks aan beeld bewerking. Wat je het beste kunt nemen is denk ik een leuk AMD 64-moederbord en bijv. een 3200+ AMD 64 processor. (die heb ik nu ook hier staan, en werkt SUPER) Verder zal ik toch nog zoals "royzwiers " 1024MB DDR 466Mhz moeten nemen. Die kan wat dingen sneller verwerken. De videokaart: Ik denk zelf dat je daar wel genoeg aan hebt. Je zou heb eventueel even kunnen overclocken (daar heb je meestal ook wel wat aan). SATA: Je hebt nu toch gewone IDE schijven he? Dan kun SATA wel vergeten. Als je SATA wil dan heb je dus een meoderbord nodig of controller die SATA heeft. Daarnaast heb je dus ook nog eens SATA schijven nodig. Met SATA word je systeem wel lekker snel. Als je bijvoorbeeld nieuwe schijven gaat kopen, dan kun je toch beter 2x120GB SATA schijven kopen, en een leuk SATA-RAID controllertje, daar word je systeem ook lekker snel van (en je beschikt dan over een schijf van 240GB, tenminste als je 2x120GB neemt) :wink:
Link naar reactie
Moederborden die SATA ondersteunen hebben tog ook gewoon een IDE aansluiting? Ik heb een Gigabyte moederbord die SATA ondersteunt, en die heeft 3 IDE aansluitingen, dus als hij een SATA moederbord neemt, kan hij zijn oude harde schijven gewoon houden, + nieuwe SATA schijven. (correct me if i'm wrong... 8) )
Link naar reactie
Correct. Momenteel is de P4 heer en meester in videobewerking, maar AMD heeft met de 64 bitter wél een hele grote stap achterstand goedgemaakt. De verschillen zijn nog minimaal, meestal maar een enkele minuut ofzo (op een uurtje renderen). Afhankelijk hoe intensief je video bewerkt én je budget moet je dus de keus Intel P4 vs AMD 64 maken. Een videokaart draagt nauwelijks iets bij aan de rendertijd: een videokaart is bedoeld voor het beeld [i:0533bb9a86]nu[/i:0533bb9a86], renderen is arbeidsintensief berekenen van het beeld [i:0533bb9a86]strax[/i:0533bb9a86]. Ik heb wel ergens gelezen dat er nu software op de markt komt die *wel* gebruik maakt van onbenutte rekenkracht op de grafische kaart. Geen id welk pakket en waar ik het vandaan heb :oops: Mbt SATA: alleen nuttig (want sneller) als je een mobo met SATA controller onboard én nieuwe SATA schijven koopt, want alleen dan omzeil je de bottleneck die PCI-bus heet.... Met een losse SATA-controller (FTPserver!) kom je via een omweg nl weer op de PCI bus en die heeft het al druk genoeg. Overigens kunnen de meeste (bijna allemaal) mobo's met SATA ook overweg met je oude PATA schijven omdat er nog een 'good old' IDE controller op het bord zit. Succes met je keus! Groet, M.V. Wesstein
Link naar reactie
[quote:c9e6310f6d="NoepZoR"][quote:c9e6310f6d="M.V. Wesstein"] [i:c9e6310f6d]strax[/i:c9e6310f6d][/quote:c9e6310f6d] M.V. Wesstein heeft de chattaal ook ontdekt ;) het moet uiteraard "Straks" zijn :wink:[/quote:c9e6310f6d] gadverdamme, dit gezeik van noepzor ergert iedereen veel meer als een x ipv een ks dus doe nou niet zo stom en laat m.v. wesstein die man/vrouw/jongen/meisje nou gewoon helpen en donder jij op of zeg iets nuttigs ipv stampij te maken over een x die ks had moeten zijn en over snelheid: p4 is met videobewerking echt sneller dan athlon xp of athlon 64, verder altijd amd maar met videobewerken een p4, dan doe je 1024mb erin zoals al geadviseerd, en 2 sata schijven kan je later nog doen, videoplank die lijkt mij nog goed genoeg dus daar zou ik niet teveel mee rotzooien,
Link naar reactie
Hoezo kan hij SATA schijven nog later doen.... Als hij SATA wil later, zal hij nu een moederbord moeten nemen wat SATA ondersteunt (SATA RAID) en niet later, want dat is alleen geldverspilling. Uiteraard kan hij later een controller nemen met SATA ingangen, maar die controller gaat in de PCI die een lagere doorvoersnelheid heeft dan wanneer het standaard op het moederbord zit, en wordt de snellere doorvoersnelheid dan die van de IDE ingangen weer teniet gedaan.
Link naar reactie
[quote:ebdbd6cc2a="@ liq.."]Hoezo kan hij SATA schijven nog later doen.... Als hij SATA wil later, zal hij nu een moederbord moeten nemen wat SATA ondersteunt (SATA RAID) en niet later, want dat is alleen geldverspilling. Uiteraard kan hij later een controller nemen met SATA ingangen, maar die controller gaat in de PCI die een lagere doorvoersnelheid heeft dan wanneer het standaard op het moederbord zit, en wordt de snellere doorvoersnelheid dan die van de IDE ingangen weer teniet gedaan.[/quote:ebdbd6cc2a] ik bedoel nu een mobo met sata controller maar die sata schijven kan je nog even voor doorsparen
Link naar reactie
je kunt ook een ide --> s-ata converter achter op je hardeschijf zetten, enigste voordeel dat je hebt is dat je van die dikke ide kabels af bent, het wordt hier niet sneller van. mobo met een Intel 865PE of ee 875P chipset, p4 2,8 ghz, 2x 512mb in dual channel, dan kun je al aardig videobewerken :)
Link naar reactie
[quote:8577e0089c="NoepZoR"][quote:8577e0089c="M.V. Wesstein"] [i:8577e0089c]strax[/i:8577e0089c][/quote:8577e0089c] M.V. Wesstein heeft de chattaal ook ontdekt ;) het moet uiteraard "Straks" zijn :wink:[/quote:8577e0089c] L.B.! :roll: Waarde computervriend: belangrijke, ongeschreven wet in forumgebruik: nooit 'op de man spelen', zeker niet publiekelijk op het forum.... Daar maak je nl geen vrienden mee. :roll: Daarnaast keert het zich vroeg of laat (eerder vroeg dan laat :P) tegen je. Gratis advies, het is aan jou wat je er mee doet.... :-?
Link naar reactie
[quote:822aa626b2="MichelG"][quote:822aa626b2="NoepZoR"]je kunt ook een ide --> s-ata converter achter op je hardeschijf zetten, enigste voordeel dat je hebt is dat je van die dikke ide kabels af bent, het wordt hier niet sneller van.[/quote:822aa626b2]Kun je ook gewoon een rounded ide kabel kopen. :wink:[/quote:822aa626b2] Jah, maar een rounded ide kabel is dikker als een serial ata kabeltje, nadeel ervan is dat je weer zon ding achter aan je harde schijf hebt hangen. [size=9:822aa626b2]Sorry M.V Wessstein, was daarvoor op ander forum, waar we dus hele dagen op de man spelen 8) [/size:822aa626b2]
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...