Ga naar inhoud

Hoeveel geheugen in een P4 3GHz?


Aanbevolen berichten

Ik heb de Medion 8080XL bij de Aldi gekocht en ben er dik tevreden over. Het is een P4 3GHz icm een Radeon 9800XL (bijna Pro) met 128 MB video geheugen. Daarnaast zit er 512 MB DDR (2x256 dual channel op 400 MHz) in en daar heb ik een vraag over. Het lijkt me namelijk precies genoeg en dus eigenlijk aan de krappe kant. Zelf heb ik de indruk dat 1024 MB meer op z'n plaats is. Nu heb ik weinig verstand van wat er op de geheugen-markt te koop is, dus graag jullie advies. Ik weet niet welk merk geheugen er in de PC zit, maar ik denk eerlijk gezegd dat het niet het beste van het beste is (gewoon goed, meer niet). Ik begrijp dat Corsair een goed merk is en als ik dan bijvoorbeeld op MyCom.nl kijk zie ik Value, XMS en TWINX (in oplopende prijzen en dus waarschijnlijk prestaties/kwaliteit). XMS schijnt (volgens Corsair) echt gamers-geheugen te zijn. Nu wil ik de uitbreiding vooral doen met het oog op games (FarCry o.a.), maar ik vraag me af of het veel zin heeft om een duurder type te nemen als er al matig geheugen inzit. Tot slot nog de vraag of een uitbreiding met 512 "voldoende" is of dat ik er meteen maar 1024 (2x512 dus) in zal doen. Is er nog verschil te merken tussen 1024 of 1536 icm bovengenoemde processor en videokaart? Zo, een heel verhaal, maar het idee is denk ik wel duidelijk. Graag jullie mening/advies. PS) Ik heb nog 2 slots vrij, dus als ik 2x256 kies, kan ik niet switchen naar 2x512 zonder modules eruit te moeten halen.
Link naar reactie
  • Reacties 40
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie
Voorlopig lijkt die 512MB me wel genoeg hoor. Maar als je echt extra wil zou je er 512 bij kunnen zetten. Boven de 1GB zal je echt niets extra merken, zoveel geheugen gebruikt je pc gewoon niet met een spelletje. Over Corsair: Gamersgeheugen is verkooppraat. Modules in jouw pc zijn niet het beste van het beste, maar wel gewoon goed. Ik zou er gewoon Kingston/Dane-Elec geheugen bijkopen. Value: normaal geheugen. XMS: overklokgeheugen Twinx: Speciaal voor Dual Channel, pakket met 2 reepjes die even snel zijn. Ik weet niet of jouw moederbord Dual Channel ondersteunt? Anders zou je met een reepje van 512MB erbij dit kunnen gebruiken. edit: [quote:5c1cb815f6="gerben"]1024 lijkt mij een mooie hoeveelheid. Bij mijn weten zit er Infineon geheugen in. Zou het er gewoon even uit halen, en er precies hetzelfde bij zoeken.[/quote:5c1cb815f6] Je was me voor. Ik heb een Aldi PC van hele tijd terug (P3 667) en bij mij zat er geheugen in van Siemens (stond ook op de chips) maar ik weet natuurlijk niet hoe dat ondertussen veranderd is. Eerst waren het altijd nVidia kaarten en nu telkens van Ati. Beste is inderdaad om gewoon even op het geheugen zelf te kijken. Maar elk reepje van Kingston/Dane-Elec zou gewoon moeten werken. Naamloos geheugen moet je absoluut niet aan beginnen, dat geeft veel te vaak problemen.
