Ga naar inhoud

Harde schijven, koelen of niet?


Aanbevolen berichten

Ik heb nu een Antec 1080AMG plus, met 3 casefans. Twee achterin, en 1 in het deurtje. Nu heb ik er gister een 2e harde schijf bij gezet, is het nu handig om 1 van die casefans bij de HD's te zetten... Of is het handiger om het gewoon zo te houden. HD1 -> IBM 120 GB HD2 -> WD 200 GB (sata) Zo zitten ze: [img:609fc69c98]http://members.lycos.nl/ibtest/ct/hds.jpg[/img:609fc69c98] En zo ja, welke...?
Link naar reactie
Als je zorgt voor een goede circulatie met de bestaande config hoef je de schijven niet te koelen. Sterker nog, onoordeelkundig gaan koelen van een HDD kan onherstelbare beschadiging tot gevolg hebben, aka de schijf naar z'n grootje.... Luchtkoeling met een fan kan niet zoveel kwaad, maar er zijn hier ook eigenwijsneusjes die er meteen een WC-setje tegenaan zetten ;) Koeling van een HDD heeft alleen zin als de schijf gebruikt wordt voor bv een drukke/zware database in een serverruimte die zelf onvoldoende gekoeld wordt waardoor de omgevingstemp hoger is dan gebruikelijk. Voor de gemiddelde huis-tuin-en-keuken-gebruiker die wat internet, een videootje rendert en een 'last generation' game speelt is het absoluut niet nodig. Groet, M.V. Wesstein
Link naar reactie
Als je er een derde harddisk er tussen doet, zou ik er wel voor zorgen dat er een goede air flow is in de kast. Want drie van die kacheltjes onder elkaar is toch wel een warmte bron. En natuurlijk als je wil dat je harddisk langer meegaat dan zou ik wel zorgen dat ze een beetje gekoeld worden :wink:
Link naar reactie
Ik heb een Maxtor Diamond Max 9 (7200 rpm) en nog een andere Maxtor (maar die is niet continue actief) Ze hangen vlak onder elkaar en worden gemiddels zo'n 40 graden. Soms wat hoger. Merk geen enkel stabiliteits of prestatieprobleem. Ze mogen best wel warm worden, zolang het maar niet ver over de 50 graden komt.
Link naar reactie
[quote:76b97d881f="Rapid|NL|Angel"]Tussen de 40-50 graden geloof ik. Verschilt per schijf eigenlijk. Volgens mij is de WD Raptor 10K een echt hittemakertje :)[/quote:76b97d881f] Die heb ik ook en die wordt echt niet warmer dan een andere HDD. Volgens mij was 43 graden de hoogste temp die ik gemeten heb. Ik heb er ook geen koeling bij, want dat is onzin.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...