Link naar reactie
[quote:898bc9b5b2="JurgenvW"]Ik heb de Medion 8080XL bij de Aldi gekocht en ben er dik tevreden over. Het is een P4 3GHz icm een Radeon 9800XL (bijna Pro) met 128 MB video geheugen. Daarnaast zit er 512 MB DDR (2x256 dual channel op 400 MHz) in en daar heb ik een vraag over. Het lijkt me namelijk precies genoeg en dus eigenlijk aan de krappe kant. Zelf heb ik de indruk dat 1024 MB meer op z'n plaats is. Nu heb ik weinig verstand van wat er op de geheugen-markt te koop is, dus graag jullie advies. Ik weet niet welk merk geheugen er in de PC zit, maar ik denk eerlijk gezegd dat het niet het beste van het beste is (gewoon goed, meer niet). Ik begrijp dat Corsair een goed merk is en als ik dan bijvoorbeeld op MyCom.nl kijk zie ik Value, XMS en TWINX (in oplopende prijzen en dus waarschijnlijk prestaties/kwaliteit). XMS schijnt (volgens Corsair) echt gamers-geheugen te zijn. Nu wil ik de uitbreiding vooral doen met het oog op games (FarCry o.a.), maar ik vraag me af of het veel zin heeft om een duurder type te nemen als er al matig geheugen inzit. Tot slot nog de vraag of een uitbreiding met 512 "voldoende" is of dat ik er meteen maar 1024 (2x512 dus) in zal doen. Is er nog verschil te merken tussen 1024 of 1536 icm bovengenoemde processor en videokaart? Zo, een heel verhaal, maar het idee is denk ik wel duidelijk. Graag jullie mening/advies. PS) Ik heb nog 2 slots vrij, dus als ik 2x256 kies, kan ik niet switchen naar 2x512 zonder modules eruit te moeten halen.[/quote:898bc9b5b2] Als je geheugen gaat nemen voor je Pentium4 3Ghz is het belangrijk om ook naar de CAS tekijken van het gehuegen die je koop het beste is CAS2, En ik zou je adviezeren om 1024MB tenemen van Corsair XMS. Er zou al standaard vind ik 1GB bij moeten voor Pentium4 op 3Ghz
Link naar reactie
[quote:304955ee21="JurgenvW"]Ok, dat verduidelijkt al het een en ander. Kan in principe ieder geheugen gebruikt worden voor dual channel of moet je echt speciaal dual channel geheugen hebben, zoals dat TWINX?[/quote:304955ee21] Je hoef niet speciaal TwinX geheugen te kopen. Maar het is wel belangerijk dat de geheugenmodules die je koop precies hetzelfde zijn, dus zelfde snelheid (duh) en zelfde latencies. Het voordeel van dat TwinX geheugen is dat het 2 reepjes zijn die perfect met elkaar samen werken en ook als je wil gaan overklokken geeft dat voordeel. Ik zelf heb gewoon 2 x 256 mb gekocht en die werken prima met elkaar, echter niet op de laagste cas latency die het eigenlijk moet aankunnen. (beide reepjes doen afzonderlijk cas 2 maar met elkaar niet) Overigens is het prestaties verschil tussen cas 2 en cas 3 amper merkbaar. [quote:304955ee21]Als je geheugen gaat nemen voor je Pentium4 3Ghz is het belangrijk om ook naar de CAS tekijken van het gehuegen die je koop het beste is CAS2, En ik zou je adviezeren om 1024MB tenemen van Corsair XMS. Er zou al standaard vind ik 1GB bij moeten voor Pentium4 op 3Ghz[/quote:304955ee21] 1024 MB is niet hard nodig ofzo, alleen met videobewerking en sommige zware spellen (ut2003, far cry) behaal je daar echt voordeel mee, maar het is inderdaad wel aan te raden ook met oog op de toekomst. Ik heb een 2.8 Ghz met 512 MB en daar draait alles prima op
Link naar reactie
Lettend op de prijzen kun je ook meteen tweemaal 512MB erbij nemen, dus voor een totaal van 1,5GB geheugen. Op dit moment is 1GB geheugen nog ruim voldoende, maar als je die pc enkele jaren wilt blijven gebruiken gaat dat veranderen. En na deze upgrade moet je geheugenmodules wegdoen als je het geheugen in de toekomst nog verder wilt uitbreiden.
Link naar reactie
[quote:7556411cb4="egslim"]Lettend op de prijzen kun je ook meteen tweemaal 512MB erbij nemen, dus voor een totaal van 1,5GB geheugen. Op dit moment is 1GB geheugen nog ruim voldoende, maar als je die pc enkele jaren wilt blijven gebruiken gaat dat veranderen. En na deze upgrade moet je geheugenmodules wegdoen als je het geheugen in de toekomst nog verder wilt uitbreiden.[/quote:7556411cb4] Dat idee had ik zelf ook, maar als ik verder niks aan de hardware verander (processor en/of videokaart), heeft een uitbreiding naar 1,5 GB dan nog wel nut (ook in de toekomst)?
Link naar reactie
[quote:f4095c2030="R-bin"]Overigens is het prestaties verschil tussen cas 2 en cas 3 amper merkbaar.[/quote:f4095c2030] Bij een P4 is de cas latency inderdaad een stuk minder belangrijk dan bij een Athlon XP. De mate waarin je het verschil in normaal gebruik merkt is volgens mij nihil, maar in benchmarks is het verschil tussen cas2 en cas3 bij een XP vele malen groter dan bij een P4. Dit zit hem in het ontwerp van de CPU. Ik kan me iets herinneren dat bij een P3 100 MHz cas2 sneller was dan 133 MHz cas3.
Link naar reactie
[quote:af7e527259="Muse"]Nu nog wel, maar in de toekomst wordt 1024 MB de standaard, dus het kan absoluut geen kwaad om nu 512 MB erbij te kopen.[/quote:af7e527259] 1024mb hoeft geen overkill te wezen, het ligt er aan wat je met je pc doet. Als je een zware pc hebt die je gebruikt voor gamen is het geen luxe, ik heb 1024mb en UT2004 gebruikt tijdens het spelen 95% :o van dat geheugen, zelfde geld voor Far Cry. 2 moderne game titels die wel degelijk 1024mb nuttig maken, en ik denk dat dat jaar nog wel meer titels op de markt komen die 1024mb gebruiken.
Link naar reactie
[quote:9cbeaab601="Red Dragon"][quote:9cbeaab601="Muse"]Nu nog wel, maar in de toekomst wordt 1024 MB de standaard, dus het kan absoluut geen kwaad om nu 512 MB erbij te kopen.[/quote:9cbeaab601] 1024mb hoeft geen overkill te wezen, het ligt er aan wat je met je pc doet. Als je een zware pc hebt die je gebruikt voor gamen is het geen luxe, ik heb 1024mb en UT2004 gebruikt tijdens het spelen 95% :o van dat geheugen, zelfde geld voor Far Cry. 2 moderne game titels die wel degelijk 1024mb nuttig maken, en ik denk dat dat jaar nog wel meer titels op de markt komen die 1024mb gebruiken.[/quote:9cbeaab601] Gebruiken die zóveel geheugen? :o Wow, dat had ik echt niet gedacht zeg! Tot nu toe achtte ik 1024 MB alleen nodig als je veel met video/beeldbewerking doet. Ik weet dat UT2004 6cd's (of 1 DVD) beslaat, maar dat het geheugengebruik ook zo hoog is vind ik wel opvallend. Het is toch ook op de UT2003 engine gemaakt? Gebruikte die dan ook al zoveel geheugen?
Link naar reactie
[quote:fdcdd88f68="JurgenvW"][quote:fdcdd88f68="egslim"]Lettend op de prijzen kun je ook meteen tweemaal 512MB erbij nemen, dus voor een totaal van 1,5GB geheugen. Op dit moment is 1GB geheugen nog ruim voldoende, maar als je die pc enkele jaren wilt blijven gebruiken gaat dat veranderen. En na deze upgrade moet je geheugenmodules wegdoen als je het geheugen in de toekomst nog verder wilt uitbreiden.[/quote:fdcdd88f68] Dat idee had ik zelf ook, maar als ik verder niks aan de hardware verander (processor en/of videokaart), heeft een uitbreiding naar 1,5 GB dan nog wel nut (ook in de toekomst)?[/quote:fdcdd88f68] Jawel, het gaat namelijk om de software die je gebruikt - en in de toekomst gaat gebruiken.
Link naar reactie
[quote:72796a833c="Muse"] Gebruiken die zóveel geheugen? :o Wow, dat had ik echt niet gedacht zeg! Tot nu toe achtte ik 1024 MB alleen nodig als je veel met video/beeldbewerking doet. Ik weet dat UT2004 6cd's (of 1 DVD) beslaat, maar dat het geheugengebruik ook zo hoog is vind ik wel opvallend. Het is toch ook op de UT2003 engine gemaakt? Gebruikte die dan ook al zoveel geheugen?[/quote:72796a833c] Yeps, en Far Cry ook, de tijd dat je 1024mb alleen voor video/beeldbewerking en workstations/Servers nodig had is nu echt voorbij. UT2004 is wel gebasseerd op UT2003 maar sterk verbeterd, blijkbaar hebben de makers van het spel ook pc's met meer dan 512mb in gedachten gehad. Naast deze 2 games (en er zullen er dit jaar meer komen die 1024mb gebruiken) heb ik zelf ook al gemerkt dat het coderen en encoderen van van DVD materiaal voor het rippen van DVD's en kopieren van DVD's ook gebruik maakt van meer dan 512mb. Aangezien steeds meer mensen een DVD-brander hebben en gebruiken is voor deze doelgroep en de Gamer doelgroep 1024mb geen luxe meer.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